Svenskars rasism
Studier pekar på att en liten del personer med invandrarbakgrund som röstar på SD ofta har rasistiska åsikter själva, framförallt mot muslimer, dvs de är islamofober.
SD-s politik och retorik har mycker ofta innehållit islamkritiska och islamofobiska inslag, där islam och muslimer framställs som ett hot mot svensk kultur och samhälle. Partiet använder en "vi och dem" retorik och lyfter fram islam och muslimer som fiender. Detta attraherar så klart även några invandrare med negativa attityder till muslimer.
När det gäller specifika grupper är det särskilt att invandrare från Europa, till exempel från forna Jugoslavien (serbiska nationalister), tenderar i högre grad att rösta på SD än invandrare från utomeuropeiska länder. En förklaring är att dessa grupper inte känner sig lika hotade av SD-s politik, eftersom de är kristna, vita europer. Kristna syrianska och polska högerextremister kan också attraheras av SD-s hårda retorik mot islam och islamism.
Känner många från Balkan som röstar på SD och erkänner det helt öppet. Men ingen av dem har antytt några islamofobiska motiv. (Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att merparten av balkanfolket som blev kvar Sverige är muslimer själva.)
Om du frågar en typisk SD-röstare från Balkan hur han tänker så får du svaret "Jag hatar att behöva göra det, men det har gått för långt och jag är orolig för mina barns framtid."
Jag tolkar det som att de egentligen inte är för SD:s ideologi men ser det som enda partiet som kan skapa lite motvikt till den politik som driver Sverige mot en samhällskollaps.