Inlägg från: Anonym (Mama) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mama)

Reglerna för att ge kvarsittning?

En gång i månaden får eleverna hem ett papper med hur hög frånvaro de har (högstadiet). Den ska skrivas på av vårdnadshavare och lämnas in. Igår fick mitt barn kvarsittning på grund av att hon glömt lämna in det "för många gånger". Jag har mailat rektorn, men inte fått svar än. Vad säger lagen? Får de straffa på det här sättet?

• Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?
  • Anonym (Mama)

Hon har adhd och autism, hon kommer inte minnas bättre för det här. Skolan informerar inte om vilken dag pappret skickas hem och det är inget bestämt datum, så vi kommer i regel inte ihåg det själva heller. Förstår inte varför de inte kan köra det digitalt om det är så viktigt att veta procenten.

Vi har heller inte informerats om kvarsittningen eller att det blir konsekvenser av att inte lämna in det. Att hon hölls kvar för att hon inte lämnat in ett papper som säger att hon knappt har någon frånvaro alls skapade stora problem för oss. Hon skulle hämta småsyskonen efter skolan och vi fick inte veta var hon var förrän jag tvingats åka ifrån jobbet för att de ringde och frågade varför ingen hämtat.

Och ordning i skolan? Det är ett jäkla skämt. Den rankade på skolinspektionens lista av de sämsta skolorna i sverige för några år sen.

Av allt jag läst har de inte rätt att ge kvarsittning för något sånt här.

• Anonym (Mama)

Och jag frågar inte efter era åsikter, jag frågar om någon vet vad lagen säger.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-05-27 19:42:23 följande:

Det värsta här i tråden är, enligt mig, att du låter din autistiske tonåring med ADHD, som inte ens kommer ihåg att lämna ett papper till läraren - att ansvara för att hämta småsyskon! 

Kan du säga tydligare att du har noll erfarenhet på området?
  • Anonym (Mama)
    Anonym skrev 2025-05-27 19:46:12 följande:

Det är ju kanske inte så konstigt att hon inte hinner med det som hör till hennes skolgång när hon har ansvar för att hämta sina syskon.

Vem påstår att hon inte hinner med skolgången? Det är ett papper som inte fyller något riktigt syfte hon glömmer. Hon har jättefina betyg och syskonen är självgående så fort de kommit hem, de får bara inte gå ensamma.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-05-27 19:52:06 följande:
    Tyvärr är jag i kontakt med oansvariga föräldrar dagligen i min yrkesroll.
    Och jag är inte en av dem, långt ifrån.
  • Anonym (Mama)

Hur ska hon kunna ringa när hon inte får ha mobilen i skolan?
    Och syskonen går inte på förskola, de går i låg- och mellanstadiet.

Ni läser in hysteriskt mycket som inte finns.

• Anonym (Mama)
    Anonym (E) skrev 2025-05-28 16:03:51 följande:

Hon glömmer alltså att lämna den till både er och till läraren? Jag frågar mina barn varje dag om de har fått någon läxa, har de fått något papper så brukar de då komma på att "ja, just det, jag har ett papper som du ska skriva på" och då är det väldigt enkelt att nästa morgon påminna om att lämna in det och sen på eftermiddagen stämma av att det faktiskt blev inlämnat, ena barnet har adhd men klarar av det utan problem, även om du anser att hon är mogen nog att hämta syskon och borde kunna komma ihåg ett papper så kanske just det är en sak du behöver hjälpa till med.

Du måste även prata med din dotter om att hon MÅSTE informera dig om hon inte kan hämta syskonen, även om det i detta fall beror på kvarsittning i skolan så är jag rätt säker på att läraren hade låtit henne ringa dig så du kunde lösa hämtningen, det ansvaret kan du inte lägga på skolan

De har enorma mängder prov och läxor, det där pappret glöms lätt bort i allt annat.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (kvar) skrev 2025-05-28 16:38:55 följande:
    Inte lönt?

Den här mamman borde orosanmälas. Inte ges tips om hur hon kan klandra skolan för att hon själv smiter undan föräldraansvar. 
    Orosanmälas för att man glömmer ett papper som säger att hon inte ens varit borta 3% under vårterminen? Jag är väldigt engagerad och närvarande förälder, soc skulle inte ha något att klaga på.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (E) skrev 2025-05-28 16:51:52 följande:
    Om hon hade sagt till läraren "jag ska hämta mina syskon direkt efter skolan så jag  måste ringa och berätta för mamma" så hade de antingen hjälpt henne att ringa eller låttit henne ta fram telefon 1 minut
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-28 16:40:45 följande:
    De har enorma mängder prov och läxor, det där pappret glöms lätt bort i allt annat.
    Undanflykter, även om hon skulle få hem 10 papper om dagen så går man igenom allihopa, speciellt när det händer upprepade gånger 
    Nej det hade de inte. Hon hade sagt till och de sa att de får vara kvar på fritids så länge, men fritids hade ju inte heller informerats. Skolan gav oss oro och stress för något helt meningslöst och kunde inte ens förmå sig att informera oss om det.

Nej det är inte undanflykter när man har barn som redan är överväldigade av skolarbetet. Är det så svårt för skolan att informera om när pappret skickas hem? De lägger ju in de andra sakerna på plattformen, varför inte den?
  • Anonym (Mama)
    Anonym (kvar) skrev 2025-05-28 16:51:26 följande:
    Orosanmälan för att ett barn med diagnoser som inte ens klarar av att hålla reda på papper ska hämta och ansvara yngre syskon. Orosanmälan för att du inte själv tar hand om de yngre syskonen utan lämpar över det på det äldre barnet.
    Men herregud, hon tar inte hand om dem, de går hem från skolan tillsammans och hon vill det själv.
Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?