• Anonym (Sorgsen)

Blir aldrig firad, mors dag mm

Kvällen innan mors dag och jag känner mig så ledsen. Vet att ingen kommer väcka mig med blommor, presenter eller ens kaffe på sängen. Barnen är för små att ordna själva.

Min man "glömmer" alltid bort att fira mig utöver min födelsedag. Inga julklappar, uppmärksamhet på mors dag eller bröllopsdagen. Det ligger i våra kalendrar men han glömmer alltid, även om jag hintar klockrena hintar. . 

När han väl kommer på det eller när jag påminner, senare under dagen så får han väldigt dåligt samvete och åker och köper nåt i panik men tror sen att allt är bra. 

Har tagit upp detta såååå många gånger och han lovar att bättra sig. Håller med om att han skulle bli ledsen om vi glömde hans födelsedag, fars dag eller ingen julklapp mm. 

Fler som ligger ledsna ikväll?

• Svar på tråden Blir aldrig firad, mors dag mm
  • Anonym (Abc)

Det finns vissa människor som har noll koll på sånt där.
    vet inte hur han är med födelsedagar och sånt? 

Såna personer är det svårt att bli arg på. De har det liksom inte i sig. 

Själv behöver jag inte firas egentligen men blev lite tagen av att min sambo som har koll på allt sånt där glömde bort mig på fars dag. Och då åkte vi ändå till min far och svärfar. Men varken hon eller barnen reflekterade över att jag också är pappa. 

• Mayjel
    Anonym (S) skrev 2025-05-25 17:28:39 följande:

Min man är urusel på de där dagarna...men han visar omtanke på annat sätt.
    Väljer min favoritsmak i snålglass trots att det inte är hans favorit, köper och lägger en flaska bubbel i kylen när det är fredag, tappar upp ett bad lagom till att jag kommer hem på vintern och annat fint i vardagdn
    Mors dag/alla hjärtans dag etc är köpmännens dag...

Ja, det där sista stämmer ju rätt bra 😊 

För oss köpare så är väl dessa högtider ännu en ursäkt att få lite fler goa fikastunder med våra nära och kära 🍰 🤤
  • Anonym (?)

På Fars-dag har jag fått sms eller någon liten present.
    Firar inte födelsedag, Alla hjärtans dag eller annan "dag"
    Uppskattar att ungarna hör av sig men inget jag förväntar mig - de väljer själva!
    Jag känner mig uppskattad utan några presenter, jag räknar tanken, eller - omtanken!

• Mayjel
    Anonym (?) skrev 2025-05-25 23:00:03 följande:

På Fars-dag har jag fått sms eller någon liten present.
    Firar inte födelsedag, Alla hjärtans dag eller annan "dag"
    Uppskattar att ungarna hör av sig men inget jag förväntar mig - de väljer själva!
    Jag känner mig uppskattad utan några presenter, jag räknar tanken, eller - omtanken!

Men men.. fikat då? Sånt vill man ju inte missa 😻
  • Anonym (?)
    Mayjel skrev 2025-05-25 23:04:49 följande:
    Men men.. fikat då? Sånt vill man ju inte missa 😻
    Slutade fika för typ 10 år sedan. Inget kaffe till frulle eller på hela dagen. 
  • Anonym (Bella)
    glassgumman78 skrev 2025-05-25 19:09:22 följande:
    Vem ska lära barn att och hur de ska fira sin mamma om inte pappan? Tänker du att de föds med den kunskapen?
    Märklig inställning...
    Tänker du lika när de ska gå på sina första kompiskalas också, att de på egen hand ska förstå att de bör ta med sig present och sedan fixa denna present själva oavsett..
    För att du tänker att det är ju inte förälderns vän som fyller år och föräldern kan väl ändå inte anses ha ansvar då utan barnen...

Tycker snarare att det är pappor som bör visa ryggrad och både fira sin egen mamma (naturligtvis helt utan påminnelse från fru/flickvän) och lära sina barn att fira mamma....

Säger inte att pappor inte ska fira sin fru /sambo /flickvän. Min sambo (pappa till mina yngsta) gav mig en present och blomma idag. 

Men barn måste inte alls lära sig av sin pappa.. Fick världens finaste presenter av min 9-åring.. Kort , choklad , örhängen , frukost och hon hade skrivit jättefint .. Hon är inte dotter till sambon , jag var ensamstående med henne tills jag träffade sambon när hon var 5.

Hennes pappa har träffat henne då och då , just nu sitter han i häktet. Du kanske kan gissa att det inte är han som har lärt henne att uppvakta mig på Mors Dag (eller köpa presenter till kalas för den delen) utan det vill hon göra själv och har lärt sig från andra runt omkring. Barn måste inte ha en närvarande pappa för att bli fina människor som bryr sig om andra. Tror du inte ensamstående mammor blir uppvaktade av sina barn alls? Kan ju tillägga att hon gav mig fina teckningar och pyssel innan min sambo kom in i bilden också. Jag tycker det är en märklig inställning att barn måste ha en pappa för att lära sig såna saker. Du borde träffa min dotter isåfall så skulle du nog ändra sig för hon tänker verkligen på alla på födelsedagar och jul och andra högtider. 

Förstår TS också, min sambo glömmer också sånt ibland .. kaffe på sängen hoppar jag däremot gärna över , det låter inte som en bra idé , låter som bäddat för att spilla.. älskar kaffe men inte i sängen :)

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Kvinna)

Förstår att du blir ledsen.
    Jag tror nog att det handlar om att man bara känner sig uppskattad av att någon bara lagt en liten tanke på en. 
    Det skulle kunna vara väldens minsta grej, som en lapp och en kopp kaffe, en fika. Men bara tanken är fin, och man känner sig älskad. 

Jag är bonus morsa som kämpar för eget barn. Omgången med ivf vart precis uppskjuten till augusti. 
    Så tuff period just nu. Varje år hoppas jag att det är detta år jag ska få chansen att bli mamma. Så jag blir bara påmind att ännu ett år har gått och noll barn i sikte. 

Mina bonusbarn firar mig inte. Det skulle aldrig deras mamma tillåta. Och min partner tänker inte så långt. 

Så jag lägger mitt fokus på att fira min sambos mamma, min mamma och mormor.

• glassgumman78
    Anonym (Bella) skrev 2025-05-25 23:48:03 följande:

Säger inte att pappor inte ska fira sin fru /sambo /flickvän. Min sambo (pappa till mina yngsta) gav mig en present och blomma idag. 

Men barn måste inte alls lära sig av sin pappa.. Fick världens finaste presenter av min 9-åring.. Kort , choklad , örhängen , frukost och hon hade skrivit jättefint .. Hon är inte dotter till sambon , jag var ensamstående med henne tills jag träffade sambon när hon var 5.

Hennes pappa har träffat henne då och då , just nu sitter han i häktet. Du kanske kan gissa att det inte är han som har lärt henne att uppvakta mig på Mors Dag (eller köpa presenter till kalas för den delen) utan det vill hon göra själv och har lärt sig från andra runt omkring. Barn måste inte ha en närvarande pappa för att bli fina människor som bryr sig om andra. Tror du inte ensamstående mammor blir uppvaktade av sina barn alls? Kan ju tillägga att hon gav mig fina teckningar och pyssel innan min sambo kom in i bilden också. Jag tycker det är en märklig inställning att barn måste ha en pappa för att lära sig såna saker. Du borde träffa min dotter isåfall så skulle du nog ändra sig för hon tänker verkligen på alla på födelsedagar och jul och andra högtider. 

Förstår TS också, min sambo glömmer också sånt ibland .. kaffe på sängen hoppar jag däremot gärna över , det låter inte som en bra idé , låter som bäddat för att spilla.. älskar kaffe men inte i sängen :)

Tänkte när jag skrev att jag måste nog förtydliga för någon kommer att välja haka upp sig att jag skrev att "pappa ska lära barnen" men tänkte samtidigt att det ändå framgår att det både i Ts och i inlägget som jag svarade på att det finns en närvarande pappa som kan lära sina barn att mamma är viktig...men som bara skiter i det eller verkar anse att det inte är pappans ansvar...

Självklart kan andra vuxna göra det åxo men det är ju det som är poängen...att barnen de första åren kan behöva stöttning i detta.
    Som du skriver, din dotter har lärt sig det från sin omgivning...hon föddes inte med ett morsdagkort i handen...

Men tycker du att en frånvarande pappa i häktet är en rimlig normalnivå på en pappa och något som de flesta pappor bör jämföras emot?
    För det tycker nog inte jag...
    En pappa i fängelset är nog ett undantag och vi både kan och bör kunna ställa liiiiiite högre krav på de flesta fäder och i det ingår det att hjälpa sina barn att utveckla omtanke och tacksamhet...
    I detta kan man tänka sig att det ingår att exempelvis visa barnet att även mamma förtjänar att bli firad till födelsedagar/mors dag/jul....

Självklart kan barn bli fina människor utan en pappa/mamma...har väl aldrig påstått något annat.
    Jag invände i mitt inlägg mot argumetet att det är barnen som ska fira och att sambon/maken inte ska vara behöva vara delaktig i detta..(trots att det klart och tydligt stod att barnen var små)
  • Anonym (förvän)

Jag blir inte firad på mors dag, men jag blir inte ledsen över det heller. Jag har inte behov av den sortens bekräftelse och ser mors dag som en lite förlegad dag när mor skulle få vila, till att bli mer och mer kommersialiserad och överdriven. 

För mig är det viktigare att min man är en närvarande och engagerad pappa till våra barn. Det är liksom mors-dags presenten. Att vi är ett team som föräldrar som gemensamt bidrar till barnens uppväxt och vårt familjeliv. 

Svar på tråden Blir aldrig firad, mors dag mm