• Anonym (Maj)

Depersonalisation?

För en tid sedan fick jag en tanke att ?ska jag leva med min sambo, vi bor i samma hus, delar adress? osv. 

Sen övertänkte jag den tanken och fick ångest och nu är det som att jag inte känner igen honom för jag har låst mig.
    Det gäller inga andra eller vårt barn, bara honom.. Desto mer jag tänker på den desto obehagligare blir det. Är jag sysselsatt så är det mildare men börjar jag fokusera på tanken så eskalerar ångesten..

Kan tilläggas att jag har OCD. Övertänker allt ofta och får lätt ångest. Men hur kan jag hantera tanken? Den påverkar verkligen mina dagar.. Vad betyder den? Vad sjutton kan jag göra?

var snälla.

• Svar på tråden Depersonalisation?
  • Zoegazz

Sluta fixera och tänka på det. Låt tankarna komma och gå. Du vet detta. Med tid kommer det lägga sig. Om inte sök psykologkontakt.

• Anonym (Maj)
    Zoegazz skrev 2025-05-24 13:36:50 följande:

Sluta fixera och tänka på det. Låt tankarna komma och gå. Du vet detta. Med tid kommer det lägga sig. Om inte sök psykologkontakt.

Tack för ditt svar. Grejen är att det är sjukt obehagligt, och senaste veckan har jag haft influensa så jag varit helt avtrubbad av det.. är inte återhämtad och är helt slagen i huvudet, som gör mitt tillstånd ännu otäckare :( :(
  • Zoegazz
    Anonym (Maj) skrev 2025-05-24 15:10:09 följande:
    Tack för ditt svar. Grejen är att det är sjukt obehagligt, och senaste veckan har jag haft influensa så jag varit helt avtrubbad av det.. är inte återhämtad och är helt slagen i huvudet, som gör mitt tillstånd ännu otäckare :( :(

Tvångstankar/oro kan ge väldigt stark kroppslig reaktion. Man kan få för sig allt möjligt.
    Andas och glöm inte vara snäll mot dig själv. 

Svar på tråden Depersonalisation?