• Anonym (Nybliven singel)

Vad betalar du i matkostnad/mån?

Vad betalar ni i matkostnad som är ensamstående med en 15-åring på halvtid? 

Jag tänker 4000:-  är jag helt fel ute?

⚘️⚘️
  • Svar på tråden Vad betalar du i matkostnad/mån?
  • Anonym (E)
    Anonym (Nybliven singel) skrev 2025-05-26 17:40:18 följande:

⚘️⚘️
    Det borde räcka, vi är 4st, 2 vuxna, en tonåring och ett barn i förskoleåldern, vi spenderar ca 2000kr/vecka
  • Anonym (Molly)

Med förbrukning så ungefär 3 tkr per månad. En vuxen. 

• Anonym (ja, jo)

Alltså, enligt Konsumentverket är normalkostnaden för en vuxen 30-60 år som lagar all mat hemma 3730 kr. Släng då in förbrukningsvarorna, 150 kr, plus en del av hygienartiklarna, så landar man ju runt 4000 kr, så ja. Absolut inget konstigt.

Personligen landar jag runt 3000 (typ mellan 2800 och 3300), men jag äter så himmla vajsing att det inte är något att ta hänsyn till. Jag har en dagsbudget på 100 kr som jag "får" handla för. 

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Nybliven singel) skrev 2025-05-26 17:40:18 följande:

⚘️⚘️
    Jag är ensamstående med en 9 åring varannan vecka. Jag har ca 6000kr i matkostnader men då ingår allt från mataffären så även städ tvätt hygien och enstaka andra saker. Äter ofta lunch ute och de räknas ej med här. Inte heller restaurang. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-06-20 17:46:44 följande:
    Jag är ensamstående med en 9 åring varannan vecka. Jag har ca 6000kr i matkostnader men då ingår allt från mataffären så även städ tvätt hygien och enstaka andra saker. Äter ofta lunch ute och de räknas ej med här. Inte heller restaurang. 
    Låter mycket. 
  • Queen81

Jag har barnen som är 7 och 10 varannan vecka. Lägger ca 4000-5000 i månaden. Lagar all mat och har med matlåda till lunch, mycket protein, grönsaker och frukt. Kanske 1 gång i månaden typ Burger King till barnen. 
    Summan är inkl tvättmedel, schampo, toapapper och allt sånt.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Molly) skrev 2025-06-23 06:24:17 följande:
    Låter mycket. 

5800 kr enligt Konsumentverket. Dock en vuxen ett barn men då också endast mat.

Köper jag nya muggar, handdukar eller alvedon är ju de också med i denna potten så bör nog räkna bort en femhundrig för att få en mer sanningsenlig siffra på primärt mat. Vi äter väldigt bra mat mycket fisk frukt och grönt oftast ekologiskt och har även en del specialkost. Jag köper dock ganska mycket gott som är lite dyrare tex som hårdostar med lite fikonmarmelad osv som garanterat hjälper summan att dra iväg. 

• EpicF
    Anonym (Sandra) skrev 2025-06-20 17:46:44 följande:
    Hur lyckas du komma upp i den kostnaden som ensamstående, exl uteluncher? 

Vi har den kostanden på 2 vuxna, en bebis och 6 barn varannan vecka. Också inkl städ, hygien och tvätt. 
  • Aniiee

Det varierar VILT. Vi kan ha månader där vi lägger 500 i veckan och vi kan ha månader där vi lägger 2000 i veckan eller mer, på två personer.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Vad betalar du i matkostnad/mån?