Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Svenskars rasism

Cheers skrev 2025-05-19 08:46:16 följande:

Rasism innebär att man anser att vissa raser per se är underlägsna. 
    Svenskar är i allmänhet inte rasistiska i denna mening. Det är ytterst sällsynt.

En annan sak är att svenskar kan vara kritiska till omfattande invandring. Det kan vara hela skalan från att framföra sakliga skäl mot stor invandring beroende på de problem som kan följa för samhället till ren fientlighet mot utlänningar, s.k. främlingsfientlighet. Men det är för att immigranterna har en annan bakgrund och kultur inte för att de är av en annan ras och det är inte rasism.

Begreppet rasism är f.ö. helt inadekvat eftersom det är ovetenskapligt. Wikipedia: 

Modern vetenskap har påvisat att det numera endast finns en art av människa, i form av Homo sapiens, kvar på jorden och inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser. Man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är rent ovetenskapligt.

Numera används begreppet rasist i politisk propaganda som ett skällsord, som vilket som helst, mot de som man vill angripa som usla människor. Du är ett kräk, eller du är rasist. Det är hipp som happ.

Det har hänt lite med definitionen på rasism sedan 1930-talet då skallmätningar sågs som vetenskap.

Numer handlar rasism om att man belastar en grupp utifrån bakgrund för något individer gör. Den bakgrunden kan vara baserad på tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion.

Personer som fastnat i 1930-talets syn tycker det är jobbigt att deras rasistiska uttalande kallas för rasism och yrar om skällsord och rasistkort och behöver föras in i 2020-talet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Cheers skrev 2025-05-19 18:19:49 följande:

Auktoritativa källor som Nationalencyklopedin, Websters dictionary, SAOL och SAOB o.s.v. o.s.v. definierar rasism som uppfattningen att vissa raser är mindre värda än andra. Det bygger på en indelning av människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken). Har man en sådan uppfattning och anser att t.ex. svarta är underlägsna vita så är man rasist.

Ordböcker förklarar ord och begreppet rasism kommer från en tid då man trodde att när människor såg olika ut berodde det på att de tillhörde olika raser. Man kopplade också ihop olika härkomst och utseende med olika egenskaper. Det gör man fortfarande, fast det är vetenskapligt belagt att det bara finns en människoras och det är Homo Sapiens Sapiens. När man diskriminerar människor pga av deras härkomst och bakgrund är det fortfarande rasism. Det är precis samma argument nu som då fast man inte använder ordet ras.

SAOB är för övrigt en historisk ordbok.

Rasism
    "Rasism utgår från att människor kan delas in i olika grupper och att människor som tillhör vissa grupper är mindre värda. Det kan till exempel handla om att dela in människor efter hudfärg, kultur eller religion.

I Sverige finns lagar som ska skydda människor från att utsättas för rasism. Det är till exempel förbjudet att neka en person ett arbete eller bostad på grund av personens namn eller ursprung. Det är också förbjudet att bära smycken eller kläder med hakkors, texter eller andra symboler som är rasistiska eller kränkande mot en viss grupp. Det är inte heller tillåtet att sprida information om att en grupp eller person är mindre värd på grund av till exempel hens hudfärg eller religion.

Ibland när man blir dåligt behandlad kan det vara svårt att veta om det man har blivit utsatt för är olagligt eller inte. Prata med någon du litar på om det som har hänt, till exempel en lärare eller någon annan du har förtroende för".

www.migrationsverket.se/om-det-svenska-samhallet/for-dig-som-ar-barn/for-dig-som-har-ansokt-om-asyl.html

• nihka
    KillBill skrev 2025-05-19 15:53:20 följande:

Samtidigt så är det bara så att 10 % av antalet våldtäkter som anmäls och av dessa är det bara 5% som resulterar i en fällande dom. Det statistska underlaget är således mycket svagt. Det vi vet är att när det gäller 0,5% av våldtäkterna så är 58 % gärningsmämnnen födda utomlands. 

Sannolikt sker majoriteten av de våldtäkter som inte anmäls i situationer där offer och gärningsman känner varandra sedan tidigare. I denna större grupp är det rimligt att anta att personer med svensk bakgrund är fler, eftersom majoriteten av befolkningen i Sverige faktiskt har svensk bakgrund. Om det fanns statistik över varje genomförd våldtäkt så skulle resultatet sannolikt se annorlunda ut.

Den mest överrepresenterade gruppen är män, men lika lite som man drar alla män över samma kam drar man inte alla invandare över samma kam. 
  • nihka
    Gullvivor skrev 2025-05-20 01:20:08 följande:
    Det brukar inte stå vem/vilka som anmält ens inlägg. 
    Bara onödigt att sitta och ljuga om något sådant då varenda en här som fått något inlägg borttaget någon gång kan bekräfta att det du skriver inte stämmer. Skärp dig.
    Inte så genomtänkt av hen. Det kan vara många som anmäler samma inlägg och det är FL som bestämmer vilka inlägg som plockas bort. Om man har synpunkter vänder man sig till forumvärden.
  • nihka
    Cheers skrev 2025-05-20 03:16:27 följande:
    Tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion tycker du är rasism. Ja du tjatar om det trots att det är så idiotiskt. Du är ingen vän av åsiktsfrihet det är uppenbart. 
    Jag är vän av svensk lagstiftning och det du kallar min åsikt återspeglas där.
  • nihka
    Cheers skrev 2025-05-20 07:45:49 följande:
    Du tjatar om ras trots att det enligt vetenskapen inte finns några olika mäniskoraser. Vi är alla homo sapiens. Man ska bedöma människor efter deras karaktär och inte deras hudfärg som Martin Luther King sa. Så rätt!

Men med din användning av rasistbegreppet för att fulstämpla människor vågar folk inte säga något alls, inte ett pip, om en muslim, en svart eller någon med en utländsk etnicitet eller kultur. Gör man det så skriker du rasist. Det är så det har blivit och så kan vi inte ha det i ett fritt och öppet samhälle.
    Tänk på att du ska utgå från att personer är individer och inte klumpa ihop dem utifrån sådant som härkomst, bakgrund, etnicitet, utseende och religion så håller du dig undan rasistträsket.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-20 18:57:49 följande:
    Saken är den att jag faktiskt gjorde detta, läste vad DU skrev. 🙄

Därför fick du också den sarkastiska frågan.
    Du har missat kontexten.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-20 21:45:47 följande:

nihka skrev 2025-05-20 19:06:53 följande:
    Du har missat kontexten.
    Nope...

Sen får du och även Gullvivor fortsätta inbilla er själva att det är så det står er fritt. Men kom ihåg att det stämmer inte med verkligheten från min sida att jag missade den.
    Snark
  • nihka
    Kvittning skrev 2025-05-20 22:01:09 följande:
    När jag växte upp var det en stor debatt där jag bodde om att förbjuda ett kyrkbygge. Var för ung att följa debatten och läsa tidningar men upprördheten handlade dels om ökad trafik och dels om kyrkklockor. Slutade med att det var en parkering för typ 10 bilar och enbart tillåtet med klockrigning inomhus.

Svenskar vill generellt inte bli påtvingade religion och när jag gick i skolan så handlade undervisningen jag fick framförallt om rätten att inte bli påtvingad religion. Alla får tro vad man vill men tron är ens privata sak man inte tvingar på någon annan.

Sverige har som land arbetat i decennier för att trycka ned kristendomen och det som görs mot islam är egentligen samma sak.
    I Sverige finns en stor acceptans för kyrkan och kyrkor. Oavsett om man är troende eller inte är kyrkor en naturlig del av stadsbilden och landskapet och en del av vårt kulturarv.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-23 21:34:04 följande:
    Jag har läst hela ditt inlägg och håller med dig i allt.

Men denna fråga tycker jag är en riktig bra fråga.
    Önskade att det kunde finnas ett bra svar på den också.

Något som jag har märkt är att det, av godhetsknarkarna, skriks rasism, om man begär att invandrarna skall lära sig att förstå och och bli förstådd på svenska. Man blir ju även rasist förklarad om man anser att man bör lära invandrarna att här i Sverige så har kvinnorna samma rättigheter och skyldigheter som mannen och hart även rätten att få bestämma över sig själva och sitt liv.

Det är trist att det skall bli rasist anklagelse när man tar upp om invandra problemen och man försöker förklara hur man kan bli bemött som svensk av många invandrargrupper. ????
    Måste vara så oerhört jobbigt för dig att höra alla dessa godhetsknarkare insistera att invandrare inte behöver lära sig att förstå eller bli förstådda på svenska och att du till på köpet blir kallad rasist när du säger emot dem om att alla kvinnor inte ska ha samma rättigheter som män. Och sedan att du också har många invandrargrupper som bemöter dig illa. Stackars du.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 18:36:42 följande:
    Korrekt det finns exempel på när svenskar har kasta sten och haft handgemäng mot polisen..

Men märkligt att du inte gräver fram exempel på svenskar som har skjutit poliser till döds.
    Hur jag än letar så hittar jag inget i den svenska historien där svenskar har skjutit poliser till döds.
    Malexandermorden kom upp på 0,3 sekunder. Inte alls svårt att "gräva fram" om man inte anstränger sig för att inte hitta nåt förstås.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 21:45:06 följande:
    Okey du hittade några få..

Har du ingen vettigare och mer tillförlitlig källhänvisning än wikipedia?
    Har du ingen vettigare respons när du blir överbevisad?
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-26 05:32:39 följande:
    Wikipedia är en site som vem som helst kan skaffa ett konto på och sedan sitta och editera wikiartiklar på och även skriva nya wikiartiklar.

Så nej jag blir knappast överbevisad av en wikilänk. Bara ett önsketänkande från din sida att jag skulle ha blivit överbevisad av den.
    För den digitalt färdige och läskunnige går det alldeles utmärkat att kontrollera om uppgifter i en källa stämmer. 

Så jodå. Överbevisad och så ägd. Du är oviktig och upptar inte en sekund av något önsketänkande, medan dina påståenden om att inga polismord har skett av svenskar förstås är fel. F E L.

www.svtplay.se/kriminalarkivet-polismorden-i-malexander
  • nihka
    Anonym (w) skrev 2025-05-26 11:26:53 följande:
    Du hittar på. Härom året dog 62 i skjutvapenvåld i Sverige och två i Finland.

Lite kul när man läser om "svenskar" som mördar i grannländerna. Inga riktiga svenskar.
    Dödligt våld innefattar inte bara skjutvapen. För den döde är det nog egalt vilket vapen som användes, resultatet är detsamma: död.

Finnländare är ingen typ av svenskar alls utan...finnländare
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-26 19:00:59 följande:
    Vad är det du inte förstår?
    Det är fortfarande en önskedröm från din sida  över att jag skulle ha blivit överbevisad av en wikilänk som KillBill lade in..

Men men, vill du inbilla dig själv att jag blivit överbevisad av någon wikilänk så får det stå för dig. Fast kom ihåg det stämmer inte med verkligheten av jag skulle bli överbevisa av någon wikilänk..
    Du får bara tugga i dig att du hade fel. FeL. fEl.

Heeelt FEL.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-27 01:59:52 följande:
    Vadå fortsätter skreva på det sättet?
    Man får tydligen nu inte svara på ett felaktig påstående som upprepats, och förtydliga fört personen en andra vända. utan att du skall gå i taket tydligen.

Jag blev aldrig överbevisad av din wikilänk. Varför är det så otroligt svårt för dig (även Nikah tydligen också) att acceptera detta? 

Jag skall också tillägga att jag ALDRIG har förnekad något om polismord  som skett av svenskar i historien. Ja jag ifrågasatte, men aldrig förnekat.
    Så det är inte ens någon ide att du försöker med den vinkeln, bra för att man ville ha en pålitligare källa än en wikilänk, och i inlägg #302 så skrev jag också varför som svar till (Svanen)..

P.S

Det hade varit alldeles tillräckligt med inläggsnummer så hade du sluppit att allt det extra arbetet med att skärmdumpa och ladda upp bild. Du kunde ju kanske ägnat tiden att komma med en pålitligare källa än en wikilänk...
    Så det svider så inåthelvete för dig att ha fel.

Jaså du har aldrig förnekat att det inte skett några polismord av svenskar utan ville bara berätta att du är kass på att hitta information på nätet.

Ett tips är att börja på  en sajt som heter Wikipedia. Där kan man hitta sammanställningar av det mesta med länkar till källor där man kan luska vidare.

PS. Ok. Alltså fel igen. Och istället för att skriva långa  förnärmade inlägg kunde du lägga din tid på att förbättra dina informationssökningsskills på nätet.

Börja med att söka på "malexandermorden" och välj en av de otaliga träffar, Wikipedia inkluderat.
  • nihka
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-27 11:46:23 följande:
    Jag försöker bara ge dig ett gott råd.
    Jag tror att du har hjärtat på rätta stället och du kämpar för en sak som är viktig för mig med.

Därför smärtar det mig när du parodierar dig själv. Ingen god sak har någonsin gynnats av att man skickar fram enkelriktade fanatiker med zombie-liknande retorik.

Jag är fruktansvärt mycket emot ALL form av rasism (inte bara den mot muslimer) men jag skulle aldrig låta dig föra min talan någonstans. Du gör oss alla en otjänst och gynnar i själva verket den andra sidan.
    Dags att kliva ner från molnen. Du för bara din talan precis som alla andra.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-27 12:57:19 följande:
    Har du inget vettigare för dig än att sitta och haka upp dig på detta?

Dessutom så verkar det vara svårt för dig att fatta att jag aldrig förnekade dödsskjutningar av poliser från svenskar. Jag ifrågasatte men jag förnekade inte. Så vad fan är dina problem? 

Så nej för sista gången det svider inte alls  bara för att du vill att det skall vara så.
    Har du problem med det så får det stå för dig,men du behöver inte tramsa sönder denna tråden med en massa OT för den saken skull med ditt tjatande.
    Men dutten så förnärmad. Det är noterat att du ville tala om att du är kass på att leta information. Det behövs ingen mer påminnelse.

Superlätt att hitta information om polismord av svenskar - för somliga. För somliga andra tydligen apsvårt. Men från botten kan det bara gå uppåt. M A L E X A N D E R. Kombinera med P O L I S (polis) så  kan du läsa in dig.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-27 02:01:59 följande:
    Är du färdig?
    Man får tydligen nu inte svara dig utan att du skall gå i taket tydligen.
  • nihka
    Anonym (Svensk) skrev 2025-05-27 18:26:50 följande:

Rasism är ett starkt ord och väldigt få är rasister.
    Främlingsfientlighet är vanligare.

Ja, ganska ovanligt och ändå har så många hittat hit.
Svar på tråden Svenskars rasism