• Anonym (Hejsan svejsan)

Hur ser era dagar ut med två små barn?

Hej! Som rubriken lyder: jag är nyfiken på hur era dagar och rutiner ser ut för er som har två barn?

Vi har en kille på 21 månader (med mycket energi) och lillasyster på 6 veckor. I morgon börjar min man jobba och ja här sitter man och undrar hur tusan det ska gå att vara själv? 😅 

Så - tacksam för tips, erfarenheter och goda råd från er som är eller har vart i samma sits. Hur kan man lägga upp dagen? Vad borde man tänka på osv. 

• Svar på tråden Hur ser era dagar ut med två små barn?
  • Anonym (Syster yster)

Vad exakt är du orolig över?
    Den lille på 6 veckor är ju så liten ännu att hen äter och sover mest, eller hur?
    Den äldre är nästan 2 år och kan förmodligen gå, gått på förskola och ännu kommer att gå på frsk vissa timmar i veckan?
    Jag säger rutiner rutiner rutiner, du fortsätter som innan den lilles födsel.
    Svårt att ge exakta tips då informationen är knapphändig.

• Anonym (Hejsan svejsan)

Det jag är orolig för är nog mest hur jag ska hinna stimulera min äldsta som är ett väldigt energiskt och fysiskt barn, gillar att vara nära klättra på en och busa, samtidigt som dottern kommer få hänga med mest i selen. 

Hur man ska hinna allt från blöjbyten/matdags, hemsysslor och allt däremellan. Vardagsgrejerna liksom.

Är även lite fundersam över hur det ska gå med nattningar av barnen då jag är själv på dagen. Sonen vill gärna somna nära nära, och hur det ska klaffa med dotterns mat/sovklocka. 

Samtidigt vet jag ju att det kommer att lösa sig. Jag är mest bara nyfiken på hur andra föräldrar gjort och gör :)

• Anonym (d)

Kanske öppna förskolan kan vara något att besöka?

• Anonym (Syster yster)
    Anonym (Hejsan svejsan) skrev 2025-05-18 12:21:40 följande:

Det jag är orolig för är nog mest hur jag ska hinna stimulera min äldsta som är ett väldigt energiskt och fysiskt barn, gillar att vara nära klättra på en och busa, samtidigt som dottern kommer få hänga med mest i selen. 

Hur man ska hinna allt från blöjbyten/matdags, hemsysslor och allt däremellan. Vardagsgrejerna liksom.

Är även lite fundersam över hur det ska gå med nattningar av barnen då jag är själv på dagen. Sonen vill gärna somna nära nära, och hur det ska klaffa med dotterns mat/sovklocka. 

Samtidigt vet jag ju att det kommer att lösa sig. Jag är mest bara nyfiken på hur andra föräldrar gjort och gör :)

Kommer du att ha 2 åringen hemma på heltid?
    Isåfall försöker du i största mån behålla de rutiner 2 åringen är van vid dvs morgonrutiner, sov och mattider och utevistelses såklart.
    tex:
    1) 6.00-7.00 vaknar 2 åringen
    2) frukost kl:08.00
    3) kl:09.00 påklädning 
    4) kl:10.00 utevistelse 
    5) kl:11.30 lunch 
    6) kl: sova middag
    7) kl:? Mellanmål
    8) utevistelse 
    9) ca 16.00 förbereda middag

Som sagt, den lille kommer mest haka på vid sidan av den första tiden och sova äta den mesta tiden.
    Jag skulle också flytta 2 åringens säng jämte min säng och på så sätt ha närheten till båda.
    Du kommer säkert behöva justera tiderna och rutinerna så de passar ihop med båda barnens behov men ha en plan som du utgår ifrån så blir det blir en kontinuitet som bla den äldsta behöver . Nr anpassar sig oftast efter 1:an, 2:an har ju redan invanda rutiner och har svårare att anpassa sig. Därför jag rekommenderar att försöka hålla redan invanda rutiner.
    Nu är det också en fantastisk årstid att vistas ute i och du kan ha med lunchen ut i en mattermos att ha till den äldste, samma sak med mellanmålet, fixa den under tiden barnen sover middag och ta med även den ut!
    Så gjorde jag och på så sätt fick jag mer tid över till 1:an när lillen sov i vagnen.

• Grässtrå77

Ett tips är att börja umgås med andra föräldrar med små barn samma. Då kan ni tillsammans leta upp bra lekparker mm att hänga flera timmar I. Då kan man hjälpa varandra att hålla koll på storasyskonen när man behöver amma, byta blöja mm på bebisen. 

Att vara ute mycket är det absolut bästa.

• Anonym (struktur)
    Anonym (Hejsan svejsan) skrev 2025-05-18 11:45:21 följande:
    Hur ser era dagar ut med två små barn?

Hej! Som rubriken lyder: jag är nyfiken på hur era dagar och rutiner ser ut för er som har två barn?

Vi har en kille på 21 månader (med mycket energi) och lillasyster på 6 veckor. I morgon börjar min man jobba och ja här sitter man och undrar hur tusan det ska gå att vara själv? 😅 

Så - tacksam för tips, erfarenheter och goda råd från er som är eller har vart i samma sits. Hur kan man lägga upp dagen? Vad borde man tänka på osv. 

Nåt som hjälpte mig var att ha ett slags schema för dagen, och ibland även för veckan. Så att man får något att hänga upp tiden på och få struktur på dagarna.

Så lägg upp dagarna tex kring dina och äldre barnets måltider, samt barnens respektive sovstunder. Bebisen äter kanske inte på regelbundna tider ännu?

Men ungefär såhär skulle jag lägga upp dagen:

Morgon: frukost och morgonbestyr, amma, klä på osv.

Förmiddag: ute och leka, bebisen i vagn eller sele, stora barnet får leka av sig, kanske ta med ett lite mellis.

Lunch: äta mat, vila/sova.

Eftermiddag: ut och leka igen, eller göra någon inne-aktivitet med den äldre. Måla, bada badkar, lägga pussel.

Middag: äta, och sen påbörja källsrutinerna.

Kväll: natta större barnet.

Sen kanske ni har nån speciell aktivitet för det äldre barnet ibland? Vi gick till Öppna förskolan några dagar i veckan. Då bestämde jag en tid för det, så att alla visste, att på tisdag går vi till ÖF efter frukosten och lillas sovstund. 

Kommer den äldre att gå på förskola eller vara hemma på heltid?
  • Jemp

Jag har lite drygt 2 år mellan mina. 

Sövde båda liggandes i stora sängen. Minns att jag kände mig som super woman första gången jag sövde båda samtidigt, men det gick rätt fort att få in rutinerna. 

Bärsele är det bästa tipset jag kan ge till andra föräldrar. Oavsett antal barn, men ännu mer när man har flera. Med bebisen i sele kan man ofta göra det mesta och aktivera syskonet samtidigt. 

Fokus på det som fungerar. Det har gått bra för det allra mesta, men visst, nån gång har jag satt på barnprogram på mobilen för att få stora att sitta still/inte smita iväg när lilla akut behövde ammas på väg hem från parken. Undantagsfall dock.

Min äldsta gick hos dagmamma. I övrigt ägnade vi tiden (bådr med ena och båda) mycket åt att komma ut i skogen dagligen, till öppna förskolan, osv. Passa på att umgås extra med stora när lilla sover, för lite egentid. Fortsätt ha regelbunden egentid med varsitt barn hela uppväxten. 

Hushållsarbetet gör man det som hinns med, resten får vänta till kvällen. 

Svar på tråden Hur ser era dagar ut med två små barn?