Inlägg från: Anonym (Z) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Z)

Är alla etniska kulturer lika bra?

Naturligtvis inte, pga min kultur tycker jag tex att den gamla hinduiska sedvänjan att bränna änkor är förkastlig,

Det finns många seder i många kulturer som strider mot vad min egen kultur anser bra. Inom islam finns i vissa länder kulturella yttringar jag anser dåliga, omskärelse och förtryck av kvinnor, påbud om att omvända alla till islam, tycka att det är fantastiskt om någon dör i kamp för islam och blir sk martyr osv. 

• Anonym (Z)
    Anonym (Hyvens) skrev 2025-05-23 20:58:17 följande:
    Du kan ha sakliga åsikter om islam inom politiken utan för den delen skapa en rasisttråd där du vill värdera vilken etnisk kultur som är "bäst"

Så ja, det är en konstig fråga. Men det är du medveten om eftersom du i trådstarten hävdar att det inte är något konstigt med det.
    Ja lite konstig fråga eftersom alla tycker väl att ens egen kultur är bäst.

Jag tycker tex att min kultur är mycket bättre än en del islamska kulturer som förtrycker kvinnor, inte accepterar homosexuella, vill omvända alla till islam och har som mål att utrota judarna.

Det är bättre att inte könsstympa kvinnor, inte hylla martyrer, inte förskjuta familjemedlemmar som gifter sig med någon av en annan religion, inte låta söner ärva mer än döttrar, inte angripa de av annan religion osv.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Hyvens) skrev 2025-05-23 22:09:27 följande:
    99% eller vad det nu var för siffra av andelen muslimer som ogillar is och deras sätt. Men de där 99% åker väl med i farten då.
    Vet inga siffror men är naturligtvis stor skillnad mellan muslimer i Albanien, Indonesien, Palestina, Singapore, Saudiarabien, Serbien etc. Jag skrev att vissa muslimska kulturer är helt klart sämre än svensk kultur. Där de korantrogna styr är det förstås värre, även om de inte formellt stöder IS. Tex i Albanien behöver kvinnor inte bära slöja och folk försöker inte omvända andra. I tex Palestina hatas homosexuella, folk ska omvändas och kvinnor diskrimineras. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-24 00:11:03 följande:
    Du är inte ens medveten om den komiska paradoxen när du anklagar muslimer för intolerans, eller hur? Eller så är du det men tror att andra inte märker något?

Islamofobi och antimuslimsk rasism innebär fördomar, negativa stereotyper mot muslimer. Ofta bygger dessa attityder på generaliseringar där hela grupper tillskrivs vissa egenskaper eller värderingar, exempelvis intolerans, trots att det råder stor variation bland muslimer och att en stor majoritet (särskillt muslimer som lever i Europa) är precis som vi när det gäller tollerans.

När islamofober och rasister anklagar muslimer för intolerans uppstår en tydlig paradox. De som uttrycker islamofobiska eller rasistiska åsikter mot muslimer gör det utifrån en föreställning om att muslimer är särskilt intoleranta mot exempelvis kvinnor, HBTQ-personer eller andra religiösa grupper. Samtidigt är själva handlingen att kollektivt utmåla muslimer som intoleranta ett mycket starkt uttryck för intolerans och fördomar mot en hel grupp människor. Detta innebär att de som kritiserar muslimer för intolerans själva agerar intolerant genom att sprida negativa stereotyper och försöka exkludera muslimer från samhället, vilket är själva definitionen av rasism och islamofobi.

Paradoxen ligger alltså i att intolerans mot muslimer försöker rättfärdigas genom att anklaga dem för intolerans, vilket blottlägger en dubbelmoral och förstärker de mekanismer av exkludering och rasism som islamofober och rasister själva påstår sig vilja bekämpa.

Det uppstår en Cirkulär logik och effekter. Intolerans mot muslimer motiveras med att muslimer påstås vara intoleranta, vilket i sig är ett intolerant och diskriminerande förhållningssätt. Med andra ord, du är precis som de du anklagar.
    Som Embla redan påpekat så skrev jag om en del muslimska kulturer, jag generaliserar inte.

Tex känner jag och har stött på en del religiösa muslimer från Singapore som jag tycker verkar representativa för den kulturen. Inget förtryck av kvinnor, tolerans av andra religioner och homosexuella (någon var väldigt emot homosexuella men tyckte inte de skulle särbehandlas). Har även träffat muslimer från Serbien, Albanien etc med samma attityd. Har inget alls emot dessa muslimska kulturer. 

Däremot är jag intolerant mot muslimer och andra som är  intoleranta mot kvinnor, utlänningar, transsexuella, icke-muslimer etc. Det är inte bara en föreställning att kvinnor förtrycks i många muslimska kulturer, det är fakta. Sådana kulturer anser jag vara dåliga och underlägsna den demokratiska, svenska kulturen. 
  • Anonym (Z)
    KillBill skrev 2025-05-24 16:41:33 följande:

Kulturella yttringar som omskärelse och hederskultur finns i flera kulturer och religioner, även i kristendomen. När det gäller religiös intolerans så finns den även i länder med i huvudsak kristna värderingar. Ta bara USA där Trump-administrationen gått ut med direktiv till anställda om att rapportera kollegor med "anti-kristen inställning". Det finns även historiska exempel på martyrskap inom kristendomen kopplat till väpnat våld även om det är mindre vanligt idag

kulturella yttringar som omskärelse, hederskultur och religiös intolerans bör inte kopplas till etnicitet, utan snarare till specifika religiösa tolkningar och specifika samhällen och delar av kulturer.

Visst, finns på flera ställen, alla kulturer som utövar omskärelse, hederskultur och hat mot andra religioner anser jag vara dåliga oavsett religion och etnicitet. 

Religiös intolerans i USA och som utövas av Tok-Trump är riktigt illa, men bleknar i jämförelse med extrema islamister som ser som sitt uppdrag att utbreda sin religion med våld och döda oliktänkande. 

Ja tittar man tillbaka i historien så tyckte även kristna att martyrskap var åtråvärt, för att inte tala om korsfarare som omvände folk med svärd, och kvinnan tige i församlingen. Vissa religioner och kulturer har även ansett människooffer vara normalt. Men jag tycker det är mer intressant hur kulturer är i dagens läge, det är det vi har att leva med idag. 

Omskärelser, hedersvåld etc tycker jag är helt kopplat till etnicitet, dvs en grupp som delar kultur, traditioner, religion och tolkning av denna religion. Vet inte om du tolkar etnicitet på något annat sätt. Bara religion fungerar inte för att klassificera kulturer, situationen för en gay muslim i Albanien eller Indonesien är inte samma som för en gay i Saudiarabien eller Iran. 

• Anonym (Z)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-25 19:26:09 följande:
    Påståendet att kritik mot islam är förbjudet eller att den inte får kritiserras används ofta i rasistisk retorik för att just legitimera hat mot muslimer, men stämmer inte alls med verkligheten. Den här tråden är ett bevis på att det inte stämmer.

Det finns däremot en viktig skillnad mellan saklig religionskritik och hets mot folkgrupp.
    Jag har inte sett att någon skrivit här att kritik mot islam är förbjudet, folk är nog medvetna om yttrandefriheten. Att något knappt får kritiseras utan att det kallas för rasism, handlar om hur samhället ser på detta, inte om lagar. 

Eftersom du skriver om rasistisk retorik och hets mot folkgrupp, vill du antyda att sådant förekommer här i tråden? Ge i så fall gärna exempel. 

Här är något mer du kan bli upprörd över - jag ogillar kulturer som accepterar  arrangerade äktenskap eller barnäktenskap. Detta förekommer hos tex muslimer och hinduer. För se nu hur många upprörda hinduer som svarar på detta.   
  • Anonym (Z)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-25 22:43:19 följande:
    Det är viktigt att förstå att både rasister och islamister använder stereotyper för att skapa en tydlig gräns mellan "vi" och "de andra", där den egna gruppen framställs som överlägsen eller hotad och utgruppen som farlig, underlägsen eller moraliskt förkastlig. Dessa extremister är lika men vägrar att inse det.

Rasister tex. tillskriver ofta andra grupper negativa egenskaper baserade på etnicitet, religion eller kultur, och framställer exempelvis muslimer eller invandrare som brottsliga, farliga eller hotfulla. Denna typ av stereotypisering används såklart för att motivera exkludering, diskriminering eller våld mot dessa grupper. Stereotypiseringen även skapar och förstärker en känsla av samhörighet inom deras egna grupp, samtidigt som den ökar avståndet och misstänksamheten mot utgruppen.

Även Islamister på motsvarande sätt använder stereotyper om västerlänningar för att förstärka bilden av en hotfull och dekadent omvärld som motiverar kamp eller motstånd.
    Och hur passar detta in i trådens ämne? Tycker du att en del kuturer är bättre än andra eller är alla lika bra?
  • Anonym (Z)
    Cheers skrev 2025-05-26 00:54:51 följande:
    Nej. Ett manifest är en skrift som utgör grunden för en ideologi.

Det är ett sådant innehåll som Thor basunerar ut. Som det kommunistiska manifestet, typ.

Kanske Thor sprider Vänsterpartiets manifest. Det verkar ju vara åt det hållet.

Mina kommentarer är mina egna.
    Hur det nu än är med Thors inlägg, är det underligt att kommentarer om olika etniska kulturer bemöts av Chat GPT-liknande predikningar om rasism isf att sakinnehållet av kommentarerna bemöts. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-28 12:31:03 följande:
    Dina fördomar är inte fakta utan bara förutfattade, negativa, uppfattningar om invandrare som bygger på förenklingar, generaliseringar och känslomässiga reaktioner snarare än på fakta. De uppstår genom hjärnans behov av att förenkla information, sociala normer, tidigare erfarenheter och omedvetna tankeprocesser. Dina fördomar kan leda till handlingar som diskriminering och orättvis behandling om de inte ifrågasätts och hanteras.

När du bedömer andra kulturer utifrån sin egen kulturs normer och värderingar innebär det att du sätter din egen kultur som norm, som den korrekta och överlägsna. Det är en brist på respekt för kulturell mångfald och leder till en förenklad och felaktig bild av andra. Att förstå kulturer utifrån deras egna villkor, betraktas som mer respektfullt och främjar samexistens i ett mångkulturellt samhälle som Sverige.

Jag utgår från min egen kultur som norm och ibland tycker jag den är bättre än andra kulturer, ibland tycker jag vissa aspekter kanske är sämre och ibland är min kultur bara annorlunda än andra kulturer och jag lägger ingen värdering i det. 

Mina japanska vänner har en annan uppfattning än jag om när och hur man tackar för något, och hur och när man ger presenter. Jag har förståelse för varför deras tradition är annorlunda och anpassar mig lite så de inte ska tycka jag är för oartig. Jag tycker deras traditioner är lite jobbiga men anser inte de är sämre än mina, bara lite annorlunda. 

En kultur som anser att det är normalt att simundervisning för pojkar och flickor är åtskilda kan jag förstå till viss del men jag anser att den traditionen är sämre än enligt min kultur. Den traditionen borde inte uppehållas i Sverige.

Jag respekterar inte en kultur som inte låter flickor få simma eller leka med pojkar. Eller en kultur som stöder hedersvåld. 

• Anonym (Z)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-28 16:51:49 följande:
    Hur mycket anpassning ska ske, för att det ska anses vara rimligt? Hur mycket ska ses genom fingrarna, i inkluderingens namn?

Om det t.ex. i nästa stora asylvåg inkommer ett folk som i sitt hemland gått spritt språngande nakna och anser sig ha rätt att fortsätta med det här, med hänvisning till religionsfrihet? Det finns inget uttryckligt lagförbud mot att gå naken på stan. Och nakenheten i sig skadar ingen. Så det finns inga solida skäl att förbjuda det. Är det då bara är att acceptera en dinglande dase i fejset på bussen hädanefter?

Var drar man en gräns? Hur mycket avkall bör göras på den norm och den kultur som har rått i landet dittills?
    Vad anser du?

Jag tycker att mindre anpassningar är rimliga. På ett individuellt plan kan man gott kosta på sig att vara lite extra artiga mot ens japanska vänner, kollegor, grannar. Vara extra tålmodig mot ens kinesiska kollega som har svårt att klämma ur sig vad de tycker osv. 

Lågstadiet och mellanstadiet kan gärna ha ett litet firande av Diwali och Eid och man borde få ha turban även om det inte passar med ens jobbs uniform. 

Man ska däremot inte ta hänsyn till föräldrar som inte visste att man inte får slå barn, inte ha könssegregerade simklasser eller tolerera att folk går nakna på stan eller jobbar på förskolan iklädd burka. Dvs saker som är emot svenska lagar eller värderingar ska inte tolereras. 

• Anonym (Z)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-29 20:06:12 följande:
    På vilket sätt är ditt svar ett svar på min kommentar? Jag skrev om SD och deras trollfabrik som används för att lura folk.

Sverigedemokraternas trollfabrik har påverkat opinionen i Sverige genom att systematiskt sprida hat, desinformation och polariserande budskap via anonyma konton på sociala medier, särskilt riktat mot muslimer och socialdemokrater. Syftet är att på det sättet och genom upprepning av fascistisk propaganda skapa en illusion av att dessa budskap representerar en allmän svensk opinion eller sanning, vilket självklart är inte sant.

Effekten av denna metod är självklart skadlig för Sverige. Genom att använda sig av många olika profiler och konton försöker SD ge intrycket av att dess budskap kommer från flera oberoende källor (och inte från politiskt styrda och betalda SD troll) vilket är att lura folk. 

Trollfabrikens verksamhet har också riktat sig mot barn och unga, där budskap sprids på plattformar som TikTok för att tidigt påverka attityder och värderingar.  Detta kan leda till att demokratin försvagas på lång sikt, eftersom det blir svårare att föra ett sakligt och respektfullt politiskt samtal med personer som tidigt indoktrineras med fascistiska åsikter.

För att sammanfatta det har SD-s trollfabrik bidragit till en förändrad opinionsbildning genom att normalisera hat och desinformation, underminera förtroendet för politiken och skapa splittring i samhället.
    Du försöker att ändra ämnet för trådstarten.

Du kanske ska starta en egen tråd om vilka krafter i Sverige som du tycker ökar främlingshatet. Ja det finns en massa SD aktivister som hatar alla invandrare och försöker påverka folk.

Men det var ju inte det tråden handlade om. Har du något att säga om ämnet för tråden? 
Svar på tråden Är alla etniska kulturer lika bra?