• Anonym (Op)

Ska operera för gamal förlossningskada vill inte berätta på jobbet.

Hej
    Jag ska nu operera för en gammal förlossning skada. Jag har ganska nära vänner på.jobbet men alla är män och jag känner mig onte bekväm att berätta om det här.

Men samtidigt vill jag inte säga ingeting för då kommer det spekuleras en massa. Har ni något förslag för någon vanlig operation som man kan säga att man ska genomföra som inte höjer ögonbrynen och som man är sjukskriven i 4-6 veckor.

• Svar på tråden Ska operera för gamal förlossningskada vill inte berätta på jobbet.
  • EpicF

Bråck i magregionen. Det är vanligt med runt-6 veckors sjukskrivning. 

• Anonym (Bina)

Onödigt att ljuga. Säg att du skall operera något banalt men nödvändigt. Låt oss hoppas att dina kollegor inte är ofina nog att ställa frågor på det, då får du säga att det är privat.

• Anonym (E)

Risken är att om du hittar på en annan operation så kan du få följdfrågor som du inte kan svara på och då blir det tydligt att det inte är den operationen det var tal om och spekulationer om tex plastikkirurgi kommer säkerligen uppstå.

Jag förstår helt att du inte vill berätta mer men män brukar heller inte vilja veta detaljer om såna här saker, jag hade nog sagt att jag vill inte direkt berätta mer då det är ganska privat men jag har en gammal skada från senaste graviditeten, typ, jag tror inte att män ens vill börja spekulera i vad det kan innebära ;)

Lycka till och hoppas på en snabb återhämtning <3

• Anonym (E)

Jag träffade min granne i rullator här om dagen (kvinna i 35års åldern) och hälsade och frågade om hon var ok, jadå svarade hon, jag hade en frivillig operation. Det tog ju inte många sekunder att förstå att hon inte ville prata mer om det, vi känner inte varandra jättebra men pratar lite då och då när vi ses. Vad hon opererades för rör ju inte mig öht och ärligt talat så bryr jag mig inte, jag är självklart glad att inget allvarligt hade hänt henne men jag spekulerar inte vidare direkt, det kan ju vara annorlunda när man ses dagligen på jobbet men hade det varit en kollega så hade jag nog släppt det med

• Tow2Mater

Säg bara framfall. De kommer nog inte fråga vidare. Hälften kommer inte ens veta vad det är.

• Tyra myra

Säg bara som det är att du ska operera gammal förlossningsskada, du behöver inte gå in på detaljerna. De flesta män vet vad det innebär och du behöver inte skämmas.

Idag är männen, i alla fall de med barn, införstådda med vad förlossningar innebär och har full förståelse.

• Anonym (Op)

Ja jag fattar att ärlighet är bäst men jag vill inte att 20-30 st olika karlar ska veta nått om mitt underliv😅 

• Anonym (Koloskopin)

"Det gäller den nedre regionen och ni vill inte veta mer."

Jag har aldrig fått några följdfrågor när jag sagt så på jobbet.

• Anonym
    Anonym (Op) skrev 2025-05-21 18:34:57 följande:

Ja jag fattar att ärlighet är bäst men jag vill inte att 20-30 st olika karlar ska veta nått om mitt underliv😅 

Håller helt med dig. Jag skulle inte heller berätta.
    Det räcker med att du säger att du ska genomgå en operation. Ingen vettig människa ställer nyfikna följdfrågor. Skulle du ändå råka på någon ovettig så svara bara lugnt
    "Jag vill inte tråka ut med detaljer, men jag kommer att vara sjukskriven 4 veckor"
    Om personen inte ger sig så säg "Jag måste gå och ringa ett samtal" sedan går du iväg.
    Men kom ihåg att ingen vettig människa ställer nyfikna följdfrågor så detta är undantag
  • Elis73

"Jag ska göra en operation. Det är inte något akut eller allvarligt - men nödvändigt. Och jag vill inte prata om det."

Svar på alla följdfrågor om någon är så dum att de frågar ändå: "Jag vill som sagt inte prata om det."

Känns konstigt att hitta på något. Då kommer säkert tips och diskussioner kring hur du ska göra "för min moster opererade också bort gallan" eller vad du nu skulle kunna hitta på Säg sanningen utan att berätta något.

• TriC
    Elis73 skrev 2025-05-22 07:04:00 följande:

"Jag ska göra en operation. Det är inte något akut eller allvarligt - men nödvändigt. Och jag vill inte prata om det."

Svar på alla följdfrågor om någon är så dum att de frågar ändå: "Jag vill som sagt inte prata om det."

Känns konstigt att hitta på något. Då kommer säkert tips och diskussioner kring hur du ska göra "för min moster opererade också bort gallan" eller vad du nu skulle kunna hitta på Säg sanningen utan att berätta något.

Exakt så! 
  • Anonym (Mi)

Man kan ju t ex säga jag ska göra en bukoperation. Men att det inte är något allvarligt men nödvändigt. Det är lagom ospecifikt. Och vid följdfrågor det är efter skada efter graviditeten. Sen kommer nog inga fler följdfrågor från män. Förstår att man inte vill säga förlossningsskada eller mer specifikt att det gäller underliv. 

Svar på tråden Ska operera för gamal förlossningskada vill inte berätta på jobbet.