Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Vad skulle du ge för en handväska?

5000:- är min absoluta smärtgräns för vad jag kan tycka en handväska är värd, trots hantverk och att andra kan tänka sig mer.

Men i praktiken så tycker jag man får det man "behöver" mellan 4-14 hundra kronor.

Jag har svårt att se att jag skulle vilja lägga så mycket pengar på en väska som många kostar.... Jag ser helt enkelt inte de extrema värdet. 

Anväder man väskan varje dag och hittar en man gillar, så tycker jag inte det är konstigt att prioritera utgiften. Men personligen så förstår jag inte alls människor som lägger mängder av pengar på lyxiga märken.

Inte ens om jag vunnit på Eurojackpot skulle jag prioritera en för 50 000.... 

• Lönnsirap
    Anonym (Egentligt värde) skrev 2025-05-27 18:30:02 följande:
    Sakligt svar och det uppskattas. Tycker du att en väska för 1400 kr håller måttet sett från kvalitetssynpunkt jämfört med en för säg 5000 kr? Eller är det skillnad men att du inte bryr dig? Dömer inte utan undrar bara.
    Jag har ännu inte i mitt liv varit i en situation där jag hittat en väska för 5000 som jag tyckt jag "behöver", utan det är mer en smärtgräns utifrån vad jag ser att väskor skulle kunna kosta. 

När jag letar efter en väska, så är vill jag naturligtvis ha den till något. Och vanligtvis så vill jag inte ha något så unikt att det inte finns i en rätt rimligare prisklass.

Som person så vill jag ofta ha mer än en sak. Rätt naturligt blir det då att mössor, halsdukar, örhängen och väskor faktiskt köps i en prisklass där jag inte endast har råd med en.

I perioder där man av någon anledning vet att man behöver en viss typ av väska så blir det ju naturligt att hitta en till detta. Och då är jag redo att betala lite mer. Så jag kan verkligen se det framför mig att jag framöver skulle hamna i prisklassen 3 eller 4 tusen, utifrån att hantverk faktiskt kostar. 

Men som det är idag har jag inget "hål" gällande väskor, utan det är väldigt mycket en fråga om att de är vackra och fina. Men definitivt inget jag just nu behöver.
  • Lönnsirap
    Anonym (hallå?) skrev 2025-05-27 19:42:07 följande:
    Har du något begrepp om vad läder kostar överhuvudtaget?
    Eller arbetstid?
    Eller designtid?

Nä, skulle inte tro det.
    Fast har du själv nån uppfattning om hur mycket enkla väskor som faktiskt inte kostar mer än 300 kronor?

Det är ju inte så att alla vill ha läder och fin design, utan många trivs ju med en enkel, billig väska.

Är man inte speciellt kinkig så är det ju halva priset, eller 75% rabatt på rea på modellerna som inte var populära och väskor görs i alla prisklasser.
Svar på tråden Vad skulle du ge för en handväska?