Inlägg från: Kludd o Sudd |Visa alla inlägg
  • Kludd o Sudd

Är alla etniska kulturer lika bra?

Anonym (Thor) skrev 2025-05-24 15:54:04 följande
    Att påstå att bara islams kultur är dålig är islamofobi.
    Vad som är "bra" eller "dåligt" avgörs enbart av personliga preferenser. När två preferenser clashar, vem har mandatet att avgöra vilken som trumfar vilken?

T.ex. hedersmord eller kvinnoförtryck hade aldrig kunnat förekomma om det av vissa individer inte ansågs vara något bra.

I Sverige tycker dock de flesta att detta är något dåligt. Och som en konsekvens av det riktas det ofta kritik mot de värderingar som leder till sådana beteenden.

Nu råkar ju vissa värderingar förekomma lite oftare hos vissa grupper, det går inte att förneka. Och då ligger det nära till hands att tro att det är gruppen i sig som blir kritiserad - när det i själva verket är HANDLINGAR eller attityder man tar avstånd från. Inte religionen som gärningspersonen råkar tillhöra.

Men att islamofobi förekommer, det tror jag absolut. Jag menar, det finns ju klaustrofobi, agorafobi, 
    akrofobi etc etc. Så varför inte islamofobi.
  • Kludd o Sudd
    Xenia skrev 2025-05-25 10:42:39 följande:

Men vem ska avgöra vilka som är bra/bäst?

De som lever i kulturen A tycker den är bäst, ja den enda möjliga. Samma sak med de som lever i kulturen B etc.

Var väl ungefär detta jag försökte säga med inlägg #67.

Det är ingen tung vetenskap att de flesta föredrar den egna kulturen (somliga så till den grad att ingen annan ska ha ett existensberättigande).

Men har du någon teori om varför kritik mot t.ex islam är rasism och fobi, medan kritik mot västerländska kulturer (amerikansk i synnerhet) är ok? 
  • Kludd o Sudd
    Xenia skrev 2025-05-25 12:01:55 följande:
    Och kritik mot islam är inte rasism, det är fördomar och förtryck mot muslimer som är kulturrasism eller islamofobi.
    Och muslimer i Sverige är väldigt förtryckta då eller? Är det därför det är ok att stämpla svenskar som islamofober medan man aldrig får prata öppet om islams fördömande av västerländska värderingar?
  • Kludd o Sudd
    Cheers skrev 2025-05-25 12:38:10 följande:
    Rasismen går bara åt ett håll som du vet. 

Trumps knäppa anklagelse om folkmord i Sydarika var naturligtvis fel.

Men om man följt utvecklingen under senare år, rätt länge faktiskt, går det inte att blunda för det utsatta läge som många vita i Sydafrika befinner sig med bl.a. våld och mord på vita farmare. Över 60 000 vita lär stå i kö för att få skydd i USA. Det kan ju knappast vara utan anledning.

Det handlar om svartas våld mot vita och då blir det kortslutning i de flesta media i väst. Bortförklaringarna är legio och svart rasism är så chockerande att den inte ens finns och absolut inget man talar om. Bara att Trumps anklagelse om folkmord var ogrundad (vilket den ju är).

Trump är en skurk, det vet ju alla. Men svart rasism. Nej det var det värsta. Tyst!
    Naturligtvis, det är en jehkla slillnad. :)
    Om t.ex. svarta ger sig på vita på ett systematiskt vis så är det en uprising mot övermakten. Som när handmaids ger sig på commanders i Gilead, typ.

Men inget slår väl ändå det klassiska och alltid gångbara "WÄÄÄH WÄÄÄH, det var dom som började".
  • Kludd o Sudd
    Cheers skrev 2025-05-25 15:30:19 följande:
    Ett svagt genmäle. Folk kan själva läsa vad du har skrivit tidigare. Du har försatt dig i en ohållbar situation och det märks. Du vet kanske inte ens själv vad du faktiskt har skrivit.
    Måste hålla med tyvärr.
    Har sällan eller aldrig råkat på en forumskribent som talar emot sig själv så mycket för vår käre "Thor".

Till honom själv vill jag säga att "forskning" och "statistik" är kanon att få med överallt, bra där. "Forskning" och "statistik" har den härliga egenskapen att du kan bevisa precis vad du vill med den.

Enligt STATISTIK är det så att det sker fler drunkningsolyckor ju mer styckglass det säljs. 

För att bara ta ett exempel.
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-25 15:39:37 följande:
    Att diskutera med personer som har rasistiska åsikter och samtidigt ljuger, förvränger fakta är ofta meningslöst. När samtalet präglas av lögner och medveten desinformation försvinner möjligheten till en konstruktiv dialog. Istället för att föra en vuxen, saklig diskussion leder sådant beteende ofta till en barnslig nivå där sunt förnuft inte fyller någon funktion.

Att argumentera mot någon som medvetet förvränger fakta och ljuger leder sällan till förändring, varken för motparten eller för samtalet som helhet. Så, fom nu kommer jag inte att svara på lögner.
    Intressant. Kan du peka ut något som är en lögn?
  • Kludd o Sudd
    Embla twopointoh skrev 2025-05-25 19:14:10 följande:
    Håller med. När en fråga blir en sådan helig ko att den ens knappt får kritiseras eller ens diskuteras, och de som ändå vågar kritisera och diskutera den får negativa epitet klistrade, det är ett tecken på extremism.

I vårt samhälle har vi några sådana heliga kor. Islam är en sådan.
    Bulls Eye.
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-25 22:43:19 följande:
    Det är viktigt att förstå att både rasister och islamister använder stereotyper för att skapa en tydlig gräns mellan "vi" och "de andra", där den egna gruppen framställs som överlägsen eller hotad och utgruppen som farlig, underlägsen eller moraliskt förkastlig. Dessa extremister är lika men vägrar att inse det.

Rasister tex. tillskriver ofta andra grupper negativa egenskaper baserade på etnicitet, religion eller kultur, och framställer exempelvis muslimer eller invandrare som brottsliga, farliga eller hotfulla. Denna typ av stereotypisering används såklart för att motivera exkludering, diskriminering eller våld mot dessa grupper. Stereotypiseringen även skapar och förstärker en känsla av samhörighet inom deras egna grupp, samtidigt som den ökar avståndet och misstänksamheten mot utgruppen.

Även Islamister på motsvarande sätt använder stereotyper om västerlänningar för att förstärka bilden av en hotfull och dekadent omvärld som motiverar kamp eller motstånd.
    Snyggt, "Thor!" Du har börjat använda dig av vettigare prompter. Kan bara applådera och hålla med dig (eller chattroboten) om ovan text.

Nu när vi äntligen har enats om att båda sidorna gör sig skyldiga till samma företeelse, återstår bara att presentera svaret på min ursprungliga fråga:

Varför är den ena sidan ursäktad och den andra demoniserad?

Jag undrar ännu.
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-25 23:02:57 följande:
    Du förstod inte min kommentar. Svaret hittar du där. 
    Sedär, jag uppfattade din kommentar som nåt bra, men det kan jag ta tillbaka om det var fel av mig. My mistake.

Men var är svaret på min fråga, menar du?
    Jag läser och läser men hittar ingen motivering till varför kristofobi är ok men inte islamofobi.

Jag tror att jag, arma korkskalle, behöver lite mer vägledning än så.

Du kanske är snäll och återciterar dig själv. Alltså det stycke som besvarar frågan.
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-26 23:07:48 följande:
    Det här är hat. Oresonligt, sjukt, rasistisk hat. Jag vågar påstå att det här är ondska. För att ilustrera lite hur några här tänker ska jag ställa er en fråga...är det här vår svenska kultur? Om inte varför inte?

www.expressen.se/nyheter/adolphe-sylva-utsattes-for-rasism-och-hat-efter-reklamen-for-sia-glass/

Bilden här nedan är från Expressen och visar ett brev som skickades till en familj.
    Måttligt imponerad av det här greppet.

Nej, detta är inte "vår svenska kultur", lika lite som balkongflighter klassas som "muslimsk kultur". 

Varför inte? För att det som ett isolerat antal korkade puckon ägnar sig åt är inte representativt för en kultur. 

Näthat är inte nåt typiskt svenskt.
    Men visst förekommer det för ofta, även hos oss. Här kan du läsa om ett annat par som blev utsatta för ondska:

www.expressen.se/nyheter/hatstormen-mot-svenska-paret-logner-om-dottern/

Svar på tråden Är alla etniska kulturer lika bra?