Inlägg från: Kludd o Sudd |Visa alla inlägg
  • Kludd o Sudd

Svenskars rasism

Anonym (Thor) skrev 2025-05-23 17:13:11 följande:
    Kära du, du har inte förstått min poäng. Det är paradoxalt och barnsligt att försvara sina egna rasistiska åsikter genom att säga "men de då!". Jag är övertygad att det du skriver om är bara din egna livliga fantasi som du gärna presenterar som verklighet. Ja, jag har flyttat runt en hel del och bott i både invandratäta områden och i områden med bara svenskar men har aldrig sett det du beskriver.

Jag upprepar...även om det är sant är rasismen fel. Att peka på andras rasism är ingen giltig ursäkt för att själv vara rasist eller försvara rasistiska handlingar. Rasism måste bemötas och motverkas oavsett vem som utövar den.

Att försvara rasism genom att peka på att "de andra är också rasister" är ett felaktigt argument, både logiskt och moraliskt. Detta är ett exempel på vad som kallas ett "tu quoque-argument" eller "du också"-argument, där man försöker ursäkta eller förminska sitt eget eller sin grupps beteende genom att hänvisa till att andra gör samma sak. Ett sådant resonemang rättfärdigar inte rasism, utan flyttar bara fokus från sakfrågan och bidrar till att normalisera och upprätthålla ojämlikhet och diskriminering.

Rasism, oavsett vem som utövar den, skapar och upprätthåller ojämlikhet mellan människor och strider mot grundläggande demokratiska principer om allas lika värde och rättigheter. Att påpeka att andra också är rasister förändrar inte det faktum att rasism är fel och skadligt. Istället för att försvara eller relativisera rasism bör fokus ligga på att motverka den.
    Skriv inte bara, "Thor". Läs lite ibland också.
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Trötter) skrev 2025-05-23 16:12:46 följande:
    Varför får man känslan av att du är en pappersprodukt som aldrig krockat med verkligheten? Är dina skrivelser AI genererade?
    Ah, såklart! 
    Jag har undrat varför det där staplandet av ord känns så robotic och samtidigt bekant på nåt sätt. Men det är ju som saxat rakt av från ChatGPT. 

Nu känns det mer logiskt. Tack!
  • Kludd o Sudd
    KillBill skrev 2025-05-25 09:12:44 följande:
    En mängd inlägg i den här tråden bekräftar vissa svenskars rasism..
    Och en lika stor mängd bekräftar det omvända. 
    Vad gör vi nu?
  • Kludd o Sudd
    KillBill skrev 2025-05-25 09:35:01 följande:
    Det är en diskussionstråd så vad tänker du?
    Diskussionstråd eller tvekampstråd? Tycker att det mer liknar det senare faktiskt. Det enda som gäller är att vinna och få sista ordet mot någon annan, även om man framställer sig själv som en idiot på kuppen.

Vad jag tänker kopplat till just din närvaro på forumet är att ett problem kan vara ett problem utan att det är till 100% bekräftat av allt och alla först.

Om jag säger "kobror är dödliga" så behöver du inte genast gräva efter något exempel från hundrafemtio år tidigare där en snubbe minsann överlevde ett bett och därför har jag fel.

Eller, gör det för all del men vad sägs om att också se och erkänna de delar där jag har en solid poäng? Det blir lixom lite mer nyanserat så.
  • Kludd o Sudd
    KillBill skrev 2025-05-25 13:09:20 följande:

En diskussion på ett webbaserat diskussionsforum med anonyma deltagare tenderar ofta att bli en kamp där deltagarna försöker framföra de starkaste argumenten för sin egen uppfattning. Jag tror att det är svårt att ändra på. Söker man efter samarbete och gemensam förståelse med de man diskuterar med finns det nog bättre arenor.

Jag kan naturligtvis instämma i vissa synpunkter som folk jag diskuterar med framför men då finns ju inget att ifrågasätta eller argumentera emot.

Det får man ge dig KillBill, att du kör inte samma arroganta och överlägsna stil som de flesta andra i ditt PK-entourage här på FL.

Men handen på hjärtat, vilken är din huvudsakliga drivkraft? Att kunna belysa och nyansera en enkelspårig retorik? Det vill jag ju tro, men varför i så fall så enkelspårig själv?

Inte så att belöningen snarare ligger i känslan av att ha plattat till en meningsmotståndare? Som när man schmackar till en surrande mygga och den blir tyst?

Jag får lätt känslan av att det finns ett självändamål med dina motargument. Men visst, det får stå för mig.
  • Kludd o Sudd
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 07:24:00 följande:
    Har ingen anledning att känna mig träffad.. Varför skulle jag?

Din "wall of text" saknade helt totalt samröre med det du citerade och svarade på..

Bryr du dig ens om att läsa vad som faktiskt står i texterna du citerar innan du svarar?

Som sagt det skadar inte att du läser vad som faktiskt står i en text och reflektera vad personen har skrivit innan du hamrar på tangentbordet.
    Och där får jag tyvärr hålla med igen. Fanatiska ordmassor som sällan har någon koppling till det som citerats.

"Thor", jag tänkte att jag bara för denna gången kör på samma stuk, ok? Here goes:

Jag ser att du är en flitig användare av ChatGPT (eller motsvarande) och det kan jag förstå. AI-robotar är helt formidabla. Har du märkt hur duktig den är på att snabbt identifiera en ledande fråga och returnera exakt de svar du vill ha?

Men tänk på att det är bara just det den gör. Bekräftar DIN världsbild. Förväxla inte dessa texter med något som stödjer din uppfattning om att du har rätt och alla som tycker annat är rasistiska, fobiska eller ljuger.

Låt inte hybrisen skena iväg med dig, det är bara algoritmer. Bara en tanke. 
  • Kludd o Sudd

Inte gått in på ClumsySmurf's länkar ovan, men vid en ytlig titt verkar det som att mina egna teorier och upplevelser är bekräftade.
    Jag är övertygad om att den mesta "rasismen" i Sverige utgörs av invandrare mot andra invandrare. Största intoleransen verkar vara  från etablerade invandrargrupper mot nya, vilket skulle kunna förklara stödet som SD får bland invandrare. Och på senare tid har även muslimers hat mot judar blivit mer och mer uttalat.

Jag tror att invandrare lättare slänger sig med rasistiska uttalanden just för att de är invandrare själva och tycker därför inte att det är lika illa, eller ens räknas som rasism. Ungefär som att det är ok för svarta att kalla varandra n*gger, men ingen annan får göra det.

Den svenska rasismen verkar pågå mer i det fördolda (eftersom den, till skillnad från invandrares rasism får allvarliga påföljder). Vill man veta vad en svensk egentligen tycker ska man bjuda honom på en drink eller två, invänta rätt grad av salongsberusning och sen ställa lite strategiska frågor. Då händer intressanta saker. Den ivrigaste av brunsmetare är plötsligt inte alls lika PK längre och frustrationen blir tydlig. Men i nyktert tillstånd fortsätter man att peka finger och läxa upp sådana som man egentligen delar åsikter med. Mycket skenhelighet på vänsterkanten.

• Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-27 10:13:08 följande:
    Motstånd mot kunskap, vetenskap och statistik bland rasister kan förstås utifrån flera mekanismer och motiv:

Forskning Utmanar rasisternas egna rasistiska världsbild. Vetenskaplig kunskap och statistik visar på att rasistiska föreställningar om skillnader mellan människor saknar grund. När fakta inte stämmer överens med den egna rasistiska ideologin, tenderar de att avfärda eller misstänkliggöra fakta och forskning.

Vetenskap och statistik synliggör och kritiserar de strukturer som rasism bygger på. För den som försvarar dessa strukturer kan vetenskapen upplevas som ett hot. Att avfärda forskning och statistik blir då ett sätt att försvara den rasiatiska tolkningsföreträde.

Rasisterna har en mycket Selektiv kunskapsproduktion. I stort sätt alla kritiska röster avfärdas. Forskning om rasism och diskriminering har förnekats av rasister tex genom att hävda att forskningen är politiskt styrd eller partisk. 

Rasisterna använder statistik selektivt för att legitimera rasistiska idéer, men när samma metoder visar på motsatsen avfärdas de som oväsentliga eller felaktiga. Detta har historiska paralleller, där exempelvis rasbiologi användes för att rättfärdiga rasistiska system, men när modern forskning visar på motsatsen avfärdas den.

En vanlig strategi är  också att göra rasism till ett individuellt problem ("någon tycker bara så", "det är bara rn åsikt"), snarare än att se det som ett samhälleligt och strukturellt fenomen. Det leder till att kunskap och statistik om strukturell rasism avfärdas som irrelevant eller överdriven.
    Att du orkar. Fascinerande. Okej, copy/paste från ChatGPT är kanske inte nåt som kräver nån större ansträngning, men ändå. 

Om du får gehör eller inte hänger på antalet upprepningar, är det vad du tror? 

Det är snarare tvärtom, Thor. Om jag hade tillhört din falang hade jag bönfallit dig att sluta, eftersom du gör parodi av en viktig kamp.

Men de bruna är nog glada för tjänsten du gör dem. Snart börjar jag misstänka att det i själva verket är deras ärenden du går, via nåt slags reversed psychology. 
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-27 10:52:53 följande:
    Att gå till personliga påhopp när man inte har något vettigt att tillföra är ett tecken på svaga argument och leder sällan till något gott. En saklig diskussion är alltid att föredra.
    Jag försöker bara ge dig ett gott råd.
    Jag tror att du har hjärtat på rätta stället och du kämpar för en sak som är viktig för mig med.

Därför smärtar det mig när du parodierar dig själv. Ingen god sak har någonsin gynnats av att man skickar fram enkelriktade fanatiker med zombie-liknande retorik.

Jag är fruktansvärt mycket emot ALL form av rasism (inte bara den mot muslimer) men jag skulle aldrig låta dig föra min talan någonstans. Du gör oss alla en otjänst och gynnar i själva verket den andra sidan.
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-27 12:51:37 följande:
    Tillåt mig tvivla. 

Yep. Du har min fulla tillåtelse.

Det är ett sundhetstecken att aldrig svälja någons uttalande som den enda och rätta sanningen.

• Kludd o Sudd
    Anonym (X) skrev 2025-05-27 16:37:07 följande:
    Men vaddå oss alla? Det där är en jävla serb du sitter och diskuterar med som låtsas att han är svensk. Vad tror du han nickar svensk för?

(Han är en ryssälskande liten parasit råtta..)

"Oss alla" = alla oss som är emot rasism. Han menar väl, men hans sätt att föra kampen mot rasism är kontraproduktiv,

Btw, Thor är inte serb, han är ett offer för serber. (Dvs, om min profilering av honom är korrekt, vilket den såklart inte behöver vara.)

• Kludd o Sudd
    Anonym (X) skrev 2025-05-27 16:42:07 följande:
    Du, om jag flyr från Sverige pga krig och blir mottagen av ett annat land. Inte fan går jag online där och börjar låtsas heta mohammed eller kallar dom för rassar.. Och allt vad ni äckel serber nu gör när ni är här.

Kan man inte bete sig när man är här så har man inget här och göra utan ska förvisas till sitt hemland.
    Hedersmord och allt annat som era skit länder har hittat på, har inget öht här i Sverige att göra utan det görs bättre i ert pissiga jävla hemland. 

Jag förstår vad du menar "X", men för ordningens skull vlll jag få fört till protokollet att Serbien är kristet. Och att livet där skiljer sig väldigt lite från vårt i Sverige.

I grannlandet Bosna & Hercegovina bor det många muslimer däremot (sida vid sida med ortodoxa och katoliker). Men icke heller där kommer du att hitta några väsentliga skillnader mot vårt samhälle eller våra värderingar.

Så om dessa länder är skitländer, då är Sverige det också. Just sayin'.

• Kludd o Sudd
    Anonym (X) skrev 2025-05-27 17:30:09 följande:
    Går att se eftersom att han rapporterar alla inläggen från svenskar som försvarar sig från människans alla jävla påhopp..*
    Hur/var kan du se originalnicket på den som anmält dig?
  • Kludd o Sudd
    Anonym (L.) skrev 2025-05-27 18:25:59 följande:

Eller så pratar vi om rasismen som invandrare utövar mot svenskar. Eller rasismen mellan invandrare mot invandrare. Olika invandrargrupper som avskyr varandra.

Avhandlat, bortviftat.
    Inlägg #255, #311
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-28 00:47:43 följande:
    Jodå, rent statistiskt är svenskar kraftigt överpresenterade på Dumpen, även om man använder dun "logik" om antal etnisk svenska invånare. Jag bläddrade länge på Dumpen men det var bara svenskar när det egentlingen, enligt ditt resonemang, borde varje fjärde vara en invandrare. Men då tycker du att statistiken inte gills? Brottstatistiken får  smetas bara på invandrare men inte på svenskar? Det är rasism.

Det är rasism att använda statistik om brottslighet för att smutskasta eller kollektivt skuldbelägga invandrare. Statistik kan användas för att belysa samhällsproblem och hitta bättre problemlösningsr, men när den används för att generalisera och misstänkliggöra hela grupper på grund av deras ursprung, övergår det från saklig analys till diskriminering.

Som "statistiker" borde du betona vikten av att problematisera och analysera varför överrepresentationen finns, snarare än att använda siffror för att peka ut och stigmatisera hela grupper. Att förenkla och koppla brottslighet direkt till etnicitet är rasism. Varken invandrare eller svenskar representeras av den lilla delen som är brottslingar.

Men för bövelen, när ska du lägga av? Bara LÄGG AV nu, ok?

Sluta med det där kollaterala röstfiskandet åt SD. Sluta ge oss äkta rasism-motståndare dåligt rykte. Vi vill inte ha dig som språkrör, med din genomskinliga agenda.

Det finns de som använder Förintelsen-argument som täckmantel för hets mot muslimer. Du använder rasistkortet som täckmantel för att lobba för särprivilegier åt muslimer. En blind kan se det.

Så, bara LÄGG AV!!

Lägg av, "Thor". Du gör skada.

• Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-28 12:08:48 följande:
    Du är absolut inte en rasism-motståndare men utger dig för att vara en. Du kanske tror att du är listig men det är bara komiskt.

Jag representerar varken dig eller antirasister, bara mig själv.

Att tydligt benämna rasism som rasism fyller flera avgörande funktioner för individer och samhället i stort:

Genom att kalla rasism för vad det är, synliggör man den istället för att förminska eller förklara bort dem som missförstånd eller isolerade incidenter, vilket är vad du gör. Om rasistiska kommentarer inte benämns som rasism normaliseras de eller bagatelliseras, vilket är precis det du gör.

Först när rasism identifieras kan man förebygga och motverka den.

Varför tycker jag att det är viktigt? Rasism står i direkt motsättning till mina grundläggande principer om allas lika värde och rättigheter. Att tydligt påpeka och motverka rasism är därför viktigt, tycker jag. 

Du försöker utge dig för att vara svensk, det om något är att segla under falsk flagg.

Men jag förstår din drivkraft. Jag vet vad som hände i Srebrenica, Vukovar, Sarajevo m.fl. Men vännen, Jimmie är inte Slobodan och svenskar är inte chetniks.

Vi är ett generellt vänligt, tolerant, lite fredsskadat folk, som såg det som sin självklara plikt att ställa upp på sina medmänniskor i nöd och öppnade våra gränser på vid gavel.

Nej, allt har inte gått optimalt till. Volymerna var mer än vi mäktade med. Men vi gjorde vårt bästa och ingen annan stans har invandrarna blivit så väl omhändertagna som här.

Men det räcker aldrig, va? "Vi vill ha mer, mer, meeeer och den som förvägrar oss det är rasist, islamofob eller båda".

Rimligt, rättvist? Nej. Inte om du frågar mig.

Sluta spotta på oss, "Thor". Det förtjänar vi inte.

• Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-28 13:13:49 följande:
    Du är besatt av andras ursprung och etnicitet och det säger att du verkligen inte är mot rasism utan snarare tvärtom. Att ha fördomar, förutfattade meningar om en persons åsikter utifrån deras ursprung eller etnicitet är något som rasisterna har som favoritsyssla. Just därför har jag aldrig skrivit något om min etnicitet. Din besatthet av min etnicitet och sedan din fördumsfulla etikettering av mig, dvs hur jag tänker, vilken religion, vilka åsikter och vilka erfarenheter jag har, är rasistisk profilering. Det är dock ganska komiskt att du verkar tro att du är smart när du gör på det sättet.

Rasism handlar om att tillskriva människor egenskaper, intressen eller åsikter baserat på deras hudfärg, religion, etnicitet eller kultur, ofta genom stereotypa föreställningar. Det innebär att man dömer eller bemöter någon annorlunda för att man antar att deras bakgrund automatiskt avgör hur de tänker eller tycker, vilket är en form av diskriminering kopplad till etnisk tillhörighet.

Kära "Thor", härmed bjuder jag dig och din chattrobot farväl. Om du i och med detta känner att du har fått sista ordet eller "vunnit" så är det något jag gladeligen bjuder på. Jag unnar dig detta, som belöning för din gränslösa passion.

Själv ska jag gå ut och leta upp närmaste tegelmur och inleda ett samtal som kommer att bli långt mer givande än det jag haft med dig.

?uvaj mi se, pa-paaa.

Svar på tråden Svenskars rasism