• Anonym (Ll)

Alkohol och 14 åring!

Alltså , jag måste fråga hur folk ställer sig till alkohol och tonår?

jag har ett brorsbarn som är 14. vad vi vet så debuterade han med alkohol när han va nyss fyllda 13. 

hans Mamma ?accepterar? inte att han dricker , men hon tillåter 14 åringen att vara hemma själv , med sina minderåriga kompisar och låter dom förtära alkohol , om han säger till att han ska dricka. 

men , hon åker inte hem och avbryter festen , eller underrättar kompisarnas föräldrar om att de dricker alkohol hemma hos henne när hon inte är hemma . 

så i mina öron , så låter det som att hon sagt att hon inte accepterar att han dricker , mest för att få det låta bra , men i själva verket så accepterar hon det. då hon låter han vara hemma och dricka alkohol? 

har själv grabbar på 16 och 17 och jag skulle aldrig acceptera att de skulle vara fest och fylla hemma hos oss när vi inte är hemma . Och absolut inte när vi är hemma heller . 

• Svar på tråden Alkohol och 14 åring!
  • Anonym (W)

Är din bror och hans fru alkoholister?

Varför vill de att deras son ska slussas in i ett alkoholbruk vid så tidig ålder? Om jag vore du skulle jag ringa var och en av barnets kompisars föräldrar och berätta hur det ligger till. 

• Jemp

Det är väl en sak vad som varit optimalt, en annan sak att hantera det hela. 

Jag tycker absolut att han är för ung, och dessutom att föräldrar bör signalera att det inte är okej. MEN samtidigt blir det en fin balansgång. nu är det förmodligen för sent att få honom att inte dricka. Då behöver man också väga in huruvida det är bäst att de är hemma eller någon annan stans, samt att arbeta för en god relation där barnet vågar ringa om hen trots allt dricker och råkar illa ut. 

Mina barn är yngre än så, så precis hur jag hade agerat kan jag inte svara på. 

• Anonym (Ll)
    Anonym (W) skrev 2025-05-26 13:54:58 följande:

Är din bror och hans fru alkoholister?

Varför vill de att deras son ska slussas in i ett alkoholbruk vid så tidig ålder? Om jag vore du skulle jag ringa var och en av barnets kompisars föräldrar och berätta hur det ligger till. 

Dom är separerade för flera år sen . och har väldigt svårt att samarbeta . Mamman fattar beslut själv utan att komma överens med brorsan. 

och kan  tillägga att 14 åringen är ett struligt barn . 

vandalism , misshandel , snatteri över 50% frånvaro i skolan. Men hon låter han vara hemma själv ändå . 

• Anonym (Hulingen)

Hur ställer sig din bror till detta? Är Socialtjänsten och psykiatrin inblandade? Annars är det ju mer än hög tid för det. 

• Anonym (Ll)
    Jemp skrev 2025-05-26 14:01:11 följande:

Det är väl en sak vad som varit optimalt, en annan sak att hantera det hela. 

Jag tycker absolut att han är för ung, och dessutom att föräldrar bör signalera att det inte är okej. MEN samtidigt blir det en fin balansgång. nu är det förmodligen för sent att få honom att inte dricka. Då behöver man också väga in huruvida det är bäst att de är hemma eller någon annan stans, samt att arbeta för en god relation där barnet vågar ringa om hen trots allt dricker och råkar illa ut. 

Mina barn är yngre än så, så precis hur jag hade agerat kan jag inte svara på. 

han är absolut för ung. och jag kan även tillägga här att han är strulig . vandalism , misshandel , snatteri och hög frånvaro från skolan , dricker alkohol. 

men ändå så tillåter mamman han vara hemma själv och dricka . 

jag funderar liksom på vart föräldraansvaret hos henne är nånstans ? 

det finns väl ingen lägsta ålder på barn som man lämnar hemma själv under en helg , det får ju föräldrarna avgöra om de är så pass mogna för att klara av det . 

men vet man med sig att grabben gör skit när man inte är hemma , då kanske man ska stanna hemma och omprioritera sina val lite grann? 

• Anonym (Ll)
    Anonym (Hulingen) skrev 2025-05-26 14:30:43 följande:

Hur ställer sig din bror till detta? Är Socialtjänsten och psykiatrin inblandade? Annars är det ju mer än hög tid för det. 

Min bror vill ju helst inte att 14 åringen ska dricka . Han har även tagit upp det med mamman om att han tycker att hon visst accepterar hans drickande eftersom hon vill veta varje gång när han ska dricka . Och då tillåter det . 

blir så invecklat. men självklart tycker jag också att det är bra om ungdomarna kan höra av sig till föräldern om det blivit för mycket eller om det hänt något . Så får man ta det därifrån , men att en 14 åring säger till sin mamma . ?Jag ska dricka ikväll? och mamman säger ? jag accepterar inte att du dricker , men jag är inte hemma i helgen , så drick inte för mycket? det tycker jag klingar lite fel . 

både soc och bup är inbladade . Eller soc har varit förut , de kanske inte är något nu. Men känns nästan som jag vill ringa och göra en orosanmälan men samtidigt så kanske jag är lite för känslig ?

så bra att få veta vad andra föräldrar tycker 

• Anonym (Hulingen)

Kom bara att tänka på hur mitt barns psykolog olyckligt berättade om att hen möter många familjer där hen inte förstår varför Socialtjänsten inte agerar. Det här låter som en sån familj. 

Hur är det när killen är hos sin pappa? Är det lika mycket skolk och alkohol där? Hur mycket är han hos mamma respektive pappa? Hade det varit mitt barn hade jag tagit hjälp av Socialtjänsten för att få hjälp att kraftigt begränsa hur mycket sonen bor hos mamman. 

• Anonym (Hulingen)
    Anonym (Ll) skrev 2025-05-26 14:40:27 följande:

Min bror vill ju helst inte att 14 åringen ska dricka . Han har även tagit upp det med mamman om att han tycker att hon visst accepterar hans drickande eftersom hon vill veta varje gång när han ska dricka . Och då tillåter det . 

blir så invecklat. men självklart tycker jag också att det är bra om ungdomarna kan höra av sig till föräldern om det blivit för mycket eller om det hänt något . Så får man ta det därifrån , men att en 14 åring säger till sin mamma . ?Jag ska dricka ikväll? och mamman säger ? jag accepterar inte att du dricker , men jag är inte hemma i helgen , så drick inte för mycket? det tycker jag klingar lite fel . 

både soc och bup är inbladade . Eller soc har varit förut , de kanske inte är något nu. Men känns nästan som jag vill ringa och göra en orosanmälan men samtidigt så kanske jag är lite för känslig ?

så bra att få veta vad andra föräldrar tycker 

Jag tycker inte att du är känslig, men det är nog bättre att du stöttar din bror att själv ta kontakt med soc igen istället för att du ringer.

Att lämna en strulig 14-åring ensam en helg är långt ifrån ok. Så gör man bara inte, helt enkelt. Varför var inte pojken hos pappan istället? 

• Anonym (Mamma)

14år, absolut inte! Här hade barnet förlorat veckopeng och fått andra konsekvenser om den drack alkohol. Så verkligen ingen fest hemma hos oss!

Svårare med tonåringar 17-18år. 

• Anonym (Ll)
    Anonym (Hulingen) skrev 2025-05-26 14:42:09 följande:

Kom bara att tänka på hur mitt barns psykolog olyckligt berättade om att hen möter många familjer där hen inte förstår varför Socialtjänsten inte agerar. Det här låter som en sån familj. 

Hur är det när killen är hos sin pappa? Är det lika mycket skolk och alkohol där? Hur mycket är han hos mamma respektive pappa? Hade det varit mitt barn hade jag tagit hjälp av Socialtjänsten för att få hjälp att kraftigt begränsa hur mycket sonen bor hos mamman. 

Anonym (Hulingen) skrev 2025-05-26 14:42:09 följande:

När han har varit hos pappan så har skolan fungerat bättre . Visst har han försovit sig och missat bussen några gånger men i det stora hela så har det gått bättre . 
    frånvaron var inte så hög . 

på fyllan brukar han inte vara hos sin pappa tills nyligen. 
    då hade han frågat pappan om han kunde få ta hem några  kompisar och hänga. De kom hem , gick ut till deras ?stuga? sen kom de in och alla va skit fulla . De va nå små tjejer som spydde och hade sig. föräldrarna kom och hämta . Sen va de 3 som sov kvar , jag åkte upp dit dagen efter och pratade med dom. Men fick inte nå bra svar . Pappan sa till grabben att han får stanna hemma resten av helgen , men han lyssnade inte och bara drog med sina kompisar till stan. Även fast vi var 4 vuxna som sa att han skulle inte åka . 
    han väljer själv hur mycket han är på varsitt ställe . Har blivit så att han är hos mamma mer , nästan hela tiden . 

Svar på tråden Alkohol och 14 åring!