• Anonym (Arg dotter)

Vad är normalt att få ut i efterlevandeskydd?

När min förälder gick bort fick vi papper från ett pensionsbolag på att det fanns efterlevandeskydd och familjepension. Min syster skulle få familjepension då hon har sjukersättning och aldrig kunnat jobba och det skulle vara en summa vi fick dela på också. Min syster fick fixa läkarintyg, papper från försäkringskassan mm 

Min syster kommer få 10 kronor/månad utbetalt och vi kommer få 500 kronor var som engångsutbetalning. För det här tog pensionsbolagen 10% av min förälders pension varje månad. Får det verkligen gå till så? Min förälder fick ut 2000 i månaden och skulle fått det resten av livet ifall det spelar roll. 

Efterlevandeskydd känns som rena lurendrejeriet. Blir så arg att min förälder fått leva på mindre för att syrran ska få 10 kronor. Det är inte rätt! 

• Svar på tråden Vad är normalt att få ut i efterlevandeskydd?
  • Anonym (Arg dotter)
    Kvittning skrev 2025-05-24 16:37:49 följande:
    Så det fanns 300 000 kvar av det hon betalat in som inte betalats ut ännu? Det känns i så fall väldigt märkligt att ni bara får 500 var som engångsutbetalning.

Jag tolkade det som att det kanske var så att hon hade betalat in 300 000 men inte har så mycket kvar nu. 

Jag förstår hur du tänkte, det du sa lät logiskt men så är det inte. Det kommer aldrig betalas ut men det var vad som fanns kvar. Vi fick 1000 kronor, pensionsbolaget tog de övriga 299 000 kronorna. Det är det jag är arg över. 

Bolaget sa att de gjort om så nästan ingenting ingår i efterlevandeskyddet längre, när min mamma bestämde hur allt skulle vara gällde en sak, sen tog de bort det och ersatte med familjepensionen istället (de 10 kronor/månad som min syster får) och det hade väl varit okej om min syster hade fått en bråkdel av pengarna som finns kvar men det får hon inte. 

Min mamma fick säkert information om det här medan hon levde men jag har mycket svårt att tro att hon fick information om hur lite familjepensionen skulle vara. Jag kan bara spekulera men jag tror min mamma valde att ha kvar efterlevandeskyddet och ta ut lägre pension när de ändrade reglerna för att hon trodde att mitt syskon skulle få det bättre. Min syster kommer aldrig kunna jobba och min mamma ville säkert att hon skulle få en guldkant i tillvaron. 

• Kvittning
    Anonym (Arg dotter) skrev 2025-05-24 17:12:48 följande:

Jag förstår hur du tänkte, det du sa lät logiskt men så är det inte. Det kommer aldrig betalas ut men det var vad som fanns kvar. Vi fick 1000 kronor, pensionsbolaget tog de övriga 299 000 kronorna. Det är det jag är arg över. 

Bolaget sa att de gjort om så nästan ingenting ingår i efterlevandeskyddet längre, när min mamma bestämde hur allt skulle vara gällde en sak, sen tog de bort det och ersatte med familjepensionen istället (de 10 kronor/månad som min syster får) och det hade väl varit okej om min syster hade fått en bråkdel av pengarna som finns kvar men det får hon inte. 

Min mamma fick säkert information om det här medan hon levde men jag har mycket svårt att tro att hon fick information om hur lite familjepensionen skulle vara. Jag kan bara spekulera men jag tror min mamma valde att ha kvar efterlevandeskyddet och ta ut lägre pension när de ändrade reglerna för att hon trodde att mitt syskon skulle få det bättre. Min syster kommer aldrig kunna jobba och min mamma ville säkert att hon skulle få en guldkant i tillvaron. 

Det låter faktiskt helt sjukt. Vilket bolag är det? Jag trodde det bara fanns två alternativ (efterlevandeskydd och pengar betalas tillbaka till dina anhöriga eller utan och mer till dig) och att det funkar lika oavsett bolag. 
  • Kvittning

Läste på nu och familjeskyddet är en livförsäkring och livförsäkringar generellt kostar mer och betalar mindre ju äldre man är. Definitivt ingenting som borde sålts till en pensionär.

• Anonym (Arg dotter)
    Kvittning skrev 2025-05-24 19:15:11 följande:
    Det låter faktiskt helt sjukt. Vilket bolag är det? Jag trodde det bara fanns två alternativ (efterlevandeskydd och pengar betalas tillbaka till dina anhöriga eller utan och mer till dig) och att det funkar lika oavsett bolag. 
    Alecta. 
    Kvittning skrev 2025-05-24 21:18:46 följande:

Läste på nu och familjeskyddet är en livförsäkring och livförsäkringar generellt kostar mer och betalar mindre ju äldre man är. Definitivt ingenting som borde sålts till en pensionär.

Min mamma blev 70 år så hon var inte så gammal.
  • Kvittning
    Anonym (Arg dotter) skrev 2025-05-24 21:43:46 följande:
    Alecta. 
    Kvittning skrev 2025-05-24 21:18:46 följande:

Min mamma blev 70 år så hon var inte så gammal.
    för livförsäkringar så tror jag man räknas som gammal när man får i pension. Tanken med dessa är mycket att kvarvarande partner fortfarande ska ha pengar för att kunna ta hand om hemmaboende barn. Inte för pensionärer att trygga framtiden för vuxna barn.

Förstår att du är arg. Alecta måste tjäna multum på att lura pensionärer att ha familjeskydd iställer för efterlevandeskydd.
  • Kvittning

Ja, det du beskriver kan vara mycket allvarligt ? särskilt om personen inte förstått konsekvenserna av att ta bort efterlevandeskyddet och istället välja familjeskydd, som i många fall är mindre fördelaktigt för äldre personer. Det kan i vissa fall betraktas som felaktig rådgivning eller till och med ett brott, beroende på omständigheterna.

Här är vad du kan göra:

1. Anmäl till Konsumenternas Försäkringsbyrå

Detta är en oberoende vägledningsinstans för privatpersoner. De granskar inte ärenden som en tillsynsmyndighet, men de kan hjälpa till att reda ut vad som hänt och ge vägledning i nästa steg.
    Webbplats: www.konsumenternas.se

2. Anmäl till Finansinspektionen

Finansinspektionen (FI) är tillsynsmyndighet för pensions- och försäkringsbolag i Sverige. De utreder inte individuella tvister, men om det finns tecken på systematiskt fel eller vilseledande rådgivning kan de inleda tillsyn.

Anmäl här: www.fi.se
    Sök på "Lämna tips till FI".

3. Gör en reklamation till pensionsbolaget

Det är viktigt att först skriftligen kontakta pensionsbolaget och klaga på rådgivningen. Be dem om en skriftlig redogörelse för vad som sades, varför rådet gavs, och vilka underlag som användes. Du har rätt att få dokumentation av rådgivningen.

4. Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Om du inte får rättelse från bolaget kan du gå vidare till ARN. De prövar tvister mellan konsument och företag. Det kostar inget att anmäla.

Webbplats: www.arn.se

Ovan är svar från chatgpt när jag beskrev situationen där. 

• Anonym (Arg dotter)
    Kvittning skrev 2025-05-25 08:32:29 följande:

Ja, det du beskriver kan vara mycket allvarligt ? särskilt om personen inte förstått konsekvenserna av att ta bort efterlevandeskyddet och istället välja familjeskydd, som i många fall är mindre fördelaktigt för äldre personer. Det kan i vissa fall betraktas som felaktig rådgivning eller till och med ett brott, beroende på omständigheterna.

Här är vad du kan göra:

1. Anmäl till Konsumenternas Försäkringsbyrå

Detta är en oberoende vägledningsinstans för privatpersoner. De granskar inte ärenden som en tillsynsmyndighet, men de kan hjälpa till att reda ut vad som hänt och ge vägledning i nästa steg.
    Webbplats: www.konsumenternas.se

2. Anmäl till Finansinspektionen

Finansinspektionen (FI) är tillsynsmyndighet för pensions- och försäkringsbolag i Sverige. De utreder inte individuella tvister, men om det finns tecken på systematiskt fel eller vilseledande rådgivning kan de inleda tillsyn.

Anmäl här: www.fi.se
    Sök på "Lämna tips till FI".

3. Gör en reklamation till pensionsbolaget

Det är viktigt att först skriftligen kontakta pensionsbolaget och klaga på rådgivningen. Be dem om en skriftlig redogörelse för vad som sades, varför rådet gavs, och vilka underlag som användes. Du har rätt att få dokumentation av rådgivningen.

4. Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Om du inte får rättelse från bolaget kan du gå vidare till ARN. De prövar tvister mellan konsument och företag. Det kostar inget att anmäla.

Webbplats: www.arn.se

Ovan är svar från chatgpt när jag beskrev situationen där. 

Tack så jättemycket för tipsen! Som jag förstod Alecta var det inte min mamma som ändrade utan Alecta införde det här för alla oavsett om man ville eller inte men min mamma valde att inte säga upp efterlevandeskyddet för hon tänkte på min syster. Jag tänker anmäla ändå om inte annat leder det säkert till mer klarhet i vad som har hänt. 
  • Kvittning

Tur jag kom in i den här tråden. Loggade in på min pension på alecta och såg att jag saknade återbetalningsskydd. Då jag vet att det är något jag valde att ange när jag först började jobba för sådär 20 år sedan har jag utgått från att jag hade det.

Informationen kändes väldigt mycket uppställd på så sätt att man lockas att välja familjeskydd (beskriver vinsten med det men inget om kostnad) och skräms från att välja återbetalningsskydd (mycket information om att pensionen blir lägre). 

Jag kommer att anmäla alecta enligt ovan då jag tycker det inte alls är en enkel information att förstå och att alternativen tydligt lockar till att göra de val som är bäst för alecta.

• Anonym (Origo)
    Kvittning skrev 2025-05-24 07:59:48 följande:
    Jag tror det är en del missuppfattningar här. 

Efterlevandeskydd är ingenting man betalar in till, din mamma har inte avsatt 10% varje månad för att betala ut till er. Efterlevandeskydd är att den tjänstepension man betalat in när man arbetade och fortfarande betalade och inte plockade ut när man går i pension går till dina efterlevande.

Om man inte har efterlevandeskydd får man högre pension än vad man betalat in för eftersom att man då får ta del av arvsvinsterna från andra som inte har efterlevandeskydd.

Tex. Säg att din mamma när hon jobbade betalade in totalt 500 000 till sin tjänstepension. 

När hon går i pension så plockas en del av de där 500 000 ut varje månad till hennes pension och totalsumman minskar. 

När hon dör så kommer pengarna som är kvar betalas ut till hennes efterlevande om hon har efterlevandeskydd.

Om hon inte hade haft efterlevandeskydd så hade pengarna istället delats ut som lite extra pension till alla andra som inte heller valt att ha efterlevandeskydd. Hon hade också fått lite extra varje månad för att hon har fått ta del av sådana pengar från andra utan efterlevandeskydd som dött före henne. 

Extremt förenklat exempel: Så om vi då säger att din mamma betalat in 500 000 och hon får ut 5 000 varje månad.  Om hon då skulle gå bort  8 år efter hon börjat få utbetalningarna har hon då plockat ut 480 000 och det finns 20 000 kvar för ett efterlevande att ta del av. 

Om hon istället inte haft efterlevandeskydd har de 20 000 hon inte hunnit plockat ut fördelats ut som extra pension till andra okända personer som inte verkar haft det skyddet.  Och samtidigt hade hon fått kanske 5500 varje månad istället för 5000.
    Fel.
    Alla efterlevandeskydd fungerar inte så, vilket också framgår av den här tråden.
    Efterlevandeskydd har olika innebörd och olika villkor i de olika tjänstepensionsavtalen som finns på marknaden. De kan vara kollektivavtalade eller inte kollektivavtalade. De som ÄR kollektivavtalade är lättare att hålla koll på eftersom villkor ofta finns lätt tillgängliga på webbplatser av olika slag. Eller via facket om man är med där. Övriga behöver man själv få fatt på. Särskilt om man är en person som omfattas. Så att man vet helt och fullt vad för eventuell kostnad detta bär med sig och vad som i händelse att man avlider - kommer att betalas ut.

Efterlevandeskydd kan som sagt vara namnet på själva skyddet.
    MEN det kan också vara ett samlingsnamn för fler förmåner i ett avtal där tex familjeskydd kan vara en och återbetalningsskydd en annan. Återbetalningsskydd liknar mer det du beskriver där den faktiska peng som den berörda personen har tjänat in till sin pension också är samma som sen utbetalas.
  • Anonym (Origo)
    Anonym (Arg dotter) skrev 2025-05-23 15:46:50 följande:
    Jag tror inte på att skylla på offret. Det måste finnas lagar som reglerar vad man får göra. 
    Det är ingen som skyller på offret. Det är ledsamt på många vis det ni hamnat i. Det är en rak och tydlig kommunikation kring vikten av att läsa på i regelverk och villkor. För er mor är det för sent. Men för övriga som läser den här tråden och för er är det kanske en hint om att sätta sig in i vårt pensionssystems olika delar, villkor mm. 
  • Anonym (Origo)
    Kvittning skrev 2025-05-25 14:11:26 följande:

Tur jag kom in i den här tråden. Loggade in på min pension på alecta och såg att jag saknade återbetalningsskydd. Då jag vet att det är något jag valde att ange när jag först började jobba för sådär 20 år sedan har jag utgått från att jag hade det.

Informationen kändes väldigt mycket uppställd på så sätt att man lockas att välja familjeskydd (beskriver vinsten med det men inget om kostnad) och skräms från att välja återbetalningsskydd (mycket information om att pensionen blir lägre). 

Jag kommer att anmäla alecta enligt ovan då jag tycker det inte alls är en enkel information att förstå och att alternativen tydligt lockar till att göra de val som är bäst för alecta.

Anmäl gärna också till Avtalat eftersom de är portalen där de avtal som Alecta delvis förvaltar administreras.
    Men än hellre bör den/du som drabbats ta kontakt med avtalsparten. 
    Någonstans har ju arbetsgivarsidan skrivit ett kollektivavtal med arbetstagarsidan, dvs facklig part och arbetstagarna som kollektiv. Det kanske är bra att ge dem konkreta exempel på hur det kan gå när det brister i kommunikationen (eller när man tecknar dåliga avtal om det är det som har hänt). 
    Så jag inte helt säker på att det är Alecta som är boven, Alecta skriver inga avtal. Det gör marknadens parter, sen är Alecta en aktör av flera som hanterar kapitalet. Så att du/ni går på rätt spelare här....
  • Kvittning
    Anonym (Origo) skrev 2025-05-25 15:28:43 följande:
    Anmäl gärna också till Avtalat eftersom de är portalen där de avtal som Alecta delvis förvaltar administreras.
    Men än hellre bör den/du som drabbats ta kontakt med avtalsparten. 
    Någonstans har ju arbetsgivarsidan skrivit ett kollektivavtal med arbetstagarsidan, dvs facklig part och arbetstagarna som kollektiv. Det kanske är bra att ge dem konkreta exempel på hur det kan gå när det brister i kommunikationen (eller när man tecknar dåliga avtal om det är det som har hänt). 
    Så jag inte helt säker på att det är Alecta som är boven, Alecta skriver inga avtal. Det gör marknadens parter, sen är Alecta en aktör av flera som hanterar kapitalet. Så att du/ni går på rätt spelare här....
    Ja så kan det vara.  Jag loggade in på avtalat och ändrade där. Dock så verkade inte alls pengar jag har på alecta bara tillgängliga utan jag kunde bara ser hälften på avtalat jämfört med vad som är angivet att jag har på minpension.

Jag tycker att jag läst på ordentligt, jag har dock inte uppdaterat mig genom åren utan bara läst på när jag först börjat spara och tänkt att du som jag valt då är det som gäller. 
  • Anonym (Origo)
    Kvittning skrev 2025-05-25 16:00:01 följande:
    Ja så kan det vara.  Jag loggade in på avtalat och ändrade där. Dock så verkade inte alls pengar jag har på alecta bara tillgängliga utan jag kunde bara ser hälften på avtalat jämfört med vad som är angivet att jag har på minpension.

Jag tycker att jag läst på ordentligt, jag har dock inte uppdaterat mig genom åren utan bara läst på när jag först börjat spara och tänkt att du som jag valt då är det som gäller. 
    Kan ju vara så att du har tjänstepension från fler ställen, Avtalat är bara administratör för privata sektorn.
    Har du arbetat statligt, kommunalt, inom kooperativ... Då är Avtalat fel valcentral. 
  • Kvittning
    Anonym (Origo) skrev 2025-05-26 07:55:08 följande:
    Kan ju vara så att du har tjänstepension från fler ställen, Avtalat är bara administratör för privata sektorn.
    Har du arbetat statligt, kommunalt, inom kooperativ... Då är Avtalat fel valcentral. 

Alltid privat inom samma område. Dock så har jag bytt företag några gånger. 
  • Anonym (Origo)
    Kvittning skrev 2025-05-26 07:59:05 följande:

Alltid privat inom samma område. Dock så har jag bytt företag några gånger. 
    Då skulle jag utgå från vad jag ser i Minpension, klicka ner och se vilka avtal allt kommer ifrån och sen söka vidare i respektive valcentral.
    Om det är något du önskar ändra förstås.
    Är du nöjd med dina placeringar och din förvaltning som det är behöver du inte göra något.
Svar på tråden Vad är normalt att få ut i efterlevandeskydd?