Svenskars rasism
Adopterad från asien här så är absolut inte samma sak som din sits och vet inte heller hur länge du varit i Sverige, men förstår din frustration till fullo!
Sverige är rasistiskt, eller diskriminerade eller vad etniskt svenska nu föredrar att kalla det. Jag kom till Sverige som 1-åring på tidigt 00-tal, till en mindre stad och växte upp som en av 10 icke-vita i hela staden. Min tidiga skolgång präglades av glåpord, och jag minns tydligt hur killarna i niondeklass på min skola brukade skrika "Chingchong" efter mig och skrika hur man skulle gömma sina husdjur så att jag inte åt upp dom - jag var då 6år.
På senare tid blev det bättre, fram tills corona. Alla asiater var kineser, och alla "kineser" spred corona. Vågar fortfarande inte hosta eller nysa "in public" för att jag är rädd att folk ska tro att jag sprider viruset. Jag har även, pinsamt nog, ådragit mig världens bredaste stockholmska på mitt annars väldigt rikssvenska tal, just för att jag är så van att folk säger hur bra jag är på svenska.
Det är sorgligt att behöva säga, men vid detta laget har jag bara gillat läget - jag kommer aldrig att bli tillräckligt svensk i de etniska svenskarnas ögon, och aldrig tillräckligt koreansk, i koreanernas ögon. Man ska inte säga "gilla läget" men ibland måste man tyvärr bara låta andras syn och förutfattade meningar om en komma in genom ena örat, och ut genom andra. Mitt bästa har varit mina egna meriter - bäst i min sport i hela mitt distrikt, bäst betyg, bra vidareutbildning, praktikplats på en bra arbetsplats m.m! Lätt att säga, men istället för att låta kommentarerna och all negativitet nå dig och leda till att du riskerar att bekräfta andras syn på dig, satsa ditt allt på att visa dom j*vlarna! Livet är inte, och kommer aldrig vara rättvist, men at the end of the day så kommer du vara du hela ditt liv - då kan du lika gärna se till att vara den bästa person du någonsin kunnat!