Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Sparande

Tycker att huset får räcka som riktigt långsiktigt sparande. Men sparar till barnen, huskonto och buffert.

• Anonym (K)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-24 11:34:10 följande:

Jag sparar mycket pengar  på sparkonto.
    Möjligt att det är oklokt men man sover bättre.
    När Trump är i farten känns det bra.
    Jag har också fonder och enskilda aktier. 

Jag har ca en tredjedel av mitt sparande på sparkonto. På så sätt har jag alltid pengar tillgängliga oavsett hur börsen går. 

Behöver du ha pengarna tillgängliga så är det väl inte ett långsiktigt sparande utan en buffert? 
  • Anonym (K)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-24 11:54:01 följande:

Ja, så kan man ju se det. Man skall ju inte ha pengar på börsen som man behöver inom fem år . 

Men jag har ju mycket mer än en normal buffert på mina sparkonton. Just för att jag kan behöva dem inom fem år.

Det rekommenderas ju att ha 2-3 månadslöner i buffert, det tycker jag är lite lågt, jag vill ha mer i buffert.

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-24 11:54:01 följande:

Ja, så kan man ju se det. Man skall ju inte ha pengar på börsen som man behöver inom fem år . 

Men jag har ju mycket mer än en normal buffert på mina sparkonton. Just för att jag kan behöva dem inom fem år.

Det rekommenderas ju att ha 2-3 månadslöner i buffert, det tycker jag är lite lågt, jag vill ha mer i buffert.

Jag vill också ha mer än 3 månadslöner tillgängligt. Men då används kontot för större inköp också och är inte bara en trygghet för oförutsedda utgifter. 
Svar på tråden Sparande