Inlägg från: Anonym (Fundera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundera)

Svenskars rasism

Fundera lite över hur ni behandlar invandrare i det land du har som bakgrund. Hur skiljer det sig från Sveriges sätt att ta hand om invandrare? Jag är nyfiken. 

Men i alla fall. Ett enkelt sätt att bli bättre behandlad som invandrare är att inte ständigt tala illa om Sverige och svenskar. Att inte ständigt lyfta hur bra allt är i ursprungslandet. För ärligt talat - varför flyttar man från ett land där allt är underbart till ett mycket sämre land? 

• Anonym (Fundera)
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-18 12:16:09 följande:

Jag rättfärdigar inte diskriminering men det du beskriver är inte rasism. Att ungdomar ( Tjejer och killar) söker reaktion genom att göra narr av att du är svensk och kallar dig ord som suedi eller svennehora är tydligt en viss målgrupp. Det är ingen invandrares mamma eller pappa som skriker efter dig och kallar dig ökennamn. MEN det är medelålders män och gamla gubbar som står för den ?största? andelen av rasism mot invandare och specifikt mot kvinnorna som är maktlösa. Gärna i deras berusade tillstånd då känner man sig extra hotad. 

Jag vet inte vilken värld du lever i men det är många invandare med svenska vänner och partners. Det är inte ofta du går ut och blir bjuden på bröllop? Jag har många vänner som är gifta med svenska män/kvinnor Och vad jag vet är alla hela och har inte tagit en flygtur från balkongen. 

Så om svenska ungdomar söker reaktion genom att göra narr av att någon är invandrare så är det inte rasism? Din logik haltar lite måste jag säga.
  • Anonym (Fundera)
    Tom Araya skrev 2025-05-19 07:41:00 följande:
    Såklart det räknas som hedersrelaterat, men statistiskt så ovanligt att man idag anser den sedvänjan som utrotad ur svensk kultur.
    Nej det gör det inte. Om en man mördar en kvinna av svartsjuka är det inte med automatik hedersrelaterat. Här har du missuppfattat. Heder eller inte beror på kontexten och anledningen till våldet. Varför är det viktigt att mörda frun? Är det för att mannen blir galen an svartsjuka och anser att ingen annan ska få ha henne eller är det för att en skilsmässa drar skam över släkten och får större konsekvenser för familjen framöver i relation till andra familjer? 
  • Anonym (Fundera)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-05-19 08:57:57 följande:
    Men de som utför hedersvåld är ju också psykfall. Det är väl det som är grejen som folk frågar sig. Måste det ha ett särskilt namn bara för att förövaren har ett visst ursprung eller rör det sig om sjuka jävlar i alla dessa fall?

Ingen normal person dödar andra med uppsåt. Man måste vara ett psykfall. 
    Du behöver nog läsa lite mer om hur dessa kulturer fungerar. De som utför hedersvåld är hedersamma, bra människor i sin kulturella kontext. Deras kultur är så väsensskild från vår att den är svårt att förstå. För oss västerlännigar är den totalt ologisk, men om du läser historia och går tillbaka långt i tiden hos oss kan du få en förståelse för hur vår kultur har utvecklats. Vi hade också en liknande kultur för länge sedan. Men medan vårt samhälle har utvecklats, finns hederskulturen som kommer in i vårt land nu finns kvar i de samhällena som vissa invandrare kommer ifrån. Och de ser sin kultur som överlägsen vår.  
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Svenskars rasism