-
Köpte en ragdoll för ett halvår sedan. Vi bor i hus och ville ha en ny katt när vi fick ta bort vår gammelkisse förra sommaren. Gammelkissen var så fin och snäll. Höll sig mest kring altanen och på vår tomt, besökta vid enstaka tillfällen någon granne och gick absolut inte ut vintertid. Vi tänkte främst ha nya kissen som innekatt, men det har varit en kamp. Hon rusar mot dörren direkt hon hör att någon kommer på trappen. Smiter ut när barnen kommer från skolan. Skrikjamar vid dörren hela tiden, så vi gav upp det. Hon vill helt enkelt gå ut och verkar inte alls trivas som innekatt. Nu har vi börjat låta henne vara ute lite, men det funkar sisådär.Hur uppfostrar man en katt att hålla sig kring oss i familjen?Bor i ett villakvarter och har många grannar. De flesta älskar kissen och har inget problem med att hon hälsar på, men vår närmsta granne tycker hon är jobbig. Han har ett potatisland som gränsar till vår tomt. Vi pratar 4 meter från vår altan. Hon går alltid dit när han är ute och vill umgås. Hon är väldigt sällskaplig och söker kontakt med människor. När han har öppet garaget går hon dit, går typ in i huset. Vi har sagt att han får schasa bort henne, men det verkar inte funka.Jag skäms över att hon går över till grannen som inte tycker om henne samtidigt verkar det omöjligt att försöka få henne att hålla sig inomhus. Vi har många barn och mycket spring med kompisar, dörrarna lämnas öppna sommartid osv. Ibland funderar jag på om katten ska få flytta då jag skäms så mycket över att grannarna stör sig på henne.Vad kan man göra för att typ träna henne att hålla sig på tomten?
-
Svar på tråden Ragdoll som utekatt...
-
Som en ansvarsfull djurägare hägnar du in tomten. Så den inte kan gå till grannar.
-
Jigga, its a cat 🥴
Är det Puss in Boots eller som öppnar granndörrarna så fint? Stäng traoden nu -
Grannar får helt enkelt spruta vatten på katterna, då håller dom sig borta. Jag har inget emot att dom gör det mot min katt. Det finns inte så mycket alternativ.
Sen kan man diskutera att släppa ut en ragdoll i naturen. En kattras som knappt kan hoppa eller försvara sig mot en kråka... -
Stängsla in tomten.
-
Här finns ett par fina beskrivningar hur två kattägare byggde stängsel:
https://tavebokatten.se/var-kattgard/
kattstatus.se/sofias%20inhägnade%20trädgård
-
Jag har sagt att han ska schasa bort henne.Pappa2023 skrev 2025-05-18 17:33:04 följande:
Grannar får helt enkelt spruta vatten på katterna, då håller dom sig borta. Jag har inget emot att dom gör det mot min katt. Det finns inte så mycket alternativ.
Sen kan man diskutera att släppa ut en ragdoll i naturen. En kattras som knappt kan hoppa eller försvara sig mot en kråka...
Känner flera som har ragdoll som utekatt. Inte varit något problem för dem. -
Med vad för typ av stängsel? Hon kan hoppa ganska högt. Skulle tro att man behöver bygglov för den typen av staket som skulle hålla henne inne.Anonym (Staket) skrev 2025-05-18 17:38:27 följande:
Stängsla in tomten.
-
Ni gör som ni vill. Men en ragdoll är inte skapad för ett uteliv. Är en norsk skogkatt en 20 åring i naturen så är en ragdoll en 5 åring.Anonym (katt) skrev 2025-05-18 17:43:55 följande:Jag har sagt att han ska schasa bort henne.
Känner flera som har ragdoll som utekatt. Inte varit något problem för dem.
Förmodligen kommer 5 åringen hem hel och oskadad. Men riskerna ökar ju jämfört med en 20 åring i skogen. -
Oavsett ras kommer en utekatt göra utflyker. Det ert problem att hantera. Stängsel!
-
Vi är i startgroparna att bygga en kattgård till vår kisse. Tomten är så stor att det känns orimligt att sätta stängsel kring hela. Katten kommer in i gården via kattlucka i altandörren. Vi ska sätta reglar i jordankare som stolpar (målas i samma färg som huset) och sen fästa kattnät. På vår altan finns grejer katten kan klättra på, så det blir ett tak också av samma nät.
Vi köpte kattnät med ståltråd i på zooplus.