Inlägg från: Anonym (…) |Visa alla inlägg
  • Anonym (…)

Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Västernorrlandskillen skrev 2025-05-20 12:18:36 följande:

Är du upprörd att hans biologiska barn ärver allt av värde efter sin pappa och att du blir utan?

Låter faktiskt inte så fint tänkt av dig att du tänker på pengar nu när han är sjuk.

Det kanske inte handlar om pengarna i sig utan att man funderar över varför ens partner bryr sig så lite om en?
  • Anonym (…)

Om ni är överens om att katterna är era gemensamma så kan väl inte den ena testamentera bort dem. Muntliga avtal gäller. Men man ska bevisa det också. Så du får försöka dokumentera det på något vis eller om det kanske finns vittnen till överenskommelsen. Är du den parten med testamentet så har du kanske inte rätt att testamentera bort dem om det är så att ni är överens om att det är bådas katter.

• Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 16:59:25 följande:
    Bryr man sig inte om sin partner för att man prioriterar sina barns framtid?
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 16:56:44 följande:
    Nej vi är inte överens om det.

Du skrev väl att ni båda säger att det är era katter?
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 16:59:25 följande:
    Bryr man sig inte om sin partner för att man prioriterar sina barns framtid?
    Det jag skrev var så lite. Alltså bryr sig så pass lite att man inte lämnar något alls till den.
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:24:28 följande:
    Nej, jag skrev att vi kallar dem "våra barn", innebörden av det är vi inte överens om.
    Våra betyder alltid våra, finn ingen annan innebörd 
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:26:35 följande:
    Ser inte vad ett arv har med saken att göra. Ingen kommer hamna på gatan av det, finns inget gemensamt boende etc, däremot kommer det göra stor skillnad för barnens framtid.
    nej du ser inte så men man kan ser det olika. Nu sa jag inte ens att det gällde i det här fallet för jag vet inte alls hur partnern känner inför testamentet, utan jag svarade en kommentar som anklagade dig TS för att tänker på pengar. Men det behöver i så fall inte handla om pengarna i sig utan att partnern inte tänkte på en tex. Alltså poängen var att man måste inte utgå ifrån att någon som blir exkluderad i ett testamente tänker på just pengar utan det kan handla om andra känslor. Rimliga eller ej.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2025-05-20 17:36:23 följande:
    Är man särbo och en ekonomiskt självständig och trygg individ behöver man inte blanda in de här känsloyttringarna. Barnen sätts först, helt naturligt.
    Och det kanske inte personen gör heller. Poängen var att det inte behöver handla om att man tänker på just pengar. Utan om någon personen är besviken pga ett testamente, OM, så kanske det inte är pga pengarna i sig.
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:46:15 följande:
    Enligt dig kanske, men tvivlar på att lagen håller med där. Vad som närmast kan klassas som ett smeknamn ("våra barn") har jag väldigt svårt att tro är juridiskt bindande.
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:46:15 följande:
    Enligt dig kanske, men tvivlar på att lagen håller med där. Vad som närmast kan klassas som ett smeknamn ("våra barn") har jag väldigt svårt att tro är juridiskt bindande.

Nej inte enligt mig, utan enligt svenska språket. Finns inga andra innebörder av ordet våra. 

Och dessutom ang. det juridiska så skrev jag kanske att man inte har rätt att testamentera bort det då. Har inte sagt att det säkert är så.

Men jag kan förstå om man blir besviken om man i ett kärleksförhållande kallar det för våra och sen visar det sig att personen ser till att man kanske aldrig får se dem mer.

• Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:54:25 följande:
    Pengar är det enda av värde jag har att ge. Möblemanget är nyinköpt och knappast något någon kommer kriga om. Det kan gå till företag som hjälper nyanlända eller nåt.

Han vet vad jag känner för honom, ett testamente ändrar inte det. Han är en vuxen människa som är ansvarig för sitt eget liv. Allt jag har som kan gynna barnens framtid ska gå till dem.
    Ja och om man blir besviken så kanske det inte handlar om pengarna i sig var min tanke. Men om han vet vad du känner så är det väl inget problem då.
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 18:04:59 följande:

De är inte barn, vi har aldrig sagt "våra katter", däremot har jag flera gånger kallat dem barnens katter och om jag måste välja så prioriterar jag deras kärlek till dem högre.

Varenda uttalande är inte juridiskt bindande, jag har aldrig menat att djuren är hans och iom att vi räknas som särbo skulle han inte ens ha rätt till dem vid separation. Jag står på allt gällande dem och han har inte betalat något för dem. I det läget har jag ironiskt nog mer rätt till hans katt än han till mina, för han kallar den rakt ut för min och jag har betalat massor till och för den.

Vadå om du måste välja?  Varför skulle du vara tvungen att välja?

Som sagt så vet jag inte exakt juridiken och vad som skulle bli bindande om det skulle ställas på sin spets. Men att först kalla dem för era barn så sinsemellan i ett kärleksförhållande och sen ser du till att han kanske aldrig får se dem igen då kan jag förstå att man blir ledsen och besviken. Oavsett vad som gäller juridiskt.

Men egentligen förstår jag inte vad det spelar för roll att vi diskuterar det här. Om din partner är besviken och anser att du prioritet bort honom/inte bryr sig om honom/finns för lite kärlek eller vad detta nu möjligtvis kan handla om, så är han ju fri att tex lämna. Oavsett vad för argument någon i tråden har om vad som är OK att skriva i testamente.
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 20:23:35 följande:
    Klart han skulle bli ledsen, men det skulle mina barn också bli om det vore omvänt och tycker du inte att omyndiga barn som förlorat en mamma ska gå före där?
    Då kanske du inte skulle ha kommenterat det där att kalla katterna för hans barn. Om du sen tänker ta ifrån honom det.
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 20:49:58 följande:
    För mig var det ett skämtsamt uttryck, inte att de är hans.
    Ja att det var skämt för dig, det har du gjort tydligt här i tråden. Huruvida han då uppfattade att det inte betydde något alls er emellan i erat kärleksförhållande är en annan fråga. Därför skrev jag att jag kan förstå att man blir besviken om du sen tar ifrån honom det.
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 21:29:26 följande:
    Du tycker inte att han borde förstå att katterna skulle gå till barnen?

Man kan inte ta ifrån honom något som aldrig varit hans.
    Jag vet inte vad han borde, jag känner inte honom. Och det verkar inte du heller göra om du är så överraskad av hans reaktion, för övrigt.

Du har ju i erat kärleksförhållande inkluderat honom med katterna och kallat dem för era barn. Det är ju det du i så fall tar ifrån honom.
Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga