• Anonym (Den som spar han har)

Sparande

Hej 
    önskar svar från er runt 45-50, med familj. 
    Nyfiken på hur mycket ni sparar varje månad och hur mycket har ni på sparkonton ( långsiktigt sparande)? 

• Svar på tråden Sparande
  • Anonym (Mx)

Enligt AI så är medianvärdet för vad en genomsnittlig 50-åring sparat 76.000kr.

Folk som svarar i liknande trådar har ofta betydligt bättre ekonomi än snittet.

• Anonym (Mx)

Genomsnittligt månadssparande för 50-åriga män = 2600kr, för kvinnor 1500kr

Anonym (Mx) skrev 2025-05-24 07:10:56 följande:

Enligt AI så är medianvärdet för vad en genomsnittlig 50-åring sparat 76.000kr.

Folk som svarar i liknande trådar har ofta betydligt bättre ekonomi än snittet.

Sant att det säkert blir snedvridet då många som svarar kanske har bättre ekonom. Men hoppas få svar från fler med olika förutsättninga. Jag vågar inte förlita mig på AI riktigt då man får enormt olika svar beroende på hur frågan ställs.  
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 07:29:38 följande:
    Sant att det säkert blir snedvridet då många som svarar kanske har bättre ekonom. Men hoppas få svar från fler med olika förutsättninga. Jag vågar inte förlita mig på AI riktigt då man får enormt olika svar beroende på hur frågan ställs.  

Vad ska du ha svaren till? 

För du vet väl redan svaret, eller hur?

• Anonym (Mx)
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 07:29:38 följande:
    Vill du ha igång en diskussion i ämnet eller vad är syftet med tråden? Jag tror knappast att svaren i denna tråd kommer vara ett mer relevant underlag för att bedöma det genomsnittliga sparandet än vad AI kan åstadkomma, eller?

Nej helst ingen diskussion eller AI svar, bara korta enkla svar på frågorna. Vill ha dem för jag vill veta helt enkelt. 

Anonym (Mx) skrev 2025-05-24 07:50:04 följande:
    Vill du ha igång en diskussion i ämnet eller vad är syftet med tråden? Jag tror knappast att svaren i denna tråd kommer vara ett mer relevant underlag för att bedöma det genomsnittliga sparandet än vad AI kan åstadkomma, eller?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 07:54:54 följande:

Nej helst ingen diskussion eller AI svar, bara korta enkla svar på frågorna. Vill ha dem för jag vill veta helt enkelt. 

Fast du vet redan.

Varför är det viktigt att veta vad enskilda personer som du inte känner eller vet vem de är har sparat?

Vet svaren redan ? Nej jag vet verkligen inte vad alla här sparar och har på sina sparkonto. hur skulle jag veta det menar du? Jag ska inte ha svaren till något, bara nyfiken. 

Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-24 07:34:32 följande:

Vad ska du ha svaren till? 

För du vet väl redan svaret, eller hur?

Va? Vad menar du? Nej vet inte några svar redan? har aldrig ställt frågan tidigare. 

Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-24 07:56:52 följande:
    Fast du vet redan.

Varför är det viktigt att veta vad enskilda personer som du inte känner eller vet vem de är har sparat?
  • Anonym (Money makes the world go around)

Från Rika Tillsammans:

Om vi istället tittar på vad jag brukar kalla de 20% rikaste i Sverige, dvs. de som är kunder på Avanza / Nordnet / Lysa, så ser sparandet bättre ut. De sparar i snitt 2.500 kr. Det kan jämföras med snittsparandet hos Nordea som är ca 1.000 kr.

Men precis som med lönespridningen i föra avsnittet är snitt-siffror inte helt korrekta att jämföra med då de dras upp av ett fåtal supersparare. Därför är mediansiffran mer intressant och den är ungefär halva det beloppet. Medianmånadssparandet i Sverige är ca 1.300 kr per månad.

rikatillsammans.se/forum/t/373-hur-mycket-sparar-svensken-och-rt-communityn/88536

Svar på tråden Sparande