Anonym (M) skrev 2025-05-24 08:16:47 följande:
Självklart har man ett eget ansvar.
Toppen! Då ska jag börja ringa runt till äldre och hävda att deras konto blivit kapat och att de måste föra över sina pengar till mig. Jag är ingen tjuv de äldre har ett eget ansvar.
Kvittning skrev 2025-05-24 07:59:48 följande:
Jag tror det är en del missuppfattningar här.
Efterlevandeskydd är ingenting man betalar in till, din mamma har inte avsatt 10% varje månad för att betala ut till er. Efterlevandeskydd är att den tjänstepension man betalat in när man arbetade och fortfarande betalade och inte plockade ut när man går i pension går till dina efterlevande.
Om man inte har efterlevandeskydd får man högre pension än vad man betalat in för eftersom att man då får ta del av arvsvinsterna från andra som inte har efterlevandeskydd.
Tex. Säg att din mamma när hon jobbade betalade in totalt 500 000 till sin tjänstepension.
När hon går i pension så plockas en del av de där 500 000 ut varje månad till hennes pension och totalsumman minskar.
När hon dör så kommer pengarna som är kvar betalas ut till hennes efterlevande om hon har efterlevandeskydd.
Om hon inte hade haft efterlevandeskydd så hade pengarna istället delats ut som lite extra pension till alla andra som inte heller valt att ha efterlevandeskydd. Hon hade också fått lite extra varje månad för att hon har fått ta del av sådana pengar från andra utan efterlevandeskydd som dött före henne.
Extremt förenklat exempel: Så om vi då säger att din mamma betalat in 500 000 och hon får ut 5 000 varje månad. Om hon då skulle gå bort 8 år efter hon börjat få utbetalningarna har hon då plockat ut 480 000 och det finns 20 000 kvar för ett efterlevande att ta del av.
Om hon istället inte haft efterlevandeskydd har de 20 000 hon inte hunnit plockat ut fördelats ut som extra pension till andra okända personer som inte verkar haft det skyddet. Och samtidigt hade hon fått kanske 5500 varje månad istället för 5000.
Hade det varit så hade jag förstått men nu fanns det 300 000 på min mammas pensionskonto och vi fick ut totalt 1000 kronor+ 10 kronor/månad för min syster.