Inlägg från: Anonym (Svanen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svanen)

Svenskars rasism

Anonym (Lina) skrev 2025-05-17 23:48:41 följande:
    Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

Tror det handlar om två saker främst

1) Språket
    2) Kultur

Svenskar i gemen har svårt för individer som avviker, som inte drar sitt strå till stacken eller som inte talar som alla andra.

(Jag har ingen släkting som inte är svensk vad jag vet)
  • Anonym (Svanen)
    Anonym (???) skrev 2025-05-20 19:37:38 följande:
    Frågan behövde bara ett ja eller nej!
    Detta är inget svar på min fråga "Tror du att det är kul att bli kallad jävla svennehora?:
    Klart det finns rasism mot vita men det är inte det tråden handlar om. 
  • Anonym (Svanen)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-23 13:18:50 följande:
    Förstår precis. Jag upplever samma sak som du.
    Där jag bor och rör mig är det väldigt ovanligt att se en kvinna utan slöja. Jag önskar att jag kunde bli mer accepterad och inkluderad i mitt grannskap, men det är som att penetrera en vägg. 

Har ofta undrat om de skulle se på mig med mindre kyla och förakt om jag själv drog på mig en slöja. Men jag tycker precis som du att det inte ska behövas. Jag kan också få vara stolt över mitt ursprung som är slöjfritt, även om det inte är PK.
    Inte av oartighet utan av ren nyfikenhet undrar jag varför du inte flyttar.

Tänker att det är jobbigt som svensk att bo i ett sådant område.
  • Anonym (Svanen)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-23 16:17:46 följande:
    Ja, kära du. Att det går åt båda hållen är ju liksom hela min poäng. Och den ena gruppen är inte bättre än den andra. Eller, jag vill sticka ut hakan och säga att rasismen mot svenskar är värre, eftersom den är accepterad som nåt självklart. En svensk skulle aldrig komma undan med att säga sådant som invandrare häver ur sig som rena sanningar.

"Svenskar är snikna".
    "Svenskar är kalla och ogästvänliga".
    "Svenskar skulle äta en bajskorv om den vore gratis."
    "Svenska tjejer är horor".
    "Svenska killar är tofflar".
    "Svenskar bryr sig inte om sina barn eller sin familj".
    "Svenskar är fyllesvin".
    "Svenskar är naiva och lättlurade".
    "Svenskar är lösaktiga".

"SVENSKAR ÄR RASISTER".

Om du inte hör såna här saker och liknande dagligen och helt öppet, då bor du inte där jag bor.

I vilken kategori hamnar såna här uttalanden? "Skojfriskhet", eller? Vad säger din vetenskapliga forskning?
    Ja, rent allmänt i samhället har identitetspolitik fått alldeles för mycket utrymme.

Ska man komma till rätta med rasism är vägen att gå att inte ge särskilda rättigheter eller skyldigheter baserat på grupptillhörighet. 

I samma sekund som man börjar med att det är ok att ge sig på den gruppen eller den gruppen är man riktigt illa ute.
  • Anonym (Svanen)
    Anonym (w) skrev 2025-05-24 18:13:46 följande:
    Korrekt. Om de som förespråkar mångkultur var tvungna att välja, vilket land hade de valt mellan exempelvis Iran och USA? Syrien eller Israel?

Alla vet svaret. Mångkulturen för sig bäst på avstånd.

Lätt att sitta i sin 30-miljonerslägenhet på Östermalm och hylla mångfalden i Rinkeby som vissa kändisar gör.
    Inte ens det. Det bästa för alla är att man går mot en gemensam kultur i hela världen. Internet kan förhoppningsvis åstadkomma detta på några hundra års sikt eller kanske ännu snabbare.

I Sverige ska vi inte ta emot fler människor än vad vi kan assimilera i kulturen. 

Fördelen med en viss invandring framför stängda gränser är att förståelsen för omvärlden ökar och samhörigheten med andra länder. 
  • Anonym (Svanen)
    Anonym (w) skrev 2025-05-24 18:13:46 följande:
    Korrekt. Om de som förespråkar mångkultur var tvungna att välja, vilket land hade de valt mellan exempelvis Iran och USA? Syrien eller Israel?

Alla vet svaret. Mångkulturen för sig bäst på avstånd.

Lätt att sitta i sin 30-miljonerslägenhet på Östermalm och hylla mångfalden i Rinkeby som vissa kändisar gör.
    Kan väl vem som helst göra. Jag ser nog betydligt mindre av mångkultur än de som bor på Östermalm men bor i en kranskommun till Göteborg.

Det som är utmärkande för sådana individer som älskar mångkultur och vill ha öppna gränser är att de inte bryr sig om Sverige.
  • Anonym (Svanen)
    KillBill skrev 2025-05-25 09:30:45 följande:
    Nej våld mot blåljuspersonal är inte ett importerat problem. det finns dokumenterade exempel på våld mot statens personal såsom militär och polis sedan hundratals år.  Ta bara Saltsjöbadsupploppet 1950 där poliser som försökte upprätthålla ordningen blev utsatta för stenkastning och våldsamma attacker från svenska ungdomar vilket resulterade i flera skadade poliser. 
    Allt är relativt. Sverige har en kultur med lite våld i jämförelse med de flesta andra länder i världen och detta avspeglas också i befolkningen. 
  • Anonym (Svanen)
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 21:45:06 följande:
    Okey du hittade några få..

Har du ingen vettigare och mer tillförlitlig källhänvisning än wikipedia?
    Du måste skoja.

Finns få saker som är mer irriterande än folk som kräver källa och sedan gnäller på källan. 
  • Anonym (Svanen)
    KillBill skrev 2025-05-25 22:03:53 följande:

Några få? Listan över poliser som mördats i Sverige från 1900-talet fram till idag omfattar fler än 30 personer. Även om inte alla dödats med skjutvapen, finns det betydligt fler än två fall där svenska poliser har skjutits ihjäl och där gärningsmännen varit svenskar.

Jag tycker att Wikipedia fungerar utmärkt som en första källa när man vill få en överblick över den här typen av händelser. Vill man fördjupa sig i detaljer kan man enkelt hitta mer information genom att googla på specifika fall eller namn.

Fast några exempel är inte vidare intressant. Statistiken är talande beträffande våldsbrott.

Jag tycker vi svenskar ska vara stolta över att vi har en så fredlig kultur. Det är imponerande hur lite våld som faktiskt förekommer bland svenskar.
  • Anonym (Svanen)
    EnAnonumius skrev 2025-05-26 05:35:25 följande:
    Jadu se mitt inlägg #302..
    Jag är inte född igår. Jag vet hur Wikipedia fungerar. Anledningen till den kommentaren är så irriterande är för att den flyttar frågan från ett lärande perspektiv till ett att ha rätt perspektiv.

KilBill förtjänar applåder för att han höjde nivån på ämnet genom att faktiskt posta källor så att man kan lära sig. Man kan tycka mycket om Wikipedia men det är bättre källor än vårt tyckande här.

Jag är fullständigt ointresserad av vem som har rätt. Rent generellt är det förövrigt inget dåligt att ha fel. Det har alla till och från. Det intressanta är om man är förmögen att inse att när man har fel och uppdatera sin åsikt. 

Du har dessutom många poänger i dina texter för det finns olika nivåer av aggressioner mot polis och dessutom olika frekvenser i form av hur ofta det förekommer. Svenskar har historiskt haft stor respekt för statsmakten och de som upprätthåller lagen. Fast det finns psykopater i alla samhällen som går sin egen väg. Att vi idag ser minskad respekt för polis och stat har definitivt med invandring från andra kulturer att göra.
Svar på tråden Svenskars rasism