• Anonym (Tji)

"Ditt barn gör mitt till en mobbare"

Tjejerna går i sjuan. Hur skulle du som förälder agera om ditt barns bästis förälder sa de orden till dig?

• Svar på tråden "Ditt barn gör mitt till en mobbare"
  • nihka

Kolla upp om det stämmer.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Jemp

Eh ursäkta? 

Det låter fullkomligt orimligt, men det går inte att svara på utan mer information. Tex kring om ditt barn är offret eller drar med sig den andre i gemensam mobbing? I det sistnämnda kan det ju vara ett problem att ta tag i gemensamt, ja.

• Anonym (S)

Jag skulle be den andra föräldern att förklara närmare. Det kan vara så att barnet drar med andra i mobbning och då är det viktigt att ta tag i det så fort som möjligt. Om mitt barn skulle vara en mobbare hade jag sett till att gör något åt det och ta hjälp av skola mm vid behov.

• Anonym (S)
    Jemp skrev 2025-05-26 17:37:15 följande:

Eh ursäkta? 

Det låter fullkomligt orimligt, men det går inte att svara på utan mer information. Tex kring om ditt barn är offret eller drar med sig den andre i gemensam mobbing? I det sistnämnda kan det ju vara ett problem att ta tag i gemensamt, ja.

Varför skulle det vara orimligt. Det finns både vuxna och barn som inte mobbar på eget initiativ men som hänger på om andra gör det.
  • Anonym (vilja veta mer)

Jag skulle vilja veta mer, så jag kunde bedöma om det låg något i anklagelsen eller inte. Gjorde det det, skulle jag försöka ta tag i situationen på något sätt. Jag vill absolut inte att mitt barn är en mobbare, och inte heller att hen drar med sig andra i sitt oempatiska destruktiva beteende. 

• Tecum

Jag skulle ta det på allvar och kolla upp om det stämmer. Det är välkänt att ledartyper drar med sig andra in i mobbningsbeteende och här gäller det för dig och ansvariga på skolan att stämma i bäcken.

• Spucks

Jag skulle upplysa personen om att man inte kan göra en annan person till en mobbare. Sedan skulle jag fråga vad hon egentligen menar mitt barn gör.

• Anonym (56789)
    Spucks skrev 2025-05-27 14:50:22 följande:

Jag skulle upplysa personen om att man inte kan göra en annan person till en mobbare. Sedan skulle jag fråga vad hon egentligen menar mitt barn gör.

Svarar man på detta sätt, ger man intrycket av att vilja skylla ifrån sig.
    Håller dock med om att bör be om specifika detaljer och mer information.
  • Spucks
    Anonym (56789) skrev 2025-05-27 15:08:48 följande:
    Svarar man på detta sätt, ger man intrycket av att vilja skylla ifrån sig.
    Håller dock med om att bör be om specifika detaljer och mer information.
    Skylla ifrån? Det är ett faktum att man inte kan göra någon till en mobbare. Att vara mobbare, är att medvetet utsätta en annan person för elakheter under en längre period. Antingen är man en sådan skitstövel eller inte. Ingen kan göra en snäll, empatisk människa till motsatsen. Det låter mer som att kompisens mamma vill skylla ifrån "Nej, MITT barn skulle aldrig beter sig elak mot någon annan, mitt barn är so fin och snäll. Det MÅSTE vara någon annan som har sett till att mitt barn beter sig sådär!"

När en person vill prata med mig om hemska saker mitt barn gör, lyssnar jag gärna. Men i så fall förväntar mig att man är korrekt och saklig och kommer med idiotiska anklagelser.
Svar på tråden "Ditt barn gör mitt till en mobbare"