Inlägg från: Anonym (Ymer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ymer)

Vänta med att skaffa barn?

Var har du hört att man bör bo ihop i fem år innan man får barn? Jag kan inte minnas att jag någonsin sett eller hört det. Är det verkligen så utbrett? 

Hur som helst behöver vi göra skillnad på vad som funkar på individnivå och vad som funkar på gruppnivå. 

På individnivå kan det gå hur bra som helst för två 21-åringar som får barn på fyllan. De kan leva lyckliga ihop tills de dör. Men statistiken talar emot dem. 

Statistik kan ge fingervisningar om vad som troligen kommer att funka. Genom statistik kan vi lära oss av andras misstag. Det är statistik som lärt oss att det är bra att ha hunnit bli ordentligt vuxen innan man får barn och att det är bra att ha bott ihop ett tag först så att man känner varandra. 

Det betyder inte att det går åt skogen för alla som gör på annat sätt. Men risken är större och de flesta vill inte ta risker när det kommer till ett av de största och viktigaste besluten i livet - att välja personen man får barn med. Få ångrar sina barn. Betydligt fler ångrar den medförälder de valde. 

• Anonym (Ymer)

-Även andra faktorer spelar in. När man bott ihop en kort tid innan barnets födelse är risken större att det blir separation. Om paret flyttade ihop mindre än ett år innan barnet föddes löper de mer än dubbelt så hög risk att separera jämfört med de par som bott ihop mellan ett och två år.

Par som levt ihop mer än fyra år när barnet föds har lägst benägenhet att flytta isär.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flest-skilsmassor-bland-unga-mammor

• Anonym (Ymer)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-27 22:06:25 följande:
    Den tar upp unga föräldrar framför allt också. Om alla skulle sitta och vänta i 4-5 år med att skaffa barn så skulle det ju födas ännu färre barn. Många träffas ju vid 30+ idag, tiden finns inte att sitta och vänta länge då. Jag tror även livserfarenheten gör att man lättare vet vad man vill ha och inte. Om man är klok och erfaren kan man ju dra lärdom av tidigare erfarenheter. 

Jag visste att min blivande man var rätt efter 15 minuter? Kan säga 15 år senare att jag hade rätt. 

Jag upplever att du blandar ihop grupp- och individnivå. Att något är det som funkar bäst på gruppnivå betyder inte att det stämmer för alla individer.   

Vad gäller att du visste att din man var den rätte efter en kvart undrar jag i mitt stilla sinne hur många det inte är som har tänkt så och sen visar det sig att det var fel. Att påstå att du visste det är lika orimligt som vissa artister som säger att de visste redan som barn att de skulle bli berömda när de blir stora. Hur många barn är inte säkra på att de ska bli nobelpristagare, fotbollsproffs mm? De flesta blir inte det. På samma sätt har massor med människor trott att de hittat den rätte, men sen visar det sig att de inte alls gjort det. Alla som blir bedragna. Alla som blir sol-och-vårade. Du hade tur och hittade rätt, men att påstå att man kan se in i framtiden, det är inte trovärdigt. 

Svar på tråden Vänta med att skaffa barn?