• Anonym (Hon)

Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Ponera att din partner sen tre år ska genomgå en stor och riskfylld operation och pga detta har hen skrivit testamente. Du får veta att hen testamenterar precis allt till sina omyndiga barn, inklusive djuren.

Tar du illa vid dig?

• Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga
  • Grässtrå77

Om personen inte är gift så ärver ju barnen allt om det inte skrivs testamente. Eller som sambo har man väl rätt att få ut nåt litet. Så om partnern inte har haft ett testamente tidigare som uttalat nåt annat så innebär ju inte testamentet något nytt.

• Anonym (h)

Tänkte din särbo ärva dig nu också?

• Anonym (Hon)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-19 13:27:33 följande:

Om personen inte är gift så ärver ju barnen allt om det inte skrivs testamente. Eller som sambo har man väl rätt att få ut nåt litet. Så om partnern inte har haft ett testamente tidigare som uttalat nåt annat så innebär ju inte testamentet något nytt.

Hen ville försäkra sig om att deras andra förälder inte får tillgång till pengarna, men ett testamente är ändå ett aktivt ställningstagande till att partnern inte ska få något.
  • Anonym (Nhgo9642)

Om du är samma person som jag tänker på känns det som att detta testamente bara är ett bevis på att relationen sedan länge varit slut.  Dags att acceptera sanningen nu. 

• Anonym (Hon)
    Anonym (Nhgo9642) skrev 2025-05-19 13:38:38 följande:

Om du är samma person som jag tänker på känns det som att detta testamente bara är ett bevis på att relationen sedan länge varit slut.  Dags att acceptera sanningen nu. 

?
  • Anonym (Flippet)

Det saknas för mycket info för att kunna ta ställning här. Du skriver partner, vad innebär det?
    Bor ni ihop? Är boendet köpt gemensamt? Äger ni andra saker tillsammans? Gemensamma barn!
    Är ni särbos och helt separata ekonomier så förstår jag inte upprördheten. Ett tre år långt särboförhållande utan gemensamma barn eller ekonomi är knappast grund för att bli medtagen i ett testamente till nackdel för barnen liksom. 

• Anonym (K)

Det beror på situationen. Du skriver partner, är ni särbo eller sambo? 
    3 år är inte jättelång tid, hur involverade är ni i varandras ekonomi? Äger ni saker ihop?
    Ni har inga gemensamma barn. De omyndiga barn har hen försörjningsplikt för död som levande, i flera år till tillsammans med den andra bioförälder. Du är vuxen, hen kanske tycker att du kan försörja dig själv?

• Anonym (Hon)

Bor ihop veckorna barnen är hos andra föräldern. Inget ägs "officiellt" gemensamt, bara muntligt.

• Fjäril kär

Med all respekt men det är ingen rättighet att stå med i en partners testamente och en partner har ingen skyldighet att skriva in det heller .

Men i övrigt beror väl resten på om det finns gemensam bostad , gemensamma barn eller att ni äger saker ihop  - det ska i så fall regleras i testamentet och vara tydligt om vad som gäller. 

Har ni inget annat gemensamt än ert förhållande så får man köpa läget även om det gör ont. Jag hade självklart satt mina barn först före en partner i ett testamente.  

• huala igen

Ingen aning. 

Sett flera av dina trådar. Vilken jobbig sits. Behöver du berätta om testamentet innan operationen? Du kan ju skaffa ett så kallat vitt arkiv, eller vad det heter.

Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga