Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Anonym (Hon) skrev 2025-05-19 13:24:41 följande:
    Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Ponera att din partner sen tre år ska genomgå en stor och riskfylld operation och pga detta har hen skrivit testamente. Du får veta att hen testamenterar precis allt till sina omyndiga barn, inklusive djuren.

Tar du illa vid dig?

Om jag lever i en långsiktig seriös relation hade jag tagit illa vid mig om min partner hade skrivit testamente, gjort planer för begravning mm utan att involverat mig.

Att sen barnen fått allt hade inte gjort någon för då kunde jag ordna på liknande sätt för mig. Detta föutsätter ingen gemensamt boende eller annat dyrt samägt eller att vi på något sätt försöjer varandra.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 08:30:59 följande:
    Involvera på vilket sätt? Informera eller att du ska få ge input?

Bara den ena här som har något som är värt att ärva, så det är ganska meningslöst för den andra att skriva testamente.
    Om jag hade ett långsiktigt seriös förhållnade där vi är djup involverade i varandras liv skulle jag både informera och vilja ha input. Sen är det mitt beslut vad jag skriver i mitt testamente och mina begravningsönskemål odyl.

Även om det inte finns några tillgångar idag kan saker ändras över tiden. Sen kan det var saker som minnessaker, gåvor mm som man vill reglera med ett testamente.

Det handlar väl mest om vilken typ av förhållande man har, där man delar stora beslut, tankar, val. Eller där man ses lite då och då för skoj och lever sitt eget liv i övrigt
  • Anonym (J)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:26:35 följande:
    Ser inte vad ett arv har med saken att göra. Ingen kommer hamna på gatan av det, finns inget gemensamt boende etc, däremot kommer det göra stor skillnad för barnens framtid.
    Men står man varandra nära, har ett liv tillsammans så är kanske testamenete och planering inför döden något man pratar om och diskutterar
  • Anonym (J)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:54:25 följande:
    Pengar är det enda av värde jag har att ge. Möblemanget är nyinköpt och knappast något någon kommer kriga om. Det kan gå till företag som hjälper nyanlända eller nåt.

Han vet vad jag känner för honom, ett testamente ändrar inte det. Han är en vuxen människa som är ansvarig för sitt eget liv. Allt jag har som kan gynna barnens framtid ska gå till dem.
    Vad är han arg över? Att du inte testamenterat pengar till honom eller att du skrev testamente utan att prata med honom? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 18:48:21 följande:
    Att han inte är med i det, att det skrevs öht har han inte sagt något om.
    Då får du vara tydlig mot honom.  Dina tillgångar ska till dina barn.  Du bestämmer över dina tillgångar och ditt testamente. 
Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga