• Anonym (Mamma)

Hur ofta är normalt?

Hej! Har ett barn som går i förskoleklassen (född 2018). Hon kissar fortfarande på sig då och då, främst under skoltid/fritids men har även hänt hemma. Totalt ca 1-2 gånger i veckan. Tog upp det med fritidspersonal som inte verkar tycka att det är konstigt att det händer såpass ofta. 

Min flicka blir ofta påmind av personal att gå på toaletten då hon har en tendens att hålla sig för länge, men ibland vägrar hon helt enkelt vilket då leder till olyckor. Nu senast hände det idag i klassrummet. Läraren såg att hon var kissnödig och frågade henne om att gå på toaletten, hon säger nej för att 2 minuter senare rusa ut från klassrummet till toaletten. Hon hinner halvvägs och kissar ner sig fullständigt i korridoren framför flertalet kompisar och föräldrar som är där. Hon skäms såklart jättemycket. 

Trots denna händelse under skoltid inträffar en liknande händelse några timmar senare på fritids där hon inte lyssnar på kroppens signaler. Istället för att gå in och kissa på toaletten ser fritidspersonalen att hon går in i ett buskage som finns på skolgården. Fritidspersonalmen går dit och hittar henne med byxorna halvt neddragna, med trosor på och kisset rinnandes. Tycker så synd om henne samtidigt förstår jag inte varför hon inte går på toaletten i tid istället. När jag pratar med henne så säger hon bara att hon ska bli bättre och gå på toaletten i tid nästa gång. 

När hon var yngre(ca4 år) lekte hon en del ?kisslekar? med grannbarnen, de kissade i sandleksaker, när de badade exempelvis. Antar att det är en del av normal utveckling och inget som har relevans till nuvarande situation. Men jag vet inte riktigt hur man ska gå vidare. Personalen verkar som sagt inte tycka något är oroväckande men jag tycker inte det känns normalt att springa till buskarna för att kissa på sig istället för in på toaletten. Hur hade ni resonerat om det var ert barn?

• Svar på tråden Hur ofta är normalt?
  • Tow2Mater

Istället for att ofta påminnas av personalen, kan de inte bara säga till henne att gå på toa. Ge henne inget val.

• Spucks

1-2 gånger i veckan låter väldigt mycket för ett barn på 6 eller 7 år. Gör hon det bara i skolan, eller även hemma? Låter som att hon har ett problem med skolans toaletter. Är de äckliga?

• EpicF

Uvi? 

Det är inte normalt att det händer så ofta för ett barn som är 6-7 år. 

• Anonym (Biss)

Det finns rätt snygga klockor med vibrationslarm för barn. De kan användas för att påminna om man lätt glömmer att gå på toa. Ni kan tex ställa larmet på 10 min efter att skolan är slut så att hon blir påmind om att det är dags när hon kommer till fritids. Ibland känns det lättare att göra som en snygg pryl säger till en än att lyda en tjatig vuxen.  

• Anonym (Biss)

Med klocka menade jag digitalt armbandsur. :)

• Tow2Mater
    Anonym (Biss) skrev 2025-05-21 18:43:25 följande:

Det finns rätt snygga klockor med vibrationslarm för barn. De kan användas för att påminna om man lätt glömmer att gå på toa. Ni kan tex ställa larmet på 10 min efter att skolan är slut så att hon blir påmind om att det är dags när hon kommer till fritids. Ibland känns det lättare att göra som en snygg pryl säger till en än att lyda en tjatig vuxen.  

Ja att barn ska lyda vuxna verkar helt vara ur tiden. Ge dem ännu en elektronisk app som pockar om deras uppmärksamhet istället.
  • Anonym (Pisstrollet i farten igen)

Sluta, vi vet att det är du.

• Anonym (Biss)
    Tow2Mater skrev 2025-05-21 18:45:24 följande:
    Ja att barn ska lyda vuxna verkar helt vara ur tiden. Ge dem ännu en elektronisk app som pockar om deras uppmärksamhet istället.

De där klockorna visar bara tid och så kan man sätta påminnelselarm. Vet inte riktigt hur du menar att den skulle pocka på uppmärksamhet. 

Det handlar inte bara om lydnad utan också om att ett så stort barn mår bra av att vara självständig. Att bli tillsagd att gå på toa som om man vore en treåring, och dessutom inför sina kompisar, är knappast positivt för något barns självkänsla. Att däremot själv ställa larmet i sin (fina!) klocka och lära sig att klara toabesöken själv är mycket bättre för barnets utveckling. 

• Anonym (Biss)
    Anonym (Biss) skrev 2025-05-21 19:09:06 följande:

De där klockorna visar bara tid och så kan man sätta påminnelselarm. Vet inte riktigt hur du menar att den skulle pocka på uppmärksamhet. 

Det handlar inte bara om lydnad utan också om att ett så stort barn mår bra av att vara självständig. Att bli tillsagd att gå på toa som om man vore en treåring, och dessutom inför sina kompisar, är knappast positivt för något barns självkänsla. Att däremot själv ställa larmet i sin (fina!) klocka och lära sig att klara toabesöken själv är mycket bättre för barnets utveckling. 

Intressant att jag fick tumme ner. De här klockorna används alltså av sjukvården och säljs i butiker för hjälpmedel (jämte enureslarm, tidstockar mm). 
  • Anonym (M)
    Anonym (Biss) skrev 2025-05-21 21:55:33 följande:
    Intressant att jag fick tumme ner. De här klockorna används alltså av sjukvården och säljs i butiker för hjälpmedel (jämte enureslarm, tidstockar mm). 
    Nej, de används inte av sjukvården. 
  • Anonym (Biss)
    Anonym (M) skrev 2025-05-21 22:05:54 följande:
    Nej, de används inte av sjukvården. 
    Jag vet en flicka som har sin därifrån i alla fall. Men det är kanske inget vanligt då. 
Svar på tråden Hur ofta är normalt?