• Anonym (KS)

Kejsarsnitt imorgon

Har planerat kejsarsnitt imorgon och det är så mycket känslor just nu. 

Skälet bakom är förlossningsrädsla och jag har fått kämpa för det mycket, känns så mycket tryggare sedan det blev beviljat men jag har samtidigt aldrig sett kejsarsnitt som "den enkla vägen" och det är läskigt ändå. Känner också en jäkla press att vara fullständigt balanserad och obrydd nu när jag "fått som jag vill". 

Det är första barnet och graviditeten har varit väldigt kämpig både fysiskt och mentalt, har haft alla symptom och krämpor som finns etc från dag 1 och är minst sagt rätt sliten. 
    Har inte berättat för någon att det är planerat till just imorgon för jag tänker att "utifall något dåligt händer" så vill jag inte ha massa uppmärksamhet innan jag är redo, så bara jag och min man vet. Känner mig därför ensam i det här även om det ju är helt och hållet självvalt. 
    Har senaste dagarna gått från att vara så himla peppad och glad och förvantansfull till att känna oro och ha massa blandade känslor. Alltihop känns just nu mest overkligt och nervöst. Min man är bara hur lugn som helst "det kommer gå jättebra, vi får äntligen träffa vårt barn, etc", och jag känner ju också så egentligen och har längtat jättemycket, får dåligt samvete på något sätt. 
    Ville mest skriva av mig tror jag, men all pepp och bra erfarenheter av kejsarsnitt välkomnas enormt. <3
  • Svar på tråden Kejsarsnitt imorgon
  • Anonym (Anna)

Lyssna på din man!

Jag fattar att du är nervös. Det är helt naturligt att vara. Men du skulle behövt säga det till någon,  någon som du kan prata med och ha som bollplank. 

Sedan kan jag ju också såga att man oroar sig lite för mycket för förlossningen. Den absoluta merparten går det bra för, man läser sällan om dem som haft bra förlossningar för folk älskar att vältra sig i olyckor. När jag var gravid första gången vet jag inte hur många som berättade om folk som spytt nio månader i raden osv. Jag har kräkfobi... Enda gången jag faktiskt kräktes var när jag åkte på magsjuka. 🙈 

Så fokusera på det din man säger! Sedan kommer du inse att efter barnet är fött finns det helt andra både relevanta och orelevanta saker att oroa sig för när det gäller barnet... 😄 

Men du, snart är bebis här och det kommer gå jättebra! Jag firade min lilla "bebis" nu på morgonen. "Bebisen" fyllde 16 år 😱 och jag kan inte fatta hur det gått så fort! 

Oroa dig mindre, lev i nuet! ...och njut av att veta var bebisen befinner sig just nu, om ett år kommer du jaga en smitande liten söt ligister. 🤣

• Anonym (Clara)

Förstår att du känner oro och det är helt naturligt, kanske ännu mer då du har haft ett spikat datum och faktist VET vad som komma skall.
    Jag födde vaginalt men bebis ville komma fem dagar innan datum så jag hann liksom aldrig oroa mig i förväg.

Lyssna på din man, du har all stöd och hjälp på förlossninge, det kommer att gå bra!

Snart har du er lilla bebis i famnen och som miljontals alla kvinnor så kommer du att fixa detta! 

Och släpp ditt dåliga samvete över att du känner att du inte kan känna glädje över ditt planerade kejsarsnitt, den möjligheten finns och är ett val man kan ta pga många anledningar, det är inget fel med det❤️🌸🌼❤️

Stort lycka till med morgondagen 🍀🍀🍀🍀

• Fjellmyran

Förstår precis. Det är så himla nära nu, nu blir det på riktigt, nu kommer bebis, allt förändras. Klart man blir lite skraj. Både för själva grejen med en bukoperation men också att bli förälder. Få möta sin bebis man burit 9 månader 🥰

Jag tänkte och kände precis så men när bebis var ute och vi landat lite i vad som just hänt så bara föll allt på plats. Idag är hon 13 år, kan inte förstå att tiden gått så snabbt, att jag en gång var i exakt din position. Dagen innan planerat snitt, spänd, nervös, peppad men livrädd också. Ville typ inte, kände mig helt plötsligt inte redo 🙈 Var exakt likadant när nr 2 skulle komma också, men även han blev snabbt klockren i vårt lilla pussel. 

Stort lycka till imorgon. Det kommer gå bra, snittet går jättefort och du kommer förälska dig i bebis. En liten förvarning, kanske bebisen inte är supersöt vid en första anblick 😆 Det tyckte inte jag, men efter att ha sett dom och hållt dom nån timma blev dom det finaste jag nånsin sett. Men var chockad först 🙈😂 Man vet ju inte vad man ska förvänta sig liksom.

Ta hand om er 🌸

Svar på tråden Kejsarsnitt imorgon