Anonym (Bella) skrev 2025-05-25 23:48:03 följande:
Säger inte att pappor inte ska fira sin fru /sambo /flickvän. Min sambo (pappa till mina yngsta) gav mig en present och blomma idag.
Men barn måste inte alls lära sig av sin pappa.. Fick världens finaste presenter av min 9-åring.. Kort , choklad , örhängen , frukost och hon hade skrivit jättefint .. Hon är inte dotter till sambon , jag var ensamstående med henne tills jag träffade sambon när hon var 5.
Hennes pappa har träffat henne då och då , just nu sitter han i häktet. Du kanske kan gissa att det inte är han som har lärt henne att uppvakta mig på Mors Dag (eller köpa presenter till kalas för den delen) utan det vill hon göra själv och har lärt sig från andra runt omkring. Barn måste inte ha en närvarande pappa för att bli fina människor som bryr sig om andra. Tror du inte ensamstående mammor blir uppvaktade av sina barn alls? Kan ju tillägga att hon gav mig fina teckningar och pyssel innan min sambo kom in i bilden också. Jag tycker det är en märklig inställning att barn måste ha en pappa för att lära sig såna saker. Du borde träffa min dotter isåfall så skulle du nog ändra sig för hon tänker verkligen på alla på födelsedagar och jul och andra högtider.
Förstår TS också, min sambo glömmer också sånt ibland .. kaffe på sängen hoppar jag däremot gärna över , det låter inte som en bra idé , låter som bäddat för att spilla.. älskar kaffe men inte i sängen :)
Tänkte när jag skrev att jag måste nog förtydliga för någon kommer att välja haka upp sig att jag skrev att "pappa ska lära barnen" men tänkte samtidigt att det ändå framgår att det både i Ts och i inlägget som jag svarade på att det finns en närvarande pappa som kan lära sina barn att mamma är viktig...men som bara skiter i det eller verkar anse att det inte är pappans ansvar...
Självklart kan andra vuxna göra det åxo men det är ju det som är poängen...att barnen de första åren kan behöva stöttning i detta.
Som du skriver, din dotter har lärt sig det från sin omgivning...hon föddes inte med ett morsdagkort i handen...
Men tycker du att en frånvarande pappa i häktet är en rimlig normalnivå på en pappa och något som de flesta pappor bör jämföras emot?
För det tycker nog inte jag...
En pappa i fängelset är nog ett undantag och vi både kan och bör kunna ställa liiiiiite högre krav på de flesta fäder och i det ingår det att hjälpa sina barn att utveckla omtanke och tacksamhet...
I detta kan man tänka sig att det ingår att exempelvis visa barnet att även mamma förtjänar att bli firad till födelsedagar/mors dag/jul....
Självklart kan barn bli fina människor utan en pappa/mamma...har väl aldrig påstått något annat.
Jag invände i mitt inlägg mot argumetet att det är barnen som ska fira och att sambon/maken inte ska vara behöva vara delaktig i detta..(trots att det klart och tydligt stod att barnen var små)