Inlägg från: Anonym (Hyvens) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hyvens)

Är alla etniska kulturer lika bra?

Cheers skrev 2025-05-23 08:43:46 följande:
    Är alla etniska kulturer lika bra?

Man studerar ju folk och människor inom antropologin och etnografin och det finns förstås stora skillnader. Anledningen till studierna är ju att det finns olikheter som är intressanta att  få kunskaper om.

Frågan är om alla är likvärdiga och lika bra. Det är ju ingen konstig fråga eftersom vi bedömer värdet av saker och ting vad det än gäller.  Vi klassar dagligen allt möjligt som bra eller dåligt.

Problem uppstår dock när det gäller värdering av olika etniska grupper, tydligast om man ska beskriva primitiva kulturer  hos s.k. naturfolk men även annars kan frågan bli ömtålig.

Den som tar del av den etnografiska forskningens beskrivning av en etnisk kultur kan ju ha synpunkter på om den är bra eller dålig.

Men att uttrycka en uppfattning kan vara riskabelt eftersom man kan riskera att bli straffad för hets mot folkgrupp. Problemet löses i Sverige genom att det sopas under mattan med förklaringen att alla etniciteter och etniska kulturer är lika bra. Allas lika värde o.s.v.

Så frågan att diskutera är, tycker du att alla etniska kulturer är lika bra?

Jo, det är en konstig fråga. Med rasistiska undertoner.
  • Anonym (Hyvens)
    Cheers skrev 2025-05-23 19:10:13 följande:
    Så du har ingen uppfattning om politisk islam? Bra eller dålig?

Du tycker bara att det är en konstig fråga. Rasistisk säger du. Så var den frågan ur världen för dig. Typiskt. 
    Du kan ha sakliga åsikter om islam inom politiken utan för den delen skapa en rasisttråd där du vill värdera vilken etnisk kultur som är "bäst"

Så ja, det är en konstig fråga. Men det är du medveten om eftersom du i trådstarten hävdar att det inte är något konstigt med det.
  • Anonym (Hyvens)
    Anonym (Z) skrev 2025-05-23 21:40:36 följande:
    Ja lite konstig fråga eftersom alla tycker väl att ens egen kultur är bäst.

Jag tycker tex att min kultur är mycket bättre än en del islamska kulturer som förtrycker kvinnor, inte accepterar homosexuella, vill omvända alla till islam och har som mål att utrota judarna.

Det är bättre att inte könsstympa kvinnor, inte hylla martyrer, inte förskjuta familjemedlemmar som gifter sig med någon av en annan religion, inte låta söner ärva mer än döttrar, inte angripa de av annan religion osv.
    99% eller vad det nu var för siffra av andelen muslimer som ogillar is och deras sätt. Men de där 99% åker väl med i farten då.
  • Anonym (Hyvens)
    Cheers skrev 2025-05-24 02:38:45 följande:
    Så ja, det är en konstig fråga. Men det är du medveten om eftersom du i trådstarten hävdar att det inte är något konstigt med det.
    Att jag skrev att det inte är en konstig fråga berodde så klart på att jag är medveten om att många andra tycker att den är konstig, eller rättare sagt olämplig och inte bör ställas alls, så som du gör. 

Men jag själv tycker förstås att det inte alls är en konstig fråga, utan en högst berättigad sådan som man borde kunna besvara såvida man inte satt munkavle på sig själv av tvivelaktiga skäl. Återkommer när det dagas.
    Jo, det är en konstig fråga. Ungefär som att tycka att rasforskning är ok. Mäta skallar och gradera människor.

Du är väl en sån där "yttrandefrihetsbeivrare"
  • Anonym (Hyvens)
    Cheers skrev 2025-05-25 21:20:55 följande:

Så när du debatterar med oss på FL så  jämför du våra synpunkter med nazism. Varför skulle du annars ta upp nazismen? Men du fäktar mot väderkvarnar som Sancho Panza och konstruerar halmgubbar för att kunna predika din islampositiva propaganda med klyschor om rasism och islamofobi vare sig det är relevant för diskussionen eller inte.

Du förkunnar:  Att diskutera med personer som har rasistiska åsikter och samtidigt ljuger, förvränger fakta är ofta meningslöst. När samtalet präglas av lögner och medveten desinformation försvinner möjligheten till en konstruktiv dialog. Istället för att föra en vuxen, saklig diskussion leder sådant beteende ofta till en barnslig nivå där sunt förnuft inte fyller någon funktion. Att argumentera mot någon som medvetet förvränger fakta och ljuger leder sällan till förändring, varken för motparten eller för samtalet som helhet. Så, fom nu kommer jag inte att svara på lögner.

Och du kallar in det tunga kavalleriet i form av vetenskapen som stöd för dina åsikter. Problemet är bara att vetenskapen inte ger stöd för dina anklagelser om att islamkritik bygger på myter och lögner som du kallar det. Men du kanske bara uttalar dig helt allmänt om extremism, så där rätt ut i luften bara? För att kunna predika istället för att diskutera islam med oss på FL på allvar.

Du säger att vi extremister som du kallar oss är dogmatiska. Det är en ganska komisk anklagelse, eftersom vänsterns apologetiska för att inte säga islamofila syn på islam är just dogmatisk med ett eget propagandaspråk där kritik mot islam inte avfärdas med sakliga argument utan just med ptopagandfloskler om rasism och islamofobi o.s.v.  

Jag har frågat det förr: Vad är det som är så bra med islam och varför anser du att islam passar så bra i Sverige?

Läste bara slutet. Anledningen till att islam ska finnas i Sverige är för att människor i Sverige vill pyssla med islam. 
  • Anonym (Hyvens)
    Cheers skrev 2025-05-25 23:33:04 följande:
    Som du märker är Thor inte intresserad av att diskutera utan enbart av att predika. Därför bemöter han inte andras åsikter med argument utan med förkunnelse enligt hans politiska manual. Han är så full av sina politiska trossatser som så tydligt tycks hämtade från vänsterns ideologiproduktion och politiska manifest. Jag blir inte förvånad om Thor, möjligen med anknytning till något universitet, är starkt intresserad av s.k. kritisk rasteori och vithetsstudier och hela det där köret. Förmodligen vänsterpartist. Han verkar drivas mest av en mission att rätt så fanatiskt sprida sina trossatser och misstänkliggöra andra med beskyllningar om nazism o.s.v. istället för seriös diskussion. 
    Du tycker inte att du predikar?
  • Anonym (Hyvens)
    Cheers skrev 2025-05-26 00:00:37 följande:
    Jo om man menar att säga sin mening om islam i diskussionen om alla kulturer är likvärdiga och lika bra.

Men det är inte det jag menar när jag säger att Thor predikar när han istället för att diskutera islam bara ältar sina politiska trossatser och angriper sina meddebattörer ad hominem. 
    Är det mer ett manifest du skriver alltså?
  • Anonym (Hyvens)
    Cheers skrev 2025-05-26 00:00:37 följande:
    Jo om man menar att säga sin mening om islam i diskussionen om alla kulturer är likvärdiga och lika bra.

Men det är inte det jag menar när jag säger att Thor predikar när han istället för att diskutera islam bara ältar sina politiska trossatser och angriper sina meddebattörer ad hominem. 
    Dina åsikter där du värderar etniska kulturer där vissa är dåliga enligt dig tillhör en ideologi. 
  • Anonym (Hyvens)
    Cheers skrev 2025-05-26 07:10:37 följande:
    Du ger dig inte din rackare. Nej, jag argumenterar snarare utifrån min svenska västerländska kulturella bakgrund och inte något manifest, partiprogram eller ideologi.
    Ändock så tillhör dina åsikter en ideologi. Sen gör du en tankevurpa nu när du antar att din svenska västerländska kulturella bakgrund rättfärdigar att man ska värdera andra ("etniska") kulturer som sämre.
  • Anonym (Hyvens)
    Anonym (Vilija) skrev 2025-05-27 13:46:19 följande:

Om alla kulturer skulle vara lika bra spelar det ingen roll hur de tar sig uttryck, eller vad deras innehåll består av. Om allt är lika bra behöver man inte ändra på några seder eller bruk heller. Tyck vad ni vill.

Vem ska isf ändra på dessa "etniska" kulturer? De som inte gillar dom?
Svar på tråden Är alla etniska kulturer lika bra?