Anonym (From the Light to the Darkness) skrev 2025-05-21 16:12:37 följande:
De ljuger om att de inte minns, de ljuger om saker för att dra fördelar "ex familjen äger det och det" osv, de ljuger om att de ska fixa saker och sedan inte gör det, de ljuger genom att ge löften de inte håller, De ljuger om att de inte varit otrogna.
Hur vet du att de inte minns? De kanske inte gör det (eller i varje fall inte gjorde det innan de blev påminda), och då är det ingen lögn. Eller så säger de det för att det är smidigare socialt - tex. att de glömde att det var de som skulle tömma diskmaskinen denna veckan istället för att erkänna att de satt och kollade Insta istället.
Att ljuga om att familjen äger något visst (om du vet att det är så) håller jag med om inte är ok. De gör det nog för att de helt enkelt vill ha fördelarna som du skriver om. (och anser att det inte skadar någon att ljuga om just det)
Att säga att man ska fixa något och sedan inte göra det är oftast ingen lögn - man tänker verkligen göra det, men glömmer det eller hinner inte. Samma med att ge löften man inte håller.
Att ljuga om otrohet är för att de skäms och för att de inte vill att folk (partnern) ska veta det. Återigen för att få egna fördelar. Och kanske för att inte göra partnern illa.
Människor ljuger för det ska bli smidigt socialt och för att inte skapa krångliga situationer eller sätta sig själv eller andra i dålig dager.
Några påhittade exempel:
Ursäkta att jag är sen, jag missade bussen. (för att jag var hård i magen och bajsade jättelänge, men det säger jag inte)
Har du klippt dig? Vad fint! (fast det tyckte jag inte...)
Till kyparen: Ja tack, det var jättegott! (av ren reflex - egentligen var det sådär, men jag vill inte lägga tid på det)
Till barnet: Jag vet inte varför leksaksbilen inte tutar längre. (fast jag plockade ur batterierna. För att inte skapa en konflikt)