Anonym (Hejsan svejsan) skrev 2025-05-18 11:45:21 följande:
Hur ser era dagar ut med två små barn?
Hej! Som rubriken lyder: jag är nyfiken på hur era dagar och rutiner ser ut för er som har två barn?
Vi har en kille på 21 månader (med mycket energi) och lillasyster på 6 veckor. I morgon börjar min man jobba och ja här sitter man och undrar hur tusan det ska gå att vara själv? 😅
Så - tacksam för tips, erfarenheter och goda råd från er som är eller har vart i samma sits. Hur kan man lägga upp dagen? Vad borde man tänka på osv.
Nåt som hjälpte mig var att ha ett slags schema för dagen, och ibland även för veckan. Så att man får något att hänga upp tiden på och få struktur på dagarna.
Så lägg upp dagarna tex kring dina och äldre barnets måltider, samt barnens respektive sovstunder. Bebisen äter kanske inte på regelbundna tider ännu?
Men ungefär såhär skulle jag lägga upp dagen:
Morgon: frukost och morgonbestyr, amma, klä på osv.
Förmiddag: ute och leka, bebisen i vagn eller sele, stora barnet får leka av sig, kanske ta med ett lite mellis.
Lunch: äta mat, vila/sova.
Eftermiddag: ut och leka igen, eller göra någon inne-aktivitet med den äldre. Måla, bada badkar, lägga pussel.
Middag: äta, och sen påbörja källsrutinerna.
Kväll: natta större barnet.
Sen kanske ni har nån speciell aktivitet för det äldre barnet ibland? Vi gick till Öppna förskolan några dagar i veckan. Då bestämde jag en tid för det, så att alla visste, att på tisdag går vi till ÖF efter frukosten och lillas sovstund.
Kommer den äldre att gå på förskola eller vara hemma på heltid?