• Anonym (Heffaklump)

Hur slutar man jämföra sig med sin pojkväns ex?

Ja..hur slutar man jämföra sig med sin killes ex? Som ung tjej (22) i dagens extremt utseendefixerade samhälle är det svårt att inte jämföra sig, jag har dock aldrig haft så mycket självhat och sånt sen jag fick se min killes ex. 

Till att börja med vill jag betona att min kille är fantastisk, han bekräftar mig varje dag och säger hur vacker och söt jag är...men det går ändå inte in i mitt huvud!

Råkade av misstag komma in på hans ex Tiktok och asså wow! Hon har flera tusen följare och hela hennes kommentarsfält präglas enbart av komplimanger. Kan inte annat än att tänka att min kille och hans vänner och familj tänker att han har "bytt ner sig". Hon är superfin, jättevackert hår, perfekt näsa, jättefin hy, smal men med kurvor på "rätt ställen". Har känt mig som en heffaklump med min potatisnäsa, överdrivet stora porer och valkar och celluliter, sen jag såg henne. Absolut, det ända hon gör är att gymma, gå på behandlingar och dricka matchas med sina kompisar medan jag har två kandidater och ska påbörja min master snart. Men hade tagit skönhet före min hjärna varje dag! Det har ju absolut inte heller hjälp att jag stressat ihjäl mig över skolan, och fått dessa extra "förhållande-kilon". 

Så, alla underbara vackra och kloka kvinnor (och andra som känner igen sig/har råd), VAD ska jag göra? Vet ju att jag inte är motbjudande, får oxå komplimanger ibland, har blivit kallad vacker av främlingar...men spyr ändå när jag ser mig själv i spegeln! 

• Svar på tråden Hur slutar man jämföra sig med sin pojkväns ex?
  • Anonym (tanten)

För det första använder hon filter för att se "perfekt" ut. 

För det andra är det verkligen inte alla killar som vill ha en tjej med en massa följare på tiktok och en ytlig livsstil. Tur då att det finns olika människor att välja på! 

Jag är bara en person och vet inte allt, men min uppfattning är att de flesta killar (och tjejer) vill ha en partner som har fötterna på jorden, är ärlig och "vanlig" först och främst. Att du har en fin utbildning och verkar smart är bara positivt. 

Du är ung och tänker kanske inte på att åldern är den stora utjämnaren. Även vackra människor åldras och blir mindre attraktiva. Man ska inte leva sitt liv med ett utseende utan med någons personlighet. För utseendet är inte för alltid. Hurdan är man när man grälar, har man en positiv livssyn, kan man få saker gjorda, kommer man bli en snäll och bra förälder, har man ett trevligt hem, klickar man med sin partners vänner och familj mm mm...

Du har säkert ALLT det där! Och det är därför han älskar dig. 

• Anirac

Det finns bara en som Dig och du duger precis som du är
    Kram 

• Dexter dot com

Sök hjälp så du får verktygen att jobba bort din dåliga självkänsla. Det är värt varenda krona och minut att skapa sig en bättre självkänsla!

• Aliona

Jag tänker så här - det finns en anledning till varför din kille är med dig och inte sitt ex. Han har valt dig för att han gillar dig som person, tycker att du är söt och är attraherad av dig. Det spelar ingen roll hur många följare hon har på tiktok, din kille väljer dig. 

Sen ska man aldrig någonsin jämföra sig med någon på social media. Social media är en fejkad värld och ett gift för våra hjärnor. Det som visas är bara en bråkdel av verkligheten och den bråkdelen är polerad, filterad och manipulerad. Träna dig på att titta på henne (eller andra) på tiktok och säg till dig själv att jaha, det bar ju bra, men vad jag set här har inget att göra med vem hon är i verkligheten. 

• OlleSQ

Redan när du beskriver att hon lägger upp sig på tiktok så har du redan förklarat att hon är allt annat än perfekt. Redan där tar diskussionen slut kring att hon skulle på något sätt vara bättre än dig. Tiktok och andra ytliga sociala tjänster som man lever sitt liv i gör att man blir underkänd som långsiktig flickvän så hon har inget som du behöver vara avundsjuk på. Däremot bör du fundera på att avinstallera tiktok från din mobil. Det finns inget positivt med tiktok och alla vettiga killar kommer se tjejer som håller på med det som pestsmittade. Nu har du uppenbarligen en vettig kille så gör honom och framförallt dig själv en tjänst, dumpa tiktok.

• Tremere

Som alla ovan men med tillägget att som äldre med barn i din ålder så kunde jag inte bry mig mindre om hur mina barns respektive ser ut.
    Det enda som är viktigt är hur deras respektive är som personer.
    Han har valt dig och jag är övertygad om att då har också hans närmsta valt dig.
    För är du bra person för honom så kommer de älska dig för det.

• Anonym (Så som du är)

Det är normalt att man jämför sig, och lika normalt att man bara ser det vackra i andra personer än sig själv.

Jag spenderade mer än halva livet på att oroa mig över mitt utseende. Nu när jag är gammal och grå, ser jag tillbaka på den tiden med vemod. Tänk om jag kunnat må bra, och inse hur vacker jag faktiskt var.

Enda råd jag har är att låta bli sociala medier och att jämföra dig med andra. Tro mig, du kommer bara att ångra det när du blir äldre.

Tänk på att skönhet är något som försvinner snabbt. Jag sitter och ångrar hur ängslig och timid jag var över mitt utseende, och att jag inte satsade mer på att utbilda mig högre istället.

Jag är säker på att du är vackrare än du själv inser, och du skulle förstå det om du såg dig genom din mans ögon. Skönhet är dock inte allt, ödmjukhet, intelligens, charm, gladlynt, snäll osv är kvaliteter som förhöjer det vackra i en människa. Du besitter säkert flera av dessa. Vackra men självgoda människor, förminskar skönheten i betraktarens ögon.

• Anonym (Ella)

Det finns förmodligen både en och två anledningar till att det tog slut mellan henne och honom, och tusentals anledningar till att han blev kär i dig.

Hon är säkert jättevacker men hon är inte du och hon lever inte ditt liv, så det finns ingen anledning att jämföra dig med henne.

Du duger precis som du är och det gör du oavsett hur din pojkväns ex ser ut!

• Tecum

Om hon är så "perfekt" varför är hon ett ex? Troligen för att din kille insåg att en så ytlig person inte är något att ha! Han föredrar äkta vara, en intelligent, snygg, snäll och ambitiös tjej, och jag är säker på att hans familj tycker likadant.

Och säg aldrig något så dumt igen som att du skulle byta bort din utbildning och intelligens mot hennes utseende!

• Anonym (Madde)

Hur kan man vara så osäker på sig själv och sin kille? Han är ihop med dig för det är något "fel" på exet som han inte gillar, eller något hon inte gillar hos honom.

Du är avundsjuk på en tjej som du inte känner. Förstör inte ditt liv/förhållande över något du inte kan göra något åt.

• Anonym (valt)
    Anonym (Heffaklump) skrev 2025-05-21 23:34:27 följande:
    Hur slutar man jämföra sig med sin pojkväns ex?

Ja..hur slutar man jämföra sig med sin killes ex? Som ung tjej (22) i dagens extremt utseendefixerade samhälle är det svårt att inte jämföra sig, jag har dock aldrig haft så mycket självhat och sånt sen jag fick se min killes ex. 

Till att börja med vill jag betona att min kille är fantastisk, han bekräftar mig varje dag och säger hur vacker och söt jag är...men det går ändå inte in i mitt huvud!

Råkade av misstag komma in på hans ex Tiktok och asså wow! Hon har flera tusen följare och hela hennes kommentarsfält präglas enbart av komplimanger. Kan inte annat än att tänka att min kille och hans vänner och familj tänker att han har "bytt ner sig". Hon är superfin, jättevackert hår, perfekt näsa, jättefin hy, smal men med kurvor på "rätt ställen". Har känt mig som en heffaklump med min potatisnäsa, överdrivet stora porer och valkar och celluliter, sen jag såg henne. Absolut, det ända hon gör är att gymma, gå på behandlingar och dricka matchas med sina kompisar medan jag har två kandidater och ska påbörja min master snart. Men hade tagit skönhet före min hjärna varje dag! Det har ju absolut inte heller hjälp att jag stressat ihjäl mig över skolan, och fått dessa extra "förhållande-kilon". 

Så, alla underbara vackra och kloka kvinnor (och andra som känner igen sig/har råd), VAD ska jag göra? Vet ju att jag inte är motbjudande, får oxå komplimanger ibland, har blivit kallad vacker av främlingar...men spyr ändå när jag ser mig själv i spegeln! 

Du är säkert jättevacker och fin på alla sätt. Och eventuellt är exet önnu vackrare och finare i utseendet.

MEN i en relation så finns det annat än ytan som är viktigt och viktigare. Hur man trivs tillsammans, att man kan skratta med varandra, dela drömmar och framtidsplaner, vara öppen med sina ångestar och tillkortakommanden. Och det kanske din kille ser med dig, men inte hade med sitt ex.

I längden vill man ju inte vara tillsammans med en yta, utan en människas både inre och yttre ska ju ingå o relationen. 
Svar på tråden Hur slutar man jämföra sig med sin pojkväns ex?