Anonym (Thor) skrev 2025-05-24 00:11:03 följande:
Du är inte ens medveten om den komiska paradoxen när du anklagar muslimer för intolerans, eller hur? Eller så är du det men tror att andra inte märker något?
Islamofobi och antimuslimsk rasism innebär fördomar, negativa stereotyper mot muslimer. Ofta bygger dessa attityder på generaliseringar där hela grupper tillskrivs vissa egenskaper eller värderingar, exempelvis intolerans, trots att det råder stor variation bland muslimer och att en stor majoritet (särskillt muslimer som lever i Europa) är precis som vi när det gäller tollerans.
När islamofober och rasister anklagar muslimer för intolerans uppstår en tydlig paradox. De som uttrycker islamofobiska eller rasistiska åsikter mot muslimer gör det utifrån en föreställning om att muslimer är särskilt intoleranta mot exempelvis kvinnor, HBTQ-personer eller andra religiösa grupper. Samtidigt är själva handlingen att kollektivt utmåla muslimer som intoleranta ett mycket starkt uttryck för intolerans och fördomar mot en hel grupp människor. Detta innebär att de som kritiserar muslimer för intolerans själva agerar intolerant genom att sprida negativa stereotyper och försöka exkludera muslimer från samhället, vilket är själva definitionen av rasism och islamofobi.
Paradoxen ligger alltså i att intolerans mot muslimer försöker rättfärdigas genom att anklaga dem för intolerans, vilket blottlägger en dubbelmoral och förstärker de mekanismer av exkludering och rasism som islamofober och rasister själva påstår sig vilja bekämpa.
Det uppstår en Cirkulär logik och effekter. Intolerans mot muslimer motiveras med att muslimer påstås vara intoleranta, vilket i sig är ett intolerant och diskriminerande förhållningssätt. Med andra ord, du är precis som de du anklagar.
Som Embla redan påpekat så skrev jag om en del muslimska kulturer, jag generaliserar inte.
Tex känner jag och har stött på en del religiösa muslimer från Singapore som jag tycker verkar representativa för den kulturen. Inget förtryck av kvinnor, tolerans av andra religioner och homosexuella (någon var väldigt emot homosexuella men tyckte inte de skulle särbehandlas). Har även träffat muslimer från Serbien, Albanien etc med samma attityd. Har inget alls emot dessa muslimska kulturer.
Däremot är jag intolerant mot muslimer och andra som är intoleranta mot kvinnor, utlänningar, transsexuella, icke-muslimer etc. Det är inte bara en föreställning att kvinnor förtrycks i många muslimska kulturer, det är fakta. Sådana kulturer anser jag vara dåliga och underlägsna den demokratiska, svenska kulturen.