Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

223:- om dagen

Jag är superkluven i detta. Jag vill absolut att vi ska ha bra stöd, hjälp och support i vårt samhälle om man hamnar utanför arbetsmarknaden eller annat. Vi alla kan hamna där någon gång.  Samtidigt vill jag att det får inte bli för bra att gå på bidrag för då kommer många landa i det och aldrig komma ur det. Ett lands välfärdsystem bygger på att så många som möjligt bidrar och betalar skatt. Detta är en supersvår situation. 

• Postman
    Anonym (Onödigt) skrev 2025-05-24 17:18:49 följande:
    Det är en så liten summa att man lika gärna kan ta bort det helt, man måste ändå söka försörjningsstöd så att ha två bidrag kostar bara pengar i administration. Själv tycker jag att man ska få en summa som är möjlig att överleva på. 
    Absolut jag har stor respekt för det, klart man ska men jag har dåliga exempel i min omgivning som gör mig fundersam. Jag vet flera stycken som har fastnat i bidragsvärlden och ser det som en bra medborgarlön för att inte anstränga sig eller göra någonting alls. Jag har arbetat troget i 40+ år och betalat min skatt medan de har legat där och bara gapat som fågelungar, jag kan inte låta bli att störa mig på det. 
  • Postman
    Anonym (123) skrev 2025-05-24 16:53:40 följande:
    Liknande tankar. 

Jag kan känna att man bordevara bättre på att identifiera de som verkligen behöver hjälp och ge dom så att de fsktiskt kan leva ett drägligt liv framför att strössla lite till "alla".

Tex kommunen där jag bor så får alla gymnasieungdomar med långt till skolan(vilket är typ alla) ett SL-kort vilket skullr kosta ca 2000 kr per år om man betalade själv. Samtidigt så är det helt omöjligt för barn med särskilda behov att tex få skoltaxi som skulör kunna vara avgörande för att ens komma till skolan och en orimligt hög kostnad för en familj att betala själv.

Då kan jag tycka det är bättre att jag får köpa mina barns sl-kort själv och att kommunen ger ordentlig hjälp till de som verkligen behöver
    Ja med dagens kunskaper och system borde man lätt kunna utarbeta system som träffar mer rätt på nåt sätt kan man tycka. Samtidigt klagar befolkningen på för höga skatter men sänkta skatter påverkar ju välfärden, en svår ekvation. Det måste in mer pengar i systemet än det betalas ut liksom.
  • Postman
    Anonym (Onödigt) skrev 2025-05-25 13:05:36 följande:
    Jag kan inte svara för dina vänner men jag har själv fastnat i bidrag som du säger, inte för att jag är lat eller för att bidraget varit mycket pengar utan för att reglerna är superstela och det är antigen jobba/plugga heltid eller inte alls som gäller. Många ramlar mellan stolarna. 
    Jag beklagar verkligen, förstår att det känns hopplöst och tufft. Tyvärr är detta politiska beslut och det verkar inte spela någon roll vilken färg det är som bestämmer. Ingen verkar kunna få till ett bra system som är mer träffsäkert och flexibelt. Sorgligt att vi verkar ha tappat den förmågan nu när vi skulle behöva det som mest.
  • Postman
    Anonym (123) skrev 2025-05-26 20:07:26 följande:
    Ja precis. 

Och min fasta övertygelse i detta är att man behöver se på välfärdens kärna. 

Vi ska ta hand om de som behöver hjälp och vi borde göra det bättre än vad vi gör nu. Men enda sättet att göra det är att de som faktiskt kan ta hand om sig själva i högre grad gör det för om alla ska ha lite så finns det inte pengar att ge mycket till de som verkligen behöver det. 

Tänk tex om alla som får blodtryckssänkande medicin betalade lite mer för det, då kanske man skulle ha råd att lägga betydligt mer pengar på de med extremt ovanliga sjukdomar som kräver extremt dyra mediciner som det är helt omöjligt att betala själv. 

Hellre en miljon till en behövande som verkligen får hjälp än en krona till 1 miljon människor som skulle kunna betala den där kronan själv (grovt förenklat). 
    Ja verkligen, håller med.
Svar på tråden 223:- om dagen