• Anonym (Arg dotter)

Vad är normalt att få ut i efterlevandeskydd?

När min förälder gick bort fick vi papper från ett pensionsbolag på att det fanns efterlevandeskydd och familjepension. Min syster skulle få familjepension då hon har sjukersättning och aldrig kunnat jobba och det skulle vara en summa vi fick dela på också. Min syster fick fixa läkarintyg, papper från försäkringskassan mm 

Min syster kommer få 10 kronor/månad utbetalt och vi kommer få 500 kronor var som engångsutbetalning. För det här tog pensionsbolagen 10% av min förälders pension varje månad. Får det verkligen gå till så? Min förälder fick ut 2000 i månaden och skulle fått det resten av livet ifall det spelar roll. 

Efterlevandeskydd känns som rena lurendrejeriet. Blir så arg att min förälder fått leva på mindre för att syrran ska få 10 kronor. Det är inte rätt! 

• Svar på tråden Vad är normalt att få ut i efterlevandeskydd?
  • Anonym (Origo)

Exakt hur mycket man får och hur det beräknas beror på avtalet.
    Och vilka slags efterlevandeskydd som finns i de olika pensionsförsäkringarna varierar. Det kan heta efterlevandeskydd, familjeskydd, återbetalningsskydd.
    Leta upp avtalet och läs mer om hur det beräknas och så sätter ni in era siffror där. Då ser ni i varje fall att det inte i sak har blivit fel.

• Anonym (Arg dotter)
    Anonym (Origo) skrev 2025-05-23 08:40:53 följande:

Exakt hur mycket man får och hur det beräknas beror på avtalet.
    Och vilka slags efterlevandeskydd som finns i de olika pensionsförsäkringarna varierar. Det kan heta efterlevandeskydd, familjeskydd, återbetalningsskydd.
    Leta upp avtalet och läs mer om hur det beräknas och så sätter ni in era siffror där. Då ser ni i varje fall att det inte i sak har blivit fel.

Var får man tag i avtalet? 
  • Anonym (M)

Efterlevandepension går väl till maken/makan. 

Familjeskydd, där vet jag inte. Men om ni barn är vuxna så kanske det inte betalas ut. 

Kontakta pensionsbolaget så förklarar de. Du har kanske missuppfattat. Vad säger den andre föräldern?

• Anonym (Arg dotter)
    Anonym (M) skrev 2025-05-23 08:56:29 följande:

Efterlevandepension går väl till maken/makan. 

Familjeskydd, där vet jag inte. Men om ni barn är vuxna så kanske det inte betalas ut. 

Kontakta pensionsbolaget så förklarar de. Du har kanske missuppfattat. Vad säger den andre föräldern?

Mina föräldrar är skilda. Pengarna har blivit utbetalda så det är inget missförstånd. Min pappa har alzheimer så tyvärr kan vi inte få svar från honom. Pensionsbolaget ger ingen vettig förklaring.  
  • Anonym (Origo)
    Anonym (Arg dotter) skrev 2025-05-23 08:51:22 följande:
    Var får man tag i avtalet? 
    Det beror på vad för försäkring ersättningen kommer ifrån?
    Är det en tjänstepension som er far hade?
    Kan heta KAP-KL, ITP, BTP eller liknande.
    Är det ett privat sparande han haft där han betalt för ett efterlevandeskydd?
    Har ni kontakt med pensionsbolaget så fråga dem, eller se om ni kan hitta informationen på något brev som ni fått hem. 
  • MsM84

Min mamma hade tjänstepension som gick över till mig när hon dog. Som jag förstått det fick jag samma belopp som hon fick. En del tog hon ut över fem år och det var ca 2 år kvar när hon gick bort så då fick jag det, ca 5000/månad i två år och en var typ 500 kr/kvartal som jag fortfarande får. Har tyvärr inte koll på exakt vad de hette eller så.

• Anonym (M)

Är du säker på att din mamma inte plockat bort efterlevandeskyddet?

Jag har gjort det på alla mina tjänstepensioner, nu när jag skilt mig. 

• Anonym (Arg dotter)
    Anonym (Origo) skrev 2025-05-23 09:42:15 följande:
    Det beror på vad för försäkring ersättningen kommer ifrån?
    Är det en tjänstepension som er far hade?
    Kan heta KAP-KL, ITP, BTP eller liknande.
    Är det ett privat sparande han haft där han betalt för ett efterlevandeskydd?
    Har ni kontakt med pensionsbolaget så fråga dem, eller se om ni kan hitta informationen på något brev som ni fått hem. 
    Ja, det är tjänstepension. Min mamma har tagit ut 10% lägre pension för att inkludera efterlevandeskydd som dels bestod i ett återbetalningsskydd (där fick jag och mitt syskon 500 kronor var fast det borde funnits 300 000 kvar) och dels familjepension som bara omfattade mitt syskon (som fick 10 kronor/månad) Vi har bara fått tre brev det står ingenstans där. 
    Anonym (M) skrev 2025-05-23 09:54:12 följande:

Hade hon gjort det hade vi inte fått något alls. 
  • Anonym (Origo)
    Anonym (Arg dotter) skrev 2025-05-23 10:59:49 följande:
    Ja, det är tjänstepension. Min mamma har tagit ut 10% lägre pension för att inkludera efterlevandeskydd som dels bestod i ett återbetalningsskydd (där fick jag och mitt syskon 500 kronor var fast det borde funnits 300 000 kvar) och dels familjepension som bara omfattade mitt syskon (som fick 10 kronor/månad) Vi har bara fått tre brev det står ingenstans där. 
    Anonym (M) skrev 2025-05-23 09:54:12 följande:

Hade hon gjort det hade vi inte fått något alls. 
    Fast efterlevandeskydd är inte alltid synonymt med att få det som finns kvar i pengapåsen så att säga.
    Återbetalningsskydd kan funka så.
    Men allt detta beror på vad för slags pension det gäller och exakt vad som står i villkoren. Det behöver man lusläsa. 
  • Anonym (Arg dotter)
    Anonym (Origo) skrev 2025-05-23 11:15:55 följande:
    Fast efterlevandeskydd är inte alltid synonymt med att få det som finns kvar i pengapåsen så att säga.
    Återbetalningsskydd kan funka så.
    Men allt detta beror på vad för slags pension det gäller och exakt vad som står i villkoren. Det behöver man lusläsa. 
    Det här är återbetalningsskydd, jag kollade. Vi har tyvärr inte villkoren det fanns inga brev med information vid flyttstädningen och de villkor som gäller nu gällde säkert inte då. Hela poängen med återbetalningskydd är väl att man separerar sina pengar från alla andras? 
Svar på tråden Vad är normalt att få ut i efterlevandeskydd?