• Anonym (Mama)

Reglerna för att ge kvarsittning?

En gång i månaden får eleverna hem ett papper med hur hög frånvaro de har (högstadiet). Den ska skrivas på av vårdnadshavare och lämnas in. Igår fick mitt barn kvarsittning på grund av att hon glömt lämna in det "för många gånger". Jag har mailat rektorn, men inte fått svar än. Vad säger lagen? Får de straffa på det här sättet?

• Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?
  • Anonym (kvar)
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-27 15:12:23 följande:

En gång i månaden får eleverna hem ett papper med hur hög frånvaro de har (högstadiet). Den ska skrivas på av vårdnadshavare och lämnas in. Igår fick mitt barn kvarsittning på grund av att hon glömt lämna in det "för många gånger". Jag har mailat rektorn, men inte fått svar än. Vad säger lagen? Får de straffa på det här sättet?

Varför glömmer ditt barn att lämna in lappen så många gånger?
  • Anonym (qwerty)

Varför glömmer ditt barn lämna in lappen upprepade gånger? 

Hade du varit mer nöjd om rektorn på skolan tog sig ett telefonsamtal med dig och frågar vad som pågår där hemma?
    Väx upp och sluta försvara din unges misstag. Helt rimligt att konsekvenser ges. Det var bara kvarsittning, tagga ned.

• Elis73

Är det inte bra att lära sig att slarv är jobbigt? Kvarsittning är väl inget hemskt straff som lämnar traumatiska spår efter sig? Kanske ett bra tillfälle att göra läxor....

Var tacksam för att skolan bryr sig nog mycket för att försöka hjälp till i uppfostran. 

(Sagt av person som har minne som en guldfisk och har ett barn som är exakt likadan - och vi disträa guldfiskar behöver ramverk och strategi för att kunna fungera som vuxna i framtiden.)

• Anonym (Vet ej)

Inte för att jag vet om kvarsittning existerade på min tid men är det så farligt menar du ts?

• Anonym

Nej, det är inte tillåtet att använda kvarsittning som straff. 

Exempel på kvarsittning som är tillåten: En elev kommer 15 min för sent till mattelektionen. Då kan man få kvarsittning och då ska man arbeta med det man missat de 15 min man kom för sent, i detta fall matematik

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-05-27 18:42:40 följande:

Nej, det är inte tillåtet att använda kvarsittning som straff. 

Exempel på kvarsittning som är tillåten: En elev kommer 15 min för sent till mattelektionen. Då kan man få kvarsittning och då ska man arbeta med det man missat de 15 min man kom för sent, i detta fall matematik

Enligt vem?

Min son gick i IES och där kunde eleverna få kvarsittning som straff för att ha brutit mot olika regler.

Kvarsittningen ägde rum på fredagen efter skolan så både elever och föräldrar lärde sig fort att följa reglerna. 

• AndreaBD

Istället för att vara glad att det verkar vara ordning i skolan försöker du undergräva skolans auktoritet. Yisses..... Inte konstigt att knappt någon vill bli lärare!  Själv orkade jag inte heller längre efter nästan 30 år. 

• molly50
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-27 15:12:23 följande:

Jag vet inte om jag skulle kalla det ett straff. Snarare en konsekvens.
    Och jag tycker du ska fråga dig hur det kommer sig att din dotter har glömt att lämna in det här papperet upprepade gånger.
    Kanske lär hon sig något av det här genom att få kvarsittning.
  • Anonym (Mama)

Hon har adhd och autism, hon kommer inte minnas bättre för det här. Skolan informerar inte om vilken dag pappret skickas hem och det är inget bestämt datum, så vi kommer i regel inte ihåg det själva heller. Förstår inte varför de inte kan köra det digitalt om det är så viktigt att veta procenten.

Vi har heller inte informerats om kvarsittningen eller att det blir konsekvenser av att inte lämna in det. Att hon hölls kvar för att hon inte lämnat in ett papper som säger att hon knappt har någon frånvaro alls skapade stora problem för oss. Hon skulle hämta småsyskonen efter skolan och vi fick inte veta var hon var förrän jag tvingats åka ifrån jobbet för att de ringde och frågade varför ingen hämtat.

Och ordning i skolan? Det är ett jäkla skämt. Den rankade på skolinspektionens lista av de sämsta skolorna i sverige för några år sen.

Av allt jag läst har de inte rätt att ge kvarsittning för något sånt här.

• Anonym (Mama)

Och jag frågar inte efter era åsikter, jag frågar om någon vet vad lagen säger.

Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?