Anonym (Mama) skrev 2025-05-27 19:34:26 följande:
Hon har adhd och autism, hon kommer inte minnas bättre för det här. Skolan informerar inte om vilken dag pappret skickas hem och det är inget bestämt datum, så vi kommer i regel inte ihåg det själva heller. Förstår inte varför de inte kan köra det digitalt om det är så viktigt att veta procenten.
Vi har heller inte informerats om kvarsittningen eller att det blir konsekvenser av att inte lämna in det. Att hon hölls kvar för att hon inte lämnat in ett papper som säger att hon knappt har någon frånvaro alls skapade stora problem för oss. Hon skulle hämta småsyskonen efter skolan och vi fick inte veta var hon var förrän jag tvingats åka ifrån jobbet för att de ringde och frågade varför ingen hämtat.
Och ordning i skolan? Det är ett jäkla skämt. Den rankade på skolinspektionens lista av de sämsta skolorna i sverige för några år sen.
Av allt jag läst har de inte rätt att ge kvarsittning för något sånt här.
Det här är ju något du bär informera skolan om.
Om ditt barn har sådana diagnoser så är det ju ännu viktigare att skolan är tydliga med sådan information.
Nu verkar ju ditt barn gå i högstadiet och då behöver inte skolan informera om de ger en elev kvarsittning,som jag förstår det.
Men det kan ju vara bra om ditt barn informerar dig om de yngre barnen ska hämtas.