Inlägg från: Anonym (Biss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Biss)

Hur ofta är normalt?

Det finns rätt snygga klockor med vibrationslarm för barn. De kan användas för att påminna om man lätt glömmer att gå på toa. Ni kan tex ställa larmet på 10 min efter att skolan är slut så att hon blir påmind om att det är dags när hon kommer till fritids. Ibland känns det lättare att göra som en snygg pryl säger till en än att lyda en tjatig vuxen.  

• Anonym (Biss)

Med klocka menade jag digitalt armbandsur. :)

• Anonym (Biss)
    Tow2Mater skrev 2025-05-21 18:45:24 följande:
    Ja att barn ska lyda vuxna verkar helt vara ur tiden. Ge dem ännu en elektronisk app som pockar om deras uppmärksamhet istället.

De där klockorna visar bara tid och så kan man sätta påminnelselarm. Vet inte riktigt hur du menar att den skulle pocka på uppmärksamhet. 

Det handlar inte bara om lydnad utan också om att ett så stort barn mår bra av att vara självständig. Att bli tillsagd att gå på toa som om man vore en treåring, och dessutom inför sina kompisar, är knappast positivt för något barns självkänsla. Att däremot själv ställa larmet i sin (fina!) klocka och lära sig att klara toabesöken själv är mycket bättre för barnets utveckling. 

• Anonym (Biss)
    Anonym (Biss) skrev 2025-05-21 19:09:06 följande:

De där klockorna visar bara tid och så kan man sätta påminnelselarm. Vet inte riktigt hur du menar att den skulle pocka på uppmärksamhet. 

Det handlar inte bara om lydnad utan också om att ett så stort barn mår bra av att vara självständig. Att bli tillsagd att gå på toa som om man vore en treåring, och dessutom inför sina kompisar, är knappast positivt för något barns självkänsla. Att däremot själv ställa larmet i sin (fina!) klocka och lära sig att klara toabesöken själv är mycket bättre för barnets utveckling. 

Intressant att jag fick tumme ner. De här klockorna används alltså av sjukvården och säljs i butiker för hjälpmedel (jämte enureslarm, tidstockar mm). 
  • Anonym (Biss)
    Anonym (M) skrev 2025-05-21 22:05:54 följande:
    Nej, de används inte av sjukvården. 
    Jag vet en flicka som har sin därifrån i alla fall. Men det är kanske inget vanligt då. 
Svar på tråden Hur ofta är normalt?