Flytta en bit från sina barn?
Man ska aldrig ta för givet att man ens får barnbarn. Det är inte ditt beslut utan enbart dina barns. Dom kanske träffar partners som inte vill ha barn, beslutar sig för att inte skaffa några ...kanske inte ens kan få några...
Och partnerns sida av familjen har ju också mandat i frågan..
Lev ditt liv som du vill och den dagen dina barn väljer att skaffa barn kan det vara dags att fråga hur dom vill ha kontakten.
Jag har själv flyttat 30 mil för att gifta mig och vi fick barn...då med farmor på orten...mina föräldrar långt borta men vi fick då planera träffar så att dom skulle kunna vara med och hämta på dagis och få vara med på viktiga saker . Farmor var den som ryckte in akut vid sjukdomar och hastigt uppkomna situationer...farmor blev min extra vuxen som även fick vara extra mamma till mig när livet blev tungt. Jag är henne oändligt tacksam. Att mamma inte kunde vara där på samma sätt är inte ett problem. Vi gjorde det aldrig till ett problem. Mina föräldrar gjorde det inte till ett problem. Vi hade mycket god kontakt och fin planering .
Sen får du inte glömma bort att du inte är den enda personen i ekvationen. Det finns svärföräldrar till dina barn som också vill vara med. Det kommer flera barnbarn och kanske ungefär samtidigt, du kan omöjligt vara på två ställen samtidigt.
Låt dina barn bestämma själva. Har ni redan ni en god relation kommer du automatiskt att få vara en närvarande mormor/farmor.