• Anonym (Allätare)

Varför blir man pescetarian, pollotarian etc?

Bara nyfiken - vegetarian och vegan fattar jag; där är det väl främst miljön och/eller att man är djurvän lite mer än andra, men pollotarian och pescetarian och ev andra "hybrider" som jag inte känner till ? vad är motivationen bakom det? Jag dömer alltså inte på nåt sätt, utan är bara nyfiken.

• Svar på tråden Varför blir man pescetarian, pollotarian etc?
  • Mayjel

Av hälsoskäl skulle jag tro. Vitt kött är nyttigare än rött.

• Anonym (Allätare)
    Mayjel skrev 2025-05-22 20:47:56 följande:

Av hälsoskäl skulle jag tro. Vitt kött är nyttigare än rött.

Ah, ja det låter ju högst rimligt! Tack!
  • Anonym (Pescitarian)

Jag äter bara djur jag själv kan tänka mig att döda och tillaga, vilket bara är fisk och skaldjur. Det började med att jag fick bråskbitar i nån schnitzel och blev illamående av vissa sorters kött efter det. Sen blev det bara mer och mer. Blir illamående och tycker det vrider sig i magen av att hålla/skära i kött eller tanken av att äta det.

Har inget emot att andra äter kött däremot (både min man och mina barn gör det). Kan steka och tillaga grytor och annat till familjen, men vill helst inte skära upp det själv. 

• Anonym (N)

Smaksak eller hälsoskäl.
    Man kan också vara vegetarian utan att bry sig mer om miljön eller att vara större djurvän än köttätare.

• Anonym (biologen)

Man kan sätta en gräns utifrån det man läst sig till om djurets medvetandegrad och smärtupplevelse, om man bryr sig om lidande.

Då kanske man kommer fram till att en fisk är okej men en gås eller gris inte är det.

• Mandel

Personligen har jag lite svårt för att förstå varför man måste ha ett namn på det man gör, äter, tror osv. Blir det mer legitimt då?
    Nu är jag också generationen som inte vill vara till besvär så det kanske påverkar..

När jag lagar mat till mig själv har jag vissa kostpreferenser som jag trivs med och mår bra av, men det är inget som är hugget i sten utan är jag bortbjuden eller det är saker med jobbet så äter jag av det som bjuds eller så tar jag det jag vill äta eller så avstår jag. Svårare än så är det inte.

När jag bjuder andra tar jag hänsyn till allergier, men självvalda idéer känner jag inget tvång att hålla på och styra med.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Fisk)

Jag var pescetarian i många år av etiska skäl. 

Svar på tråden Varför blir man pescetarian, pollotarian etc?