• Anonym (H)

Ersättning för ärr?

Jag har ett rätt så fult ärr i ljumsken. Ca 2cm brett och 5 cm långt. Djupt och ojämnt. 

Har en olycksfallsförsäkring hos ett bolag som sa att de inte ersätter ärr eftersom jag inte har en sjukförsäkring där då ärret inte uppkom av en skada. Kontaktade bolaget jag har en sjukförsäkring på som säger att jag inte har en olycksfallsförsäkribg där och stt det är en sådan jag behöver för att få ersättning för det. 

Vad håller de på med!? Skyller ju på varandra. 

vad är rätt här? 

• Svar på tråden Ersättning för ärr?
  • Anonym (H)

Och ja jag vet att man bör ha försäkring hos en och samma bolag. Men mina föräldrar struntade i att betala räkningen s försäkringen försvann utan min vetskap för längesen. Sedan dess har jag inte kunnat få en ny försäkring där. 

• Anonym (Elbe)

Jag tror du kan googla fram tabeller för ersättning vid ärr. Det finns underlag som är gemensamma för alla försäkringsbolag som de grundar sina ersättningar på, även om ersättningarna i sig sen kan variera.
    (Dvs Trygg Hansa och Folksam kan vara överens om att de enligt underlagen ska ge ärr A  5% och B ger 7% utifrån placering mm men sen kanske Trygg Hansa ger högre ersättning generellt för ärr).
    Där lär du också se att ett ärr placerat i ljumsken knappast lär ge så mycket ersättning.

• Anonym (H)
    Anonym (Elbe) skrev 2025-05-20 15:26:18 följande:

Jag tror du kan googla fram tabeller för ersättning vid ärr. Det finns underlag som är gemensamma för alla försäkringsbolag som de grundar sina ersättningar på, även om ersättningarna i sig sen kan variera.
    (Dvs Trygg Hansa och Folksam kan vara överens om att de enligt underlagen ska ge ärr A  5% och B ger 7% utifrån placering mm men sen kanske Trygg Hansa ger högre ersättning generellt för ärr).
    Där lär du också se att ett ärr placerat i ljumsken knappast lär ge så mycket ersättning.

Fast nu handlade det inte om det. De sa att de hade täckt det om jag hade haft en sjukförsäkringdär. 

Detta var Folksam. 

När jag kontaktade Skandia där jag har en sjukförsäkring, sa de tvärtom att det är olycksfallsförsäkringen som ska täcka detta. 

• Anonym (H)

Ärret är inte direkt litet. Här är en bild. 

• Anonym (H)

Ute så vackert och inte så kul. Hade en hårdäcksinflammation där i 5 års tid. Vården sa att den skulle försvinna av sig självt vilket den inte gjorde. Fick operera bort den tre gånger för att få bort alla fistelgpngar som hade skapats djupt under huden eftersom jag gått med det så länge. Hon som tog bort den bara skakade på huvudet och sa att de är så okunniga. Att detta borde gjorts direkt. 

Så nu står man där med ett ganska rejält ärr.

• Anonym (H)

Problemet här är att de skyller ju på varandra? Jag accepterar dock Skandias förklaring, att en sjukförsäkring bara täcker inkomstbortfall vid sjukskrivning. Så har jag med fattat det som.

Men Folksam menar att det visst är sjukförsäkringen som ska täcka detta. 

Vem har rätt och vem har fel, egentligen? 

• Anonym (.)

Du behöver vända dig till LÖF (patientskadeförsäkring) om det var allmän vård, annars hör med kliniken du opererades vilket bolag de använder sig av.

• Anonym (.)

Ditt ärr ser lite ut som keloidbildning, men svårt att bedöma på bild. Om det är så kanske det kan bli plattare med kortisonsprutor. Fråga på vårdcentral om du har lust.

• Anonym (E)

Jag har fått ersättning för ärr men det var en bilolycka så det fick jag givetvis från bolaget bilen var försäkrad på, inte av min egen olycksfallsförsäkring, men så här står det på folksams hemsida, kan du ta fram ditt avtal så borde det stå något där, du kanske bara fick prata med någon okunnig 

• Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2025-05-20 20:55:04 följande:

Du behöver vända dig till LÖF (patientskadeförsäkring) om det var allmän vård, annars hör med kliniken du opererades vilket bolag de använder sig av.

Men jag anser ju inte att hon som opererat gjort fel. Kanske isåfall vanliga vården som lät mig gå med det så länge. 

Utan det är ju ärret. Fast det går kanske att ansöka om det därigenom med, menar du? 

• Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2025-05-20 21:54:19 följande:

Men jag anser ju inte att hon som opererat gjort fel. Kanske isåfall vanliga vården som lät mig gå med det så länge. 

Utan det är ju ärret. Fast det går kanske att ansöka om det därigenom med, menar du? 

Ja, precis. Man kan ansöka om ersättning för ärr även om själva operationen gått rätt till. Det är inte som att man anmäler läkaren.
  • Anonym (Elbe)

Men att keloid uppstår är inte vårdens fel. Vi alla har olika benägenhet att få den typen av ärrbildning.
    Det är som vid kejsarsnitt för att ta ett exempel, det kan få olika utfall och vissa kan få keloid, andra inte.

Det är solklart inget olycksfall. Så det jag hade gjort är lusläst villkoren i sjukförsäkringen. Står det uttryckligen där att man MÅSTE ha olycksfall hos samma för att sjukförsäkringen ska falla ut?
    I så fall borde de ju aldrig sälja sjukförsäkring separat utan bara sjuk-och olycksfall tillsammans.

• Anonym (H)
    Anonym (Elbe) skrev 2025-05-21 07:39:46 följande:

Men att keloid uppstår är inte vårdens fel. Vi alla har olika benägenhet att få den typen av ärrbildning.
    Det är som vid kejsarsnitt för att ta ett exempel, det kan få olika utfall och vissa kan få keloid, andra inte.

Det är solklart inget olycksfall. Så det jag hade gjort är lusläst villkoren i sjukförsäkringen. Står det uttryckligen där att man MÅSTE ha olycksfall hos samma för att sjukförsäkringen ska falla ut?
    I så fall borde de ju aldrig sälja sjukförsäkring separat utan bara sjuk-och olycksfall tillsammans.

Keloid? Det vet jag inte om jag har? Ärret har sett likadant ut hels tiden och att det blev så stort är ju för att hon fick ta så djupt och opererar flera gånger för att vården inte kunde ta tag i detta tidigare. 

Som sagt sa Folksam att det är sjukförsäkringen som täcker ärr som gjorts inom vården och inte genom en olycka. Skandia säger att det är olycksfall som ska täcka det. 

Jag fattar ingenting. 

• Anonym (H)

Kan ändå nästan tycka att värden har gjort fel ändå som lät mig gå med det i fem år så det blev djupa fistelgångar under huden.  Så det är väl LÖF jag får vända mig till dom någon sa i tråden.

• Anonym (H)

Man tryckte och klämde , gav krämer efter krämer och sa att jo det försvinner av sig själv, det är inga problem. Jo tjena. 

Hon som tog bort den skakade ju bara på huvudet och sa hur okunniga dom är och tyckte synd om mig som gått med det så länge.

• Anonym (H)

Så roligt var det inte med en 2 cm stor böld i ljumsken som varade sig blödde och gjorde ont.

• cosinus
    Anonym (H) skrev 2025-05-20 16:15:14 följande:

Fast nu handlade det inte om det. De sa att de hade täckt det om jag hade haft en sjukförsäkringdär. 

Detta var Folksam. 

När jag kontaktade Skandia där jag har en sjukförsäkring, sa de tvärtom att det är olycksfallsförsäkringen som ska täcka detta. 

Så kan det ju vara. Att Folksams sjukförsäkring täcker ärr betyder inte att Skandias gör det. 

Då måste du ju läsa i försäkringsvillkoren för respektive försäkring för att se vad som faktiskt ingår och inte. Folksams lyckades jag hitta på nätet och där ser det ut som att det krävs att det är ett olycksfall som orsakat ärret om de ska ge ersättning för olycksfallsförsäkringen. Skadias sjukförsäkring lyckas jag inte hitta online.

Tyvärr finns det ju inget som säger att bolagen måste ha samma villkor så det kan ju bli glapp eller tvärtom, att båda täcker, när man måste göra som du och ha det i olika bolag.
  • Anonym (H)
    cosinus skrev 2025-05-21 10:31:20 följande:
    Så kan det ju vara. Att Folksams sjukförsäkring täcker ärr betyder inte att Skandias gör det. 

Då måste du ju läsa i försäkringsvillkoren för respektive försäkring för att se vad som faktiskt ingår och inte. Folksams lyckades jag hitta på nätet och där ser det ut som att det krävs att det är ett olycksfall som orsakat ärret om de ska ge ersättning för olycksfallsförsäkringen. Skadias sjukförsäkring lyckas jag inte hitta online.

Tyvärr finns det ju inget som säger att bolagen måste ha samma villkor så det kan ju bli glapp eller tvärtom, att båda täcker, när man måste göra som du och ha det i olika bolag.
    Ja det är väl så att de har olika tycken om det helt enkelt. Tråkigt.
Svar på tråden Ersättning för ärr?