Inlägg från: Anonym (Emilie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emilie)

Midjemått cm

Anonym (T) skrev 2025-05-31 21:54:43 följande:

Är TS ätstörd och vill jämföra sig? 
    Vem har ens sån koll på sitt midjemått?

Anonym (T) skrev 2025-05-31 21:57:48 följande:

Konstiga alternativ. Som att det vore normalt att mäta midjan varje månad.
    Varför finns inte svaret Jag har ingen aning och är nöjd ändå?

Det kan vara bra att ha koll på midjemåttet, likaväl som man har koll på sitt BMI. Att ha för stor midja har negativa effekter på hälsan.

Enligt Socialstyrelsens definition går gränsen för övervikt vid ett midjemått på 80 cm för kvinnor och 94 cm för män.

www.vardfokus.se/halsa/viktigt-att-prata-midjeomfang-med-patienterna-men-skram-inte/

• Anonym (Emilie)
    Anonym (T) skrev 2025-06-02 10:35:30 följande:
    Fast det är skillnad på minikvinnor på 150. Där är det kanske svårt att ens komma upp i 80. Är man 180 är det väldigt mycket svårare att ha samma midjemått som någon som är petite.
    Om man har en bra och stark kropp i övrigt är det synd att kvinnor ska stirra sig blinda på midjemått.

Men det du hänvisar till är ingen nyhet för mig heller. Tycker ändå att det är märkligt att långa kvinnor med större rumpa och bröstkorg ska ha samma midjemått som en kort kvinna med smala höfter och handleder. Säger sig själv att det blir en konstig ekvation.
    Det har du säkert rätt i, även om det kan vara tufft även för någon som är petite och har kort överkropp att ha en smal midja eftersom allt måste få plats på en mindre yta så att säga. 

Det bästa är nog att bara titta sig i spegeln - "den okulära besiktningen" - har man något som dallrar och lägger sig i valkar är nog midjemåttet för stort, men har man en hyfsat platt mage så är den lagom stor. 

Man kan ju även kombinera med bmi och se om man verkar ha en vettig storlek på kroppen utan att vara för hård mot sig själv.

Det finns ju någon metod där man ska ligga på rygg och mäta höjden på magen också. Det kanske är en bättre metod.

Tänkte mer på att någon skrev att det är onödigt att ha koll på sina mått. Det tycker inte jag, jag tycker man ska ha koll på sina mått så att det inte drar iväg.
Svar på tråden Midjemått cm