• Cheers

Är alla etniska kulturer lika bra?

Man studerar ju folk och människor inom antropologin och etnografin och det finns förstås stora skillnader. Anledningen till studierna är ju att det finns olikheter som är intressanta att  få kunskaper om.

Frågan är om alla är likvärdiga och lika bra. Det är ju ingen konstig fråga eftersom vi bedömer värdet av saker och ting vad det än gäller.  Vi klassar dagligen allt möjligt som bra eller dåligt.

Problem uppstår dock när det gäller värdering av olika etniska grupper, tydligast om man ska beskriva primitiva kulturer  hos s.k. naturfolk men även annars kan frågan bli ömtålig.

Den som tar del av den etnografiska forskningens beskrivning av en etnisk kultur kan ju ha synpunkter på om den är bra eller dålig.

Men att uttrycka en uppfattning kan vara riskabelt eftersom man kan riskera att bli straffad för hets mot folkgrupp. Problemet löses i Sverige genom att det sopas under mattan med förklaringen att alla etniciteter och etniska kulturer är lika bra. Allas lika värde o.s.v.

Så frågan att diskutera är, tycker du att alla etniska kulturer är lika bra?

• Svar på tråden Är alla etniska kulturer lika bra?
  • Cheers
    Anonym (Hyvens) skrev 2025-05-26 00:06:07 följande:
    Är det mer ett manifest du skriver alltså?
    Nej. Ett manifest är en skrift som utgör grunden för en ideologi.

Det är ett sådant innehåll som Thor basunerar ut. Som det kommunistiska manifestet, typ.

Kanske Thor sprider Vänsterpartiets manifest. Det verkar ju vara åt det hållet.

Mina kommentarer är mina egna.
  • Anonym (Z)
    Cheers skrev 2025-05-26 00:54:51 följande:
    Nej. Ett manifest är en skrift som utgör grunden för en ideologi.

Det är ett sådant innehåll som Thor basunerar ut. Som det kommunistiska manifestet, typ.

Kanske Thor sprider Vänsterpartiets manifest. Det verkar ju vara åt det hållet.

Mina kommentarer är mina egna.
    Hur det nu än är med Thors inlägg, är det underligt att kommentarer om olika etniska kulturer bemöts av Chat GPT-liknande predikningar om rasism isf att sakinnehållet av kommentarerna bemöts. 
  • Anonym (Hyvens)
    Cheers skrev 2025-05-26 00:00:37 följande:
    Jo om man menar att säga sin mening om islam i diskussionen om alla kulturer är likvärdiga och lika bra.

Men det är inte det jag menar när jag säger att Thor predikar när han istället för att diskutera islam bara ältar sina politiska trossatser och angriper sina meddebattörer ad hominem. 
    Dina åsikter där du värderar etniska kulturer där vissa är dåliga enligt dig tillhör en ideologi. 
  • Cheers
    Anonym (Z) skrev 2025-05-26 01:05:30 följande:
    Hur det nu än är med Thors inlägg, är det underligt att kommentarer om olika etniska kulturer bemöts av Chat GPT-liknande predikningar om rasism isf att sakinnehållet av kommentarerna bemöts. 
    Exakt! Precis min mening. Verkar AI-genererat. Så här tycker vänstern om islamofobi och rasism och så är det bara att trycka på knappen.
  • Cheers
    Anonym (Hyvens) skrev 2025-05-26 01:18:35 följande:
    Dina åsikter där du värderar etniska kulturer där vissa är dåliga enligt dig tillhör en ideologi. 
    Du ger dig inte din rackare. Nej, jag argumenterar snarare utifrån min svenska västerländska kulturella bakgrund och inte något manifest, partiprogram eller ideologi.
  • Anonym (Hyvens)
    Cheers skrev 2025-05-26 07:10:37 följande:
    Du ger dig inte din rackare. Nej, jag argumenterar snarare utifrån min svenska västerländska kulturella bakgrund och inte något manifest, partiprogram eller ideologi.
    Ändock så tillhör dina åsikter en ideologi. Sen gör du en tankevurpa nu när du antar att din svenska västerländska kulturella bakgrund rättfärdigar att man ska värdera andra ("etniska") kulturer som sämre.
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-26 00:00:37 följande:
    Jo om man menar att säga sin mening om islam i diskussionen om alla kulturer är likvärdiga och lika bra.

Men det är inte det jag menar när jag säger att Thor predikar när han istället för att diskutera islam bara ältar sina politiska trossatser och angriper sina meddebattörer ad hominem. 
    Härmed bekräftar du mitt påstående om att syftet med den här tråden är att sprida islamofobisk propaganda. Du är inte ute efter att diskutera olika kulturer. Du är ute efter att diskutera bara en. När man inte följer din agenda då tycker du att man är vänsteraktivist.
  • Anonym (Thor)

När man tar det värsta från en kultur och påstår att den är dålig, kallas det för stereotypisering. Det är det som görs här. Man förvränger en hel kultur genom att bara fokusera på dess negativa sidor, och därmed bortser från dess komplexitet, mångfald och positiva aspekter.

Det är problematiskt eftersom man gör då en orättvis generalisering. Det är orättvist mot människor inom kulturen, eftersom de flesta kulturer innehåller både positiva och negativa element.

Tex att säga att " kultur, land, relugion X är våldsam" baserat på några negativa exempel, utan att se till landets historia, kultur och majoritetens beteende. Eller att bara lyfta fram negativa traditioner eller problem i en kultur och ignorera dess bidrag till konst, vetenskap, samhälle, etc.

Man borde istället söka helhetsbilden och försöka förstå både positiva och negativa aspekter av en kultur. Man borde Undvika stereotyper och vara medveten om att generaliseringar ofta är missvisande.
    Man borde lära sig mer om andra kulturer.
    Att förstå och respektera kulturell mångfald är nyckeln till ett demokratiskt samhälle. Rasisterna här vill ha mindre demokratiska värderingar i Sverige.
  • Zappan
    Cheers skrev 2025-05-23 08:43:46 följande:
    Är alla etniska kulturer lika bra?

Man studerar ju folk och människor inom antropologin och etnografin och det finns förstås stora skillnader. Anledningen till studierna är ju att det finns olikheter som är intressanta att  få kunskaper om.

Frågan är om alla är likvärdiga och lika bra. Det är ju ingen konstig fråga eftersom vi bedömer värdet av saker och ting vad det än gäller.  Vi klassar dagligen allt möjligt som bra eller dåligt.

Problem uppstår dock när det gäller värdering av olika etniska grupper, tydligast om man ska beskriva primitiva kulturer  hos s.k. naturfolk men även annars kan frågan bli ömtålig.

Den som tar del av den etnografiska forskningens beskrivning av en etnisk kultur kan ju ha synpunkter på om den är bra eller dålig.

Men att uttrycka en uppfattning kan vara riskabelt eftersom man kan riskera att bli straffad för hets mot folkgrupp. Problemet löses i Sverige genom att det sopas under mattan med förklaringen att alla etniciteter och etniska kulturer är lika bra. Allas lika värde o.s.v.

Så frågan att diskutera är, tycker du att alla etniska kulturer är lika bra?

Varför begränsar du kultur till etniska grupper? Det finns en jävla massa kulturer som inte är kopplade till etnicitet, utan till yrke, klass, intresse, ålder, och alla sådana kulturer är inte direkt hälsosamma vare sig för medlemmarna eller omgivningen. 

Alla med en viss etnicitet har inte samma kultur heller, ganska uppenbart om du funderar på vad jag skrev ovan. 

Är bikerkulturen sund? Att bygga och köra hoj är väl inga problem för de flesta, det uppmuntrar till kreativitet, teknisk kompetens, samvaro med likasinnade, vilket väl är själva definitionen av en kultur, man kommer ut och ser sig omkring m.m. I stort sett positivt, möjligen nån rabiat våtmarsåterställare som tycker att det är klimatfientligt. Men så finns det en liten klick smått obehagliga typer som ska in och styra, ställa och bestämma, och kan backa upp det med våld,  och det är inte speciellt sunt.  Är bikerkulturen bra? Eller dålig? Eller både och? Den är inte etniskt svensk, det finns bikers från större delen av Europa.

Är det dåligt eller bra med de by-laws som brukar gälla i bikerklubbar?

Jag var frimurare ett tag, jag hoppade av på grund av tidsbrist. Är det en osund kultur? Bikerklubbarna har förresten stadgar som är rätt lika frimurarnas, och reglerna är ganska självklara.  

Båda kan ju spåra ur, eftersom båda kräver en viss (men inte obegränsad) lojalitet med föreningen. Klart att man KAN utnyttja kontakter, men är det skillnad mot att vi inom mitt yrke träffas, dricker öl och snackar jobb och kunder? 

Är Pingströrelsen en sund kultur? Det kan ju uppenbarligen spåra ur, som i Knutby. Men oftast inte. 

Är det osund kultur att du inte kutar runt i strumplästen på nån träff i svensk överklass - alltså inte noveau riche utan verklig överklass. Du har faan inneskor, och slasar inte runt i strumplästen som en annan medelklassig inköpschef eller ekonomisk controller från Bromma. Och ljus kostym på förmiddagen, mörk på eftermiddagen. Är det en osund kultur? Been there seen that, hade en flickvän vars farbröder och fastrar var gammal Stockholmsöverklass, hennes farsa hoppade av en juridisk karriär och blev agronom till släktens fasa. 

Kultur är inte samma sak som etnicitet.

Min hustru är från Östeuropa, hennes mamma är uppvuxen på landsbyggden men flyttade in till stan på 1950-talet. Det är en gigantisk skillnad på stad och land, jag har varit mycket ut på landsbygden där, och skillnaden mot stadskulturen är som natt och dag. Samma nation med två olika länder.  

• Cheers
    Zappan skrev 2025-05-26 14:12:24 följande:

Varför begränsar du kultur till etniska grupper? Det finns en jävla massa kulturer som inte är kopplade till etnicitet, utan till yrke, klass, intresse, ålder, och alla sådana kulturer är inte direkt hälsosamma vare sig för medlemmarna eller omgivningen. 

Alla med en viss etnicitet har inte samma kultur heller, ganska uppenbart om du funderar på vad jag skrev ovan. 

Är bikerkulturen sund? Att bygga och köra hoj är väl inga problem för de flesta, det uppmuntrar till kreativitet, teknisk kompetens, samvaro med likasinnade, vilket väl är själva definitionen av en kultur, man kommer ut och ser sig omkring m.m. I stort sett positivt, möjligen nån rabiat våtmarsåterställare som tycker att det är klimatfientligt. Men så finns det en liten klick smått obehagliga typer som ska in och styra, ställa och bestämma, och kan backa upp det med våld,  och det är inte speciellt sunt.  Är bikerkulturen bra? Eller dålig? Eller både och? Den är inte etniskt svensk, det finns bikers från större delen av Europa.

Är det dåligt eller bra med de by-laws som brukar gälla i bikerklubbar?

Jag var frimurare ett tag, jag hoppade av på grund av tidsbrist. Är det en osund kultur? Bikerklubbarna har förresten stadgar som är rätt lika frimurarnas, och reglerna är ganska självklara.  

Båda kan ju spåra ur, eftersom båda kräver en viss (men inte obegränsad) lojalitet med föreningen. Klart att man KAN utnyttja kontakter, men är det skillnad mot att vi inom mitt yrke träffas, dricker öl och snackar jobb och kunder? 

Är Pingströrelsen en sund kultur? Det kan ju uppenbarligen spåra ur, som i Knutby. Men oftast inte. 

Är det osund kultur att du inte kutar runt i strumplästen på nån träff i svensk överklass - alltså inte noveau riche utan verklig överklass. Du har faan inneskor, och slasar inte runt i strumplästen som en annan medelklassig inköpschef eller ekonomisk controller från Bromma. Och ljus kostym på förmiddagen, mörk på eftermiddagen. Är det en osund kultur? Been there seen that, hade en flickvän vars farbröder och fastrar var gammal Stockholmsöverklass, hennes farsa hoppade av en juridisk karriär och blev agronom till släktens fasa. 

Kultur är inte samma sak som etnicitet.

Min hustru är från Östeuropa, hennes mamma är uppvuxen på landsbyggden men flyttade in till stan på 1950-talet. Det är en gigantisk skillnad på stad och land, jag har varit mycket ut på landsbygden där, och skillnaden mot stadskulturen är som natt och dag. Samma nation med två olika länder.  

Många kul iakttagelser där. Det är bra med att vilja nyansera diskussionen.

Begrepp är problematiska genom att de kan tolkas olika och olika personer   kan lägga olika innebörd i dem. Det gäller inte minst begreppen kultur och etnicitet/etniska grupper.  Trädgårdodlare kanske tänker på bakteriekultur om man säger kultur. Andra mena sådant som offentligfinansierade s.k. kulturarbetare sysslar med.

Wikipedia upplyser om att ordet kultur kommer från latinets cultura som betyder ungefär 'bearbetning', 'odling' och 'bildning' och som i sin tur härstammar från colo 'odla'. Begreppet har fått en väldigt vid betydelse och avser i vid bemärkelse all mänsklig aktivitet.

Ja det är inte lätt. Men samtidigt nämner Wikipedia också innebörden socialt överförda levnadsmönster och då närmar vi oss väl lite. Cykling må vara traderat från en tidigare generation, men det är ju inte precis cykling som vi diskuterar här.

Wikipedia berättar också att: Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna. Under den definitionen kan man ju lätt plocka in islam helt klart.

I min trådstart har jag kvalificerat frågan genom att den gäller etniska kulturer. Vad är då en etnisk kultur eller etnisk grupp? Ja enligt Wikipedia är en etnisk grupp en grupp med en gemensam historia och  kultur enligt beskrivningen ovan. Det viktiga här är att jag med etnisk kultur ville markera att min fråga inte handlar om bakteriekulturer eller cykelåkning.

Dina exempel på olika sorters kulturer kan var väl värda att diskutera i och för sig men de har knappast de omfattande konsekvenser för samhället som den stora invandringen har haft och har, enkannerligen den muslimska som aktualiserats i denna tråd.  

Svar på tråden Är alla etniska kulturer lika bra?