Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Svenskars rasism

Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 10:05:44 följande:
    Som du själv förstår försöker man här rättfärdiga och normalisera våldet som utövas av svenska män mot kvinnor. 
    Det är det väl ändå ingen som försöker göra. Mäns våld mot kvinnor går aldrig att rättfärdiga och det är inte med automatik att utländska mäns våld mot kvinnor är hedersvåld utan det kan också röra sig om enstaka psykfall. Men det är viktigt att faktiskt identifera hedersvåld så att man kan arbeta med att förebygga det med bäst anpassad metod och att tex myndigheter förstår att kvinnan är hotat inte bara av sin man utan även av fler släktingar. 

Om det är hedersvåld eller inte bedöms utifrån kontexten, inte vilken nationalitet man har. Grovt förenklat: 

* Är det en man som mördar en kvinna där det är ett dåd som inte på något sätt stöttas av delar av mannens eller kvinnans familj och anses som rättfärdigat pga kvinnans beteende? - inte hedersvåld
    * Är det en man som mördar en kvinna där han stöttas av andra i att det var rätt pga kvinnans beteende då hon på nägot sätt vanärat hans heder? - hedersvåld
  • Kvittning
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 11:26:33 följande:
    Det är ingen skillnad alls för kvinnan som dödas, oavsett om det är en svensk eller invandrare, psykfall eller inte. Du försöker relativsera våld som utövas av svenska män när de egentlingen gör exakt samma sak som utländska män. Svenska män står för ca 65% av allt våld mot kvinnor.
    Självklart ingen skillnad för kvinnan som mördas om det är hedersvåld eller inte och det är det inte heller någon som har påstått. 

Och jag försöker verkligen inte relativisera våld som utövas av svenska män, bara en idiot kan läsa in något sådant i det jag skrev. 

Och jag förtydligade också om att hedersvåld inte är kopplat till nationalitet utan till kontext. Är mannen som utöver våldet uppbackad av familjen eller är han en ensam våldsverkare?

Och den skillnaden är väldigt viktig för de kvinnor som lever med risk för hedersvåld och fortfarande lever, självklart får de bättre skydd om samhället förstår att det är en hedersvåldssituation där hon hotas av en hel grupp människor eller om det är den enskilda personen hon hotas av. 
  • Kvittning
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-20 20:28:54 följande:
    Nej. Tror du att det är kul att bli kallad för blatte? Tror du att det är kul att ens för och efternamn ska kunna avgöra ens framtid? Tror du att det är kul att behöva höra fördomar om att alla muslimer är extremister, beslöjade kvinnor är förtryckta och att man borde förbjuda moske bygget? Vad hände med religionsfriheten? Tror du att det är kul att bevittna hur ens heliga bok bränns upp och lyssna på hur vi är en religon av satan i öppen gata, juste det är ju bara ett uttryck för yttrandefrihet. Men att vifta med en Palestinsk flagga och stödja Palestina är bara för extremt, man är ju antisemit. Tror du det är kul att se hur det svenska folket förnekar folkmordet totalt. ?Israel har rätt till folkm..försvara sig? Tror du det är kul att läsa hur media och politiker använder unga män och pojkars död som ett schackspel för att vinna röster men väljer ändå att utvisa flera goda invandrare som lyckats och utbildat sig i Sverige. Tror du att det är kul att behöva skriva under ännu en namnunderskrift för rättvisa i hopp om att en ungdom med potential och vilja ska få vara kvar i Sverige? Tror du att det är kul att ett oskyldigt barn som sålt majblommor ska behöva bli ett offer för näthat och rasism av svenska politiker?
    När jag växte upp var det en stor debatt där jag bodde om att förbjuda ett kyrkbygge. Var för ung att följa debatten och läsa tidningar men upprördheten handlade dels om ökad trafik och dels om kyrkklockor. Slutade med att det var en parkering för typ 10 bilar och enbart tillåtet med klockrigning inomhus.

Svenskar vill generellt inte bli påtvingade religion och när jag gick i skolan så handlade undervisningen jag fick framförallt om rätten att inte bli påtvingad religion. Alla får tro vad man vill men tron är ens privata sak man inte tvingar på någon annan.

Sverige har som land arbetat i decennier för att trycka ned kristendomen och det som görs mot islam är egentligen samma sak.
  • Kvittning
    nihka skrev 2025-05-21 00:07:01 följande:
    I Sverige finns en stor acceptans för kyrkan och kyrkor. Oavsett om man är troende eller inte är kyrkor en naturlig del av stadsbilden och landskapet och en del av vårt kulturarv.
    Ja för redan byggda kyrkor. Om du söker om bygglov för att bygga en helt ny kyrka där det finns risk för ökad trafik i ett bostadsområde eller klockor som ringer tidigt på söndagsmorgonen så kommer det att bli stora protester. 
  • Kvittning
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-21 05:44:19 följande:
    När jag växte upp hade vi kristendom som ämne i mellanstadiet.
    Sedan på högstadiet hette det religion men det var mest kristendom oavsett.

Som det sig borde och fortfarande vore det bästa.

Klockringning inomhus i Sverige, från en svensk kyrka?
    Vore intressant om du ville berätta på ett ungefär när och var detta skedde.
    Borde varit slutet av 80-talet, ev början av 90-talet som debatten och kyrkbygget var. 

Det jag ville med mitt inlägg var att man kanske inte ska vara så snabb på att tolka motstånd mot islam som rasism/fientlighet mot muslimer utan det faktiskt är så att vi har ett rätt inmurat religionsmotstånd generellt i vårt samhälle som de kristna delarna av landet fogades in i på 1900-talet och det vore ju bara konstigt om en "ny" religion i landet inte fogades in på samma bakgata. 

Sedan är religion en viktig del av Sveriges historia, både asatro och kristendom, som ger de en annan plats som en del av kulturen och historien som andra religioner inte har. 
Svar på tråden Svenskars rasism