• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Midjemått cm
  • Anonym (S)

Var länge sedan jag mätte och nu blev det 62 cm.

• Anonym (T)

Är TS ätstörd och vill jämföra sig? 
    Vem har ens sån koll på sitt midjemått?

• Anonym (T)

Konstiga alternativ. Som att det vore normalt att mäta midjan varje månad.
    Varför finns inte svaret Jag har ingen aning och är nöjd ändå?

• cosinus

Gissar på drygt 80. Inte för att jag mätt på massor av år men jag brukar ligga där.

• Anonym (Nina)

Under 80 cm i alla fall, för de byxor jag har är ungefär 77-79 cm i omkrets i midjan. Hade midjemåttet varit mycket större hade jag inte kunnat få upp gylfen och knäppa knappen 😁

• Anonym (Emilie)
    Anonym (T) skrev 2025-05-31 21:54:43 följande:

Är TS ätstörd och vill jämföra sig? 
    Vem har ens sån koll på sitt midjemått?

Anonym (T) skrev 2025-05-31 21:57:48 följande:

Det kan vara bra att ha koll på midjemåttet, likaväl som man har koll på sitt BMI. Att ha för stor midja har negativa effekter på hälsan.

Enligt Socialstyrelsens definition går gränsen för övervikt vid ett midjemått på 80 cm för kvinnor och 94 cm för män.

www.vardfokus.se/halsa/viktigt-att-prata-midjeomfang-med-patienterna-men-skram-inte/

• Anonym (T)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-06-02 09:39:16 följande:
    Anonym (T) skrev 2025-05-31 21:57:48 följande:

Det kan vara bra att ha koll på midjemåttet, likaväl som man har koll på sitt BMI. Att ha för stor midja har negativa effekter på hälsan.

Enligt Socialstyrelsens definition går gränsen för övervikt vid ett midjemått på 80 cm för kvinnor och 94 cm för män.

www.vardfokus.se/halsa/viktigt-att-prata-midjeomfang-med-patienterna-men-skram-inte/

Fast det är skillnad på minikvinnor på 150. Där är det kanske svårt att ens komma upp i 80. Är man 180 är det väldigt mycket svårare att ha samma midjemått som någon som är petite.
    Om man har en bra och stark kropp i övrigt är det synd att kvinnor ska stirra sig blinda på midjemått.

Men det du hänvisar till är ingen nyhet för mig heller. Tycker ändå att det är märkligt att långa kvinnor med större rumpa och bröstkorg ska ha samma midjemått som en kort kvinna med smala höfter och handleder. Säger sig själv att det blir en konstig ekvation.
  • Anonym (Emilie)
    Anonym (T) skrev 2025-06-02 10:35:30 följande:
    Fast det är skillnad på minikvinnor på 150. Där är det kanske svårt att ens komma upp i 80. Är man 180 är det väldigt mycket svårare att ha samma midjemått som någon som är petite.
    Om man har en bra och stark kropp i övrigt är det synd att kvinnor ska stirra sig blinda på midjemått.

Men det du hänvisar till är ingen nyhet för mig heller. Tycker ändå att det är märkligt att långa kvinnor med större rumpa och bröstkorg ska ha samma midjemått som en kort kvinna med smala höfter och handleder. Säger sig själv att det blir en konstig ekvation.
    Det har du säkert rätt i, även om det kan vara tufft även för någon som är petite och har kort överkropp att ha en smal midja eftersom allt måste få plats på en mindre yta så att säga. 

Det bästa är nog att bara titta sig i spegeln - "den okulära besiktningen" - har man något som dallrar och lägger sig i valkar är nog midjemåttet för stort, men har man en hyfsat platt mage så är den lagom stor. 

Man kan ju även kombinera med bmi och se om man verkar ha en vettig storlek på kroppen utan att vara för hård mot sig själv.

Det finns ju någon metod där man ska ligga på rygg och mäta höjden på magen också. Det kanske är en bättre metod.

Tänkte mer på att någon skrev att det är onödigt att ha koll på sina mått. Det tycker inte jag, jag tycker man ska ha koll på sina mått så att det inte drar iväg.
  • cosinus
    Anonym (T) skrev 2025-06-02 10:35:30 följande:

Det har ju väldigt mycket att göra med hur kroppen är byggd. Så är det. För som med allt annat så passar inte alla mallar alla.

Jag ligger över 80 cm och jag är på inget sätt överviktig. Låg precis under 20 i fettprocent när jag kollade för kul förra året. 

Men jag är väldigt rak i kroppen, pojkig. Kan aldrig köpa byxor annat än med låg midja eftersom dambyxor förväntar sig en midja och någon sådan har jag inte. Min syster är likadan, min ena dotter likaså.

När jag var 40 hade jag en hälsokontroll och sköterskan som gjorde det var helt upprörd över att behöva markera ett -för stort- midjemått på mig då jag hade typ 82. Hon menade att det kunde ju vem som helst se att jag var smal och hälsosam. Jag skrattade mest och sa fyll du i siffrorna. Jag vet hur jag är byggd, jag lovar att jag inte har några problem med att det står i journalen.

Jag är inte lång, min syster ännu kortare. Men vi är med byggda som pinnar än timglas :)
Svar på tråden Midjemått cm