Anonym (Emmie) skrev 2025-05-19 07:29:10 följande:
Min helsvenska moster blev ihjälslagen av sin etniskt svenska man när hon ville skilja sig från honom efter år av misshandeln och kontroll. Men det räknas kanske inte som hedersvåld eftersom de var ljushåriga?
Såklart det räknas som hedersrelaterat, men statistiskt så ovanligt att man idag anser den sedvänjan som utrotad ur svensk kultur.
Anonym (Emmie) skrev 2025-05-19 07:44:11 följande:
Driver du med mig nu? Ovanligt att män slår ihjäl sin fruar?
Svenska män, av hedersrelaterade skäl, ja.
När svenskar har ihjäl in partner är det oftast av andra skäl, som missbruk, att gärningsmannen har svårt att kontrollera sina känslor, otrohet m.fl.
Ibland kan det också handla om arv/egendomar eller att bli av med en äkta partner när den ena träffat en ny. I sådana fall händer det att den nya partnern också inblandad.
Jag tror inte på omvänd rasism. Den diskrimineringen svenskar kan bemöta är aldrig ren hat av ord som är baserade på historiska förföljelser och förtryck. Att bli kallad Suedi i samband med förolämpande ord som hora av ett gäng invandrare är inget jämfört med en invandare som blir kallad för Z ordet/N ordet av ett gäng svenskar. Som att jämföra att en svensk blir kallad vit choklad när en mörkhyad blir kallad för n boll.
"Omvänd rasism" är ett påhittat ord när man egentligen menar rasism riktat mot vita eller från en minoritet mot en majoritet. Det är baserat på samma förakt för synliga eller inbillade skillnader mellan olika folk.
"Omvänd" borde snarare vara motsatsen till rasism, d.v.s. att man visar kärlek och inte hat och som är särskilt riktat mot folk som ser annorlunda ut och är från en annan del av världen än du.
Nej våld mot blåljuspersonal är inte ett importerat problem. det finns dokumenterade exempel på våld mot statens personal såsom militär och polis sedan hundratals år. Ta bara Saltsjöbadsupploppet 1950 där poliser som försökte upprätthålla ordningen blev utsatta för stenkastning och våldsamma attacker från svenska ungdomar vilket resulterade i flera skadade poliser.
Anser du att våldets omfattning, mängden våldsutövare, våldets grovhet (som när man slår sönder och bränner upp polisbilar) samt antalet fall under given period är likvärdig om du jämför 1950-talet med 2020-talet?