• New  Dawn

Varför funkar jag såhär?!

Vad med sex är det du uppskattar mest?
    Jag förstår att det är en helhet, men ändå om du kan gradera lite. 
    Tex spänning, flirtande, kyssar, hångel, smekningar på kroppen, smekningar av könet, oralsex, samlag, leksaker närheten, njutningen, orgasmen eller annat? Du skrev "utforskning"... som tex vad? Är det mer av enklare karaktär, eller lite mer "avancerat" (kanske fel ord... fokusera inte på benämningen) som tex BDSM, dominans, undegivenhet, analsex eller bondage...

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Alla) skrev 2025-05-21 18:54:25 följande:

Så är det väl i för princip alla att i början i "psykosfasen" knullar man varje dag, sen går det över.

Helt orealistisk förväntning att det kommer att pågå så för alltid, så fungerar ingen.

Menar du att det är rimligt, eller vanligt, att sexet är så gott som dött efter 9 månader? Det tror jag verkligen inte är vanligt. 

Visst är det oftare i början, och förälskelsen gör attraktionskraften starkare, men jag tror de flesta fortsätter att känna sexlust, och vill ha sex, även efter många år.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Alla) skrev 2025-05-21 20:13:53 följande:
    Nä, jag menar att den här känslan man har när man är nykär, den försvinner efter några månader, och sen haran inte lust att ha sex flera ggr om dan.

Det är inte samma sak som att sexlivet dör ut, utan att det går in i en lite mer vardagsfasvför de flesta, med sex en till några ggr i veckan.

Men jag tror ts enbart vill ha sex i nykärsfasen, och att den ska hålla i sig för evigt.
    Fast TS skriver ju att sexet dör. 

Jo, nyförälskelseperioden går över. 
    Grejen med den är att allt känns spännande. Det kan tex räcka med en hans på benet, bara att höra rösten, för att man ska bli kåt och pirrig. Detta gör att även ganska mediokert sex blir häftigt, pga förälskelse och attraktion. Om sexet är för beroende av "nyförälskelse" kommer det inte överleva. 

Om man däremot tex njuter väldigt mycket av sex, och utvecklar njutningen, samt uppskattar närhet osv kan sex vara väldigt värdefullt, även många år senare... Bara annorlunda, och troligen inte lika ofta. 
  • New  Dawn
    Anonym (Sexologi) skrev 2025-05-21 20:12:54 följande:

1. Fenomenet kallas ofta "lustparadoxen"

Många kvinnor upplever stark sexuell lust i början av en relation (den s.k. limmerensfasen) men märker att denna avtar efter några månader. Detta är ett välkänt och normalt fenomen inom sexologisk forskning.

Enligt forskaren Esther Perel beror detta delvis på att trygghet och förutsägbarhet, som är grunden i stabila relationer, ofta står i kontrast till det som väcker lust: mystik, osäkerhet och distans.

Hormonnivåer spelar också in. I början bidrar dopamin, noradrenalin och oxytocin till ökad lust. Efter några månader stabiliseras dessa nivåer.
    2. Vanliga orsaker till att lusten minskar

Habituering: Hjärnan vänjer sig vid stimulans som tidigare var upphetsande.

Obalans mellan närhet och självständighet: När par blir mycket sammanflätade försvinner den "erotiska spänningen".

Stress, vardagsrutiner, dålig sömn eller hormonella förändringar kan också påverka.
    3. Vetenskapligt grundade strategier

Här är några strategier med stöd i forskning (bl.a. från Masters & Johnson, Perel, Brotto, samt modern parterapi):

a) Återskapa nyfikenhet och distans

Planera in tid ifrån varandra för att skapa längtan.

Gör nya saker tillsammans som ni aldrig gjort förut (äventyr, resor, dans, lekfullhet) ? detta ökar dopamin och nyfikenhet.

b) Erotisk självreflektion (forskning av Lori Brotto)

Utforska vad som tänder dig utan koppling till partnern.

Mindfulnessbaserad sexterapi har visat goda resultat, särskilt hos kvinnor.

c) Planerad sexualitet

Det kan kännas osexigt att "boka in sex", men det kan vara ett sätt att skapa utrymme för närhet i vardagen.

Viktigt att fokusera på närhet och njutning, inte bara på penetration.

d) Kommunikation om lust och fantasier

Öppen dialog om vad som känns upphetsande kan återuppväcka attraktion.

Att prata om sexuella fantasier (utan krav på att genomföra dem) kan bygga intimitet.
    Fast onani kan ju funka utan allt det här. 

Visst, man måste ju vilja vara nära sin partner, men jag tror att man kan ändra inställningarna till sex, så att det blir lika "enkelt" som onani, fast skönare, och mer värdefullt. 
  • New  Dawn
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-21 22:05:01 följande:
    Herregud vad kvinnor är komplexa. För mig räcker det att hon är trevlig och har snygg kropp.
    Fast, alla kvinnor har inte problem med lust. Jag behöver inget av det som står där. Tycker jättemycket om sex, nu 11 år in i relationen.  

Det som du skriver kan på ett sätt vara ett problem dock. Dvs att män(särskilt vissa) har för låga krav på sex. Det kan ibland göra att kvinnor inte känner sig sedda av män, när män vill ha sex med, dem. Att man liksom bara är en random kvinnokropp. (män har ju tendens att tycka att många är snygga om det vankas sex, dessutom)
    Ett annat problem är att män vill ha sex även om relationen knakar, och känslorna svalnat. 
  • New  Dawn
    Anonym (W) skrev 2025-05-21 21:55:32 följande:
    Ja, det tror jag det ligger mycket i. Problemet för min del är just att jag inte njuter särskilt mycket av sex. Orgasmen är skön, men vägen dit är inte särskilt njutbar. Tror tyvärr att jag fysiskt är funtad på det sättet ?
    Fast, det måste ju inte vara skönt från första sekund. Får man orgasm brukar det ju vara skönt ju närmare man kommer. Tycker du inte det?

Det finns gånger när jag inte är kåt alls när vi börjar, men beröringen är ju på något sätt skön ändå, så ökar det när kåtheten ökar.

Även om du nu bara njuter av orgasm, är inte de något som gör att du vill ha sex?

Om man tänker bort sex. Tycker du inte det är skönt att bli smekt  på kroppen? 
  • New  Dawn
    Anonym (fdPåjakt) skrev 2025-05-22 08:30:48 följande:
    Det är helt normalt, det handlar om kemi i kroppen. Du önskar att förändra något som inte går att förändra.

I början knullar man som kaniner; det känns som att suget aldrig tar slut. Efter ett tag lägger sig förälskelsen och man kommer in i det som är en mer normal relation med mer sporadisk sex.

En del människor löser det genom att gå från partner till partner i en ändlös rad med relationer.
    Majoriteten går nog vidare tillsammans med sin partner i livet. Älskar man varandra, hittar man en väg till vad som många anser vara ett normal sexliv.

Sedan beror det nog lite på person. Det finns dem som har en ständigt väldigt hög sexlust och sätter på allt och alla, men det är nog lite ovanligt beteende.
    Det är varken normalt, eller någon typ av självklar utveckling, att sexlusten och sexlivet dör efter 6-12 mån. För det är vad TS skriver. 

Vad är normalt för dig, efter 1 år tillsammans?

Om vi ska öka åren lite, vad är "normalt" efter 10 år enl din uppfattning? 
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2025-05-22 20:04:22 följande:
    Ett ständigt återkommande påstående att sexlusten i en relation avtar eller försvinner efter några år. Lika märkligt som felaktigt. Jag misstänker att folk som påstår det egentligen inte gillar sex, utan bara spänningen i att utforska en ny kropp,
    Eller gör man det till en förevändning att få byta partner.
    Ja, anledningarna till det kan ju vara fler. Det finns så klart vissa, som har en låg grundläggande drift, men i de allra flesta fall tror jag det beror på att antingen sexet är för dåligt, eller att relationen är för dålig, eller båda (det kan vara allt från stora problem i relationen, till att känslorna har svalnat).

Män som klagar på sexlivet, förutom på frekvensen, brukar klaga på att det går på rutin, och på att man alltid gör samma sak, med lampan släckt. De önskar mer variation, men jag tror sällan det handlar om det... Egentligen. Jag tror det handlar om känslorna bakom. (från antingen han, hon, eller båda) 
    Om kvinnan visade lust, åtrå, kåthet och glädje, tror jag sällan det är något problem med att det blir ganska lika. Om mannen är missnöjd med det, kanske det mer är innehållet i det man alltid gör som är fel. Det sker utan större engagemang, eller med för mycket prestation, eller helt enkelt ger för dålig njutning. (Och dessa saker gäller så klart både för män och kvinnor) 

Sedan det här med lampan. Sådant oerhört fokus. Hur har folk det i sovrummen egentligen? Beckmörkt? Jag förstår att det här uttrycket kommer i från att kvinnan upplevs skygg och hämmad. Men det har inte mycket med lampor att göra. Skulle hon ta för sig och njuta, ge honom njutning, krypa under täcket och suga honom, skulle få män bry sig om lampor.
    Hursomhelst känns det som att fokus så lätt hamnar fel. Det är den emotionella intimiteten som är avgörande. Inte hur stark lampa man har, eller hur ofta man byter ställning. 
  • New  Dawn
    Anonym (W) skrev 2025-05-22 22:03:53 följande:
    Nej, det är skönt ca 10 sekunder innan orgasmen, innan dess är det mest ett gnidande. Tror tyvärr att jag dessutom har rätt svaga orgasmer, så nej, det gör inte att jag vill ha sex. Det är liksom mycket skrik för lite ull.

När jag var tonåring och ung vuxen tänkte jag extremt mycket på sex och hade mycket lust, men verkligheten var tyvärr så mycket tråkigare. Jag har verkligen försökt, det har varit lite av en livssorg för mig att sex för mig inte är mer märkvärdigt än det är.

Jag tänker att det är lite som med mat. Vissa människor känner fler och starkare smaker än andra, medan vissa kan knappt skilja mellan surt och salt.
    Okej, om du har haft sex som uppfattas som "gnidande" förstår jag att du tappat lusten.
    Jag gissar att du, allt för ofta, har haft dåligt sex. Självklart tappar man lusten då. Kroppen slutar reagera. 

Jag har aldrig dålig sex. (inte de senaste 12 åren) Om det skulle börja kännas för lite,(typ som gnidande) har vi inte sex. Då väntar vi, och gör något annat skönt. Eller något helt annat. 

Jag tror att kvinnor främst behöver lära känna sina kroppar. Lika viktigt att bejaka och utveckla lust, är det att INTE ha sex som inte ger något, och att inte ställa upp med sin egen kropp om lusten inte infinner sig. Bättre att vänta och få en skön orgasm senare. 

Jag tror också det är viktigt att förstå varför sex inte är skönt. Att känna igen när underlivet är blodfyllt (motsvarande mannens erektion) och inte bara gå på fuktighet, och att sluta tänka att samlag måste vara huvudakten. Sluta tänka att något är "förspel".

Och att förstå när det torftiga sexet beror på att känslorna är för svaga, från, eller till, den man har sex med. 

Sedan tycker jag att kvinnor kan engagera sig lite mer i Mannes kropp och lust, så får man bort fokuset att kvinnan ska tändas, så att mannen får sex. Dessutom är det ganska häftigt.
  • New  Dawn
    Anonym (W) skrev 2025-05-22 23:16:21 följande:
    Nej, din inte är skönt, fram till 10 sekunder innan orgasm, och det gäller oavsett hur kåt jag är innan.  Tror du alltså inte att det finns skillnad mellan olika människor för hur sexuell njutning upplevs och vilken förmåga man rent fysiskt har att uppleva det?
    Fast jag menar inte att det bara har med hur kåt du är. 

Jag tror fortfarande. Har man för dåligt sex, vilket du uppenbarligen har, tappar man så klart lusten. Det blir som en självuppfyllande proftetsia. 

Jag menar, att om man har sex, upprepade gånger, som är för dåligt, slutar man att njuta.

Det spelar ingen roll om du är kåt i fall, du ändå har sex som är trist, (upplevs som gnidande) 

Din inställning till sex, och din kropp, är negativ, vilket så klart också påverkar. 

Visst kan det vara vissa skillnader mellan människor, men nej, jag tror inte på din teori att du inte kan njuta. (Endast lite innan orgasm, och då en svag orgasm.)
Svar på tråden Varför funkar jag såhär?!