• Anonym (From the Light to the Darkness)

Lär mig att ljuga ??

Skrev denna tråden www.familjeliv.se/forum/thread/83411849-ingen-ide-att-vara-arlig-langre-idag

Men kom på att jag kan inte ljuga, inte med flit och med eftertanke. Visst har jag sagt fel nångång av misstag som kan uppfattas som lögn, men det här "street smart" beteendet där folk ljuger utan att visa upp tecken för det och KAN ljuga.. kan jag inte. 

Kanske jag är trög, men jag förstår inte vad man ska ljuga om, när man ska eller hur man gör. Tycker det går så mycket emot det jag står för att jag inte ens kommer på vad jag skulle säga för att ljuga??

Så vad ljuger man om, när vet man att man ska ljuga och hur gör man ?? 

• Svar på tråden Lär mig att ljuga ??
  • Anonym (Molly)
    Anonym (From the Light to the Darkness) skrev 2025-05-21 15:52:21 följande:
    Lär mig att ljuga ??

Skrev denna tråden www.familjeliv.se/forum/thread/83411849-ingen-ide-att-vara-arlig-langre-idag

Men kom på att jag kan inte ljuga, inte med flit och med eftertanke. Visst har jag sagt fel nångång av misstag som kan uppfattas som lögn, men det här "street smart" beteendet där folk ljuger utan att visa upp tecken för det och KAN ljuga.. kan jag inte. 

Kanske jag är trög, men jag förstår inte vad man ska ljuga om, när man ska eller hur man gör. Tycker det går så mycket emot det jag står för att jag inte ens kommer på vad jag skulle säga för att ljuga??

Du anklagar ju alla andra för att ljuga, så då borde du ju vet vad folk ljuger om. 
    Anonym (Molly) skrev 2025-05-21 15:58:24 följande:
    Du anklagar ju alla andra för att ljuga, så då borde du ju vet vad folk ljuger om. 

De ljuger om att de inte minns, de ljuger om saker för att dra fördelar "ex familjen äger det och det" osv, de ljuger om att de ska fixa saker och sedan inte gör det, de ljuger genom att ge löften de inte håller, De ljuger om att de inte varit otrogna.

Men jag håller min löften, jag är inte otrogen, jag minns nästan allt, jag fixar det jag har sagt att jag ska göra. 

Hela grejen handlar om att jag inte ens "ser" att "vänta nu här ska jag ljuga". Och "detta ska jag säga".

Men visst har jag snappat upp om hur man kanske ska bete sig, tack vare en chef som ljög mig rätt upp i ansiktet. 

Va avslappnad, ha armarna ner längs sidorna, Våga titta personen i ögonen och le och bekräfta personen så att du får dennes tillit. 

Men jag kan inte göra så mot någon. Hur klara man att stå och vara falsk mot någon överhuvudtaget? Jag förstår inte hela grejen. 

• Anonym (?)
    Anonym (From the Light to the Darkness) skrev 2025-05-21 16:12:37 följande:

De ljuger om att de inte minns, de ljuger om saker för att dra fördelar "ex familjen äger det och det" osv, de ljuger om att de ska fixa saker och sedan inte gör det, de ljuger genom att ge löften de inte håller, De ljuger om att de inte varit otrogna.

Men jag håller min löften, jag är inte otrogen, jag minns nästan allt, jag fixar det jag har sagt att jag ska göra. 

Hela grejen handlar om att jag inte ens "ser" att "vänta nu här ska jag ljuga". Och "detta ska jag säga".

Men visst har jag snappat upp om hur man kanske ska bete sig, tack vare en chef som ljög mig rätt upp i ansiktet. 

Va avslappnad, ha armarna ner längs sidorna, Våga titta personen i ögonen och le och bekräfta personen så att du får dennes tillit. 

Men jag kan inte göra så mot någon. Hur klara man att stå och vara falsk mot någon överhuvudtaget? Jag förstår inte hela grejen. 

Om du inte kan ljuga eller förstår varför. Vad är då poängen med att förklara och lära dig?
  • Anonym (Molly)

Varför frågar du då vad de ljuger om? Du vet ju redan svaret. 
  • Tremere

Skulle säga att alla ljuger mer eller mindre.
    Små vita lögner som smörjer maskineriet (sociala samspelet)
    Att folk "ljuger" om att de skall göra något som de sedan inte gör är inte (för mig) att ljuga utan mer att de glömmer eller inte orkar bry sig.

Jag misstänker att du eventuellt har någon form av autism eller liknande om du säger att du inte kan eller aldrig har ljugit.
    Jag gissar också att du uppfattas som lite svår, udda och kanske lite brysk av andra runt om dig.

Det är nämligen så att mycket av våra små vita lögner behövs för att inte såra andra och för att samspelet skall flyta på bra.

• Anonym (M)

Snälla, vita lögner ser jag som något positivt. Att bara säga ja om någon söker bekräftelse över något personen är osäker på t ex. Är själv dålig på det och blir lätt ställd och tyst men försöker lära mig. 

• Anonym (konkret)

Vad vill du ljuga om då? Var konkret.

• Anonym (Sofia)

Hur vet du att de inte minns? De kanske inte gör det (eller i varje fall inte gjorde det innan de blev påminda), och då är det ingen lögn. Eller så säger de det för att det är smidigare socialt - tex. att de glömde att det var de som skulle tömma diskmaskinen denna veckan istället för att erkänna att de satt och kollade Insta istället.
    Att ljuga om att familjen äger något visst (om du vet att det är så) håller jag med om inte är ok. De gör det nog för att de helt enkelt vill ha fördelarna som du skriver om. (och anser att det inte skadar någon att ljuga om just det)
    Att säga att man ska fixa något och sedan inte göra det är oftast ingen lögn - man tänker verkligen göra det, men glömmer det eller hinner inte. Samma med att ge löften man inte håller. 
    Att ljuga om otrohet är för att de skäms och för att de inte vill att folk (partnern) ska veta det. Återigen för att få egna fördelar. Och kanske för att inte göra partnern illa. 

Människor ljuger för det ska bli smidigt socialt och för att inte skapa krångliga situationer eller sätta sig själv eller andra i dålig dager.
    Några påhittade exempel:
    Ursäkta att jag är sen, jag missade bussen. (för att jag var hård i magen och bajsade jättelänge, men det säger jag inte)
    Har du klippt dig? Vad fint! (fast det tyckte jag inte...)
    Till kyparen: Ja tack, det var jättegott! (av ren reflex - egentligen var det sådär, men jag vill inte lägga tid på det)
    Till barnet: Jag vet inte varför leksaksbilen inte tutar längre. (fast jag plockade ur batterierna. För att inte skapa en konflikt)
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (From the Light to the Darkness) skrev 2025-05-21 15:52:21 följande:
    Lär mig att ljuga ??

Målet ska ju inte vara att ljuga, för det ska man undvika. Skillnaden mellan dig och många andra kanske är att andra råkar ljuga oftare. Och ibland gör det medvetet. Denna förklaring kanske kan hjälpa dig att förstå den skillnaden:
    När man säger något eller svarar på något så vill man säga "rätt", men de flesta tänker då mest på att det ska vara "rätt" socialt (artigt, trevligt, inte skapa problem, inte göra någon generad, osv). Självklart vill man också att det ska vara "rätt" som i korrekt, sant, praktiskt genomförbart, osv. Men socialt "rätt" kommer oftast före korrekt "rätt", i de fall de inte sammanfaller. 

Så om du vill ljuga ska du göra det när ditt svar annars skapar problem eller gör någon ledsen. Om tex kollegan frågar vad du tycker om kakan han har bakat kan du säga att det var god även om du inte tycker det. 
    Tremere skrev 2025-05-21 16:34:49 följande:

Skulle säga att alla ljuger mer eller mindre.
    Små vita lögner som smörjer maskineriet (sociala samspelet)
    Att folk "ljuger" om att de skall göra något som de sedan inte gör är inte (för mig) att ljuga utan mer att de glömmer eller inte orkar bry sig.

Jag misstänker att du eventuellt har någon form av autism eller liknande om du säger att du inte kan eller aldrig har ljugit.
    Jag gissar också att du uppfattas som lite svår, udda och kanske lite brysk av andra runt om dig.

Det är nämligen så att mycket av våra små vita lögner behövs för att inte såra andra och för att samspelet skall flyta på bra.

Har misstänkt emellanåt att jag har någon svag form av autism. 
    Men det varken syns eller märks på mig. 

Ja, folk uppfattar mig som udda. För att jag oftast är tyst och verkar deprimerad konstant, vilket jag i princip är. Jag undviker det sociala. Eller 10 minuter med okända fungerar jättebra, men helst inte längre än så. Och har inga relationer med någon helst för är för känslig och känner mig sviken i mångt och mycket. 

"Sociala samspelet" nej tack. Jag undviker och flyr situationerna genom att gå och arbeta. Hatar sitta i lunchrum med andra människor.

Jag kan vara brysk av mig om man ljuger eller behandlar mig dåligt. Är inte rädd för att säga ifrån med en rejäl utskällning. (Även att jag önskar att jag inte blev så känslomässigt upprörd och skäller ut dom). Men som sagt ,de måste ha gjort något innan och sedan leker som ingenting därefter, för att jag ska reagera så.

Så det är inte så att jag flyger på folk muntligt för ingenting. Även om min gräns verkar vara mycket kortare än alla andras. Men jag undviker helst. Tills jag brister. 

Säger inte att jag aldrig har ljugit. Har gjort det, av misstag, när jag kan ha svarat fel på någonting och senare kommit på att men varför sa jag så? Det stämde ju inte. Mer åt det tröga hållet alltså. Men har aldrig gjort det "planerat" eller av illvilja eller för att tjäna på det själv. Utan det kan handla om att jag har sagt fel datum eller tid. 

Jag har aldrig känt att jag har behövt ljuga för någon som söker bekräftelse. Utan jag säger vad jag faktiskt tycker och det uppskattar de. Kan se det fina hos alla människor, så länge de inte ljuger eller är falska av sig. 

Anonym (Sofia) skrev 2025-05-21 17:29:54 följande:
    Hur vet du att de inte minns? De kanske inte gör det (eller i varje fall inte gjorde det innan de blev påminda), och då är det ingen lögn. Eller så säger de det för att det är smidigare socialt - tex. att de glömde att det var de som skulle tömma diskmaskinen denna veckan istället för att erkänna att de satt och kollade Insta istället.
    Att ljuga om att familjen äger något visst (om du vet att det är så) håller jag med om inte är ok. De gör det nog för att de helt enkelt vill ha fördelarna som du skriver om. (och anser att det inte skadar någon att ljuga om just det)
    Att säga att man ska fixa något och sedan inte göra det är oftast ingen lögn - man tänker verkligen göra det, men glömmer det eller hinner inte. Samma med att ge löften man inte håller. 
    Att ljuga om otrohet är för att de skäms och för att de inte vill att folk (partnern) ska veta det. Återigen för att få egna fördelar. Och kanske för att inte göra partnern illa. 

Människor ljuger för det ska bli smidigt socialt och för att inte skapa krångliga situationer eller sätta sig själv eller andra i dålig dager.
    Några påhittade exempel:
    Ursäkta att jag är sen, jag missade bussen. (för att jag var hård i magen och bajsade jättelänge, men det säger jag inte)
    Har du klippt dig? Vad fint! (fast det tyckte jag inte...)
    Till kyparen: Ja tack, det var jättegott! (av ren reflex - egentligen var det sådär, men jag vill inte lägga tid på det)
    Till barnet: Jag vet inte varför leksaksbilen inte tutar längre. (fast jag plockade ur batterierna. För att inte skapa en konflikt)

För att de råkar försäga sig själva veckan därpå. 

Till barnet hade jag sagt att jag plockade ur batterierna för ni bara bråkar annars. Jag sätter tillbaka batterierna om ni inte bråkar mer. Börjar dom bråka ändå igen så tar jag bort batterierna i några dagar. typ 2. Om jag hade haft barn.

Ang frisyren, jag ger inte en komplimang om jag inte menar det.

Anonym (konkret) skrev 2025-05-21 17:04:35 följande:

Vad vill du ljuga om då? Var konkret.

Jag vill kunna ljuga om saker för jag är för ärlig och jag inser det alltid efteråt och att folk lätt kan ställa problem för mig. Jag är för ärlig om mig själv.

Exempelvis om någon okänd men som kan ge mig problem i andra lägen frågar om jag ska flytta till en hyres eller bostadsrätt. Gjorde bort mig idag och först efteråt insåg jag hur illa det samtalet var. Personen jag pratade med ville mig inte väl alls och grävde efter flera saker om mig fast vi aldrig har träffats. Jag trög i huvudet som jag är svarade ärligt på alla frågor. Ångrar mig grovt nu i efterhand.

• Anonym (?)
    Anonym (From the Light to the Darkness) skrev 2025-05-22 03:12:41 följande:

Jag vill kunna ljuga om saker för jag är för ärlig och jag inser det alltid efteråt och att folk lätt kan ställa problem för mig. Jag är för ärlig om mig själv.

Exempelvis om någon okänd men som kan ge mig problem i andra lägen frågar om jag ska flytta till en hyres eller bostadsrätt. Gjorde bort mig idag och först efteråt insåg jag hur illa det samtalet var. Personen jag pratade med ville mig inte väl alls och grävde efter flera saker om mig fast vi aldrig har träffats. Jag trög i huvudet som jag är svarade ärligt på alla frågor. Ångrar mig grovt nu i efterhand.

Hur träffade du denna person och varför var det illa med om personen fick vet hur du skulle flytta?

Ibland ska man vare sig ljuga eller svara sanningsenligt.  Man kan säg att det är privat och inget man delar med vem som helst. 
  • Anonym (?)
    Anonym (From the Light to the Darkness) skrev 2025-05-22 03:08:43 följande:

För att de råkar försäga sig själva veckan därpå. 

Till barnet hade jag sagt att jag plockade ur batterierna för ni bara bråkar annars. Jag sätter tillbaka batterierna om ni inte bråkar mer. Börjar dom bråka ändå igen så tar jag bort batterierna i några dagar. typ 2. Om jag hade haft barn.

Ang frisyren, jag ger inte en komplimang om jag inte menar det.

Iblan får man fundera på vad man vill en annan person och anpassa ett budskap efter det.  Man kanske vill ha  en flickvän (eller pojkvän) som är glad och nöjd.  Man vill henne väl. Hon har lagt ner tid och pengar på att fixa en ny frisyr.  Hon kommer hem, glad och nöjd för hon tycker nya frisyren är fin. Frågar naturligtvis vad man tycker.  

Man kanske tycker att hon var snyggare i långt hår.  Klart man kan säga det men det kommer resultera i en ledsen och olycklig flickvän.  Som inte heller uppskattar uppriktighetet och så är man på svarta listan en vecka. Vill man det?

Istället går det att säga saker ärligt som Den nya färgen blev läcker.  Frisyren framhäver verkligen din snygga nacke. 
  • Anonym (Molly)

Jag tror du har någon diagnos TS. Du brister även i social kompetens. 

Jag förstår att du har det svårt med folk. Om du inte klarar av att avfärda en okänd människas frågor, så sök hjälp. Du har dessutom en tråkig inställning till andra som verkar vara mer socialt kompetenta än vad du är. 

Hur lever du, har du arbete och familj? Mkt umgänge?

Anonym (Molly) skrev 2025-05-22 06:51:46 följande:

Jag tror du har någon diagnos TS. Du brister även i social kompetens. 

Jag förstår att du har det svårt med folk. Om du inte klarar av att avfärda en okänd människas frågor, så sök hjälp. Du har dessutom en tråkig inställning till andra som verkar vara mer socialt kompetenta än vad du är. 

Hur lever du, har du arbete och familj? Mkt umgänge?

DU är precis som en sådan person jag lätt skulle kunna skälla ut Molly. Du har inte tillfört tråden någonting. Du kommer med konstant kritik, påhopp och nu självutnämnd psykolog som bara äter precis allt jag delar med mig av. Du har inte klarat av att hålla dig sak mässigt till trådens huvudfråga överhuvudtaget, du har inte bidragit med någonting och du är på mig konstant fast man inte är intresserad överhuvudtaget av vad du skriver då du inte bidrar med någonting överhuvudtaget! Så FÖRSVINN! 

Jag tror du har någon diagnos med Molly, så sök hjälp du med då du verkar endast leta fel kontant hos de som ansr att du beter dig fel, uppenbarligen då du skrev i denna tråd och uppenbarligen kände dig träffad över att du ljuger så mycket att du bara var tvungen att komma in och göra allt vad du kan för att tala ner mig. Snacka om att kasta sten i glashus av dig. 

Återigen, försvinn då du inte har något konkret att komma md utifrån trådens huvudfråga! 

Anonym (?) skrev 2025-05-22 06:31:08 följande:
    Hur träffade du denna person och varför var det illa med om personen fick vet hur du skulle flytta?

Ibland ska man vare sig ljuga eller svara sanningsenligt.  Man kan säg att det är privat och inget man delar med vem som helst. 

Jag tänkte göra rätt för mig opch skulle ringa och fråga om tillstånd över en grej. Det slutade med att personen sa åt mig att jag inte skulle flytta "dit", att jag skulle byta arbete och höll på negativt om 2 andra saker till som den inte hade med att göra överhuvudtaget. På det så frågade den mig ytterligare om jag skulle flytta in bland bostadsrätterna eller hyresrätterna. Jag delade med mig av en extra grej än huvudfrågan då jag försökte få personen att förstå att det var jätteviktigt för mig. 

Det skulle jag aldrig ha gjort. Jag har inte ens stoppknappen du pratar om. Varför är jag så fruktansvärd Naiv ? Jag tror att folk är bättre än vad jag är (eller åtminstone är mer värda än vad jag någonsin kommer att vara) Så jag svarar i tron om att jag måste. Trotts att jag är "omgiven" av folk som bara ljuger för mig.

Ändå finner jag ingen spärr i att vara tyst när någon frågar mig. Fattar det inte själv. Är annars en smart person. Som fattar saker och är problemlösare på alla olika sätt, ofta även långt utöver de vad andra är kapabla till. Men när det kommer till att prata med någon så är jag totalt blåst.

• Anonym (?)
    Anonym (From the Light to the Darkness) skrev 2025-05-22 20:41:39 följande:

Jag tänkte göra rätt för mig opch skulle ringa och fråga om tillstånd över en grej. Det slutade med att personen sa åt mig att jag inte skulle flytta "dit", att jag skulle byta arbete och höll på negativt om 2 andra saker till som den inte hade med att göra överhuvudtaget. På det så frågade den mig ytterligare om jag skulle flytta in bland bostadsrätterna eller hyresrätterna. Jag delade med mig av en extra grej än huvudfrågan då jag försökte få personen att förstå att det var jätteviktigt för mig. 

Det skulle jag aldrig ha gjort. Jag har inte ens stoppknappen du pratar om. Varför är jag så fruktansvärd Naiv ? Jag tror att folk är bättre än vad jag är (eller åtminstone är mer värda än vad jag någonsin kommer att vara) Så jag svarar i tron om att jag måste. Trotts att jag är "omgiven" av folk som bara ljuger för mig.

Ändå finner jag ingen spärr i att vara tyst när någon frågar mig. Fattar det inte själv. Är annars en smart person. Som fattar saker och är problemlösare på alla olika sätt, ofta även långt utöver de vad andra är kapabla till. Men när det kommer till att prata med någon så är jag totalt blåst.

Tror du behöver öva på att säga ifrån i första hand och att ljug i andra
Svar på tråden Lär mig att ljuga ??