Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Hur kokar ni potatis?

Skalar och skär ner den i kvartar, kokar klart mycket fortare. Sticker dem med potatissticka. När den är genomkokt häller jag av den och viker HH-papper över kastrullen och på med locket.
    Tar typ en kvart att koka plugg till två, tre pers.På induktionshäll ska väl sägas.
    Är en fruktansvärd skillnad mellan att koka hela eller delade.
    Salta lite mer än du tror i vattnet.
    Potatis är nog fan det mest flexibla livsmedlet. Kommer att tänka på Forrest Gump och räkorna, haha
    Boiled schrimp, grilled schrimp, fried schrimp, deep fried schrimp .... o.s.v

• Anonym (?)

Och b.t.w det vita är som sagt stärkelse. Kör du diskgodset i maskin bör du förskölja för att bli av med så mycket  så mycket som möjligt.
     Annars är risken att ALL disk blir prickig.
    Ses ofta på restauranger som serverat potatismos dagen innan.

• Anonym (?)
    Mayjel skrev 2025-05-27 21:37:18 följande:
    Älskar Forest och Bubba och älskar den filmen! En av de bästa som gjorts i min mening Solig

Och ja, potatis är så gott, mättande och något man kunde äta nästan varje dag om det så krävdes. Och på så många olika sätt och tillbehör. Fantastiskt livsmedel. Håller det nästan lika högt som ägg.
    Och filmen har dessutom världens bästa soundtrack - enligt både mig och faktiskt min 20-årige son!!!
    Håller nog plugg lite över ägg dock.
  • Anonym (?)
    Mayjel skrev 2025-05-27 21:47:52 följande:
    Eller hur. Fantastisk filmupplevelse på alla sätt. 

Ja, potatis och ägg är lika gott i min mening men var jag tvungen att välja mellan de tu så blev det nog ägg ändå, just för att de är lite mer näringsrika än potatis.
    Absolut är kanske potatis mer beroende av sås och tillbehör men där finns så mycket mer att välja på. 
    Har just nu fastnat på bakad potatis med röra på chreme-fraiche, riven vitlök, finhackad rödöik, majonäs och tärnad bacon.
    Stek ett par goda korvar till ... öööööuuummmm
  • Anonym (?)
    Anonym (Vilija) skrev 2025-05-27 22:47:34 följande:
    Precis, då blir det rejält med ånga i kastrullen, samt ett lock ovanpå även om det inte sluter helt tätt.
    Spännande, inte provat detta. Vad serveras till?
    Falu och pepparrotssås?
    Någon fisk?
    Köttbullar och gräddsås?
    Eller vad jag vill prova - fylld köttfärslimpa med gräddsås, kokt potatis och lingon.
    Eller fläsk med löksås, eller ...
    Jaha, nu rinner ju snålvattnet till ...typiskt vid 23.00.
  • Anonym (?)
    Mayjel skrev 2025-05-27 23:12:11 följande:
    Bra att veta, tack för ditt svar! Gissar att man bör vara lite mer försiktig med de mosiga potatissorterna. De mjuknar väl tidigare än fasta dito kan jag tro.
    Jag har alltid gjort t.ex Hasselback på fast potatis. Har inte provat ännu men hört att man ska köra mjölig, förkoka lite och sedan ugnen, Ska visst bli riktigt krispigt och gott.
  • Anonym (?)
    Mayjel skrev 2025-05-27 23:33:34 följande:
    Hasselback är också supergott. Lite krispigt ströbröd och kanske nån riven ost eller krossade nötter på.
    Jag tänkte dock mer på hur länge man bör ångkoka mjöliga potatisar i jämförelse med fasta sorter.

Sen så undrar jag lite här om ångkokad potatis är mer hälsosam än ugnsbakad. Kanske att det bildas mindre akrylamid på ångning. Och kanske mindre vattniga potatisar än vid vanlig kokning. 

Inte så miljövänligt dock med en tillagningstid på 40 min. Val och kval. 
    Var och hur kommer miljövänligheten in i bilden?
    Skär jag ner min potatis och kör den på induktion är den klar på typ 15 minuter.
    Kör jag den i ugn på varmluft är den klar på 20 - 35 minuter beroende på potatis.
    Skulle vilja påstå att detta är rätt korta tillagningstider.
    Dock så funkar aldrig det som står på påsen vad gäller strips o.s.v. Lägg på 5-10 minuter beroende på varmluft eller inte.
  • Anonym (?)
    humlan123 skrev 2025-05-28 22:44:39 följande:

Låter det alltid sjuda. Blir jämt bra sen jag började med det 

Stormkokar aldrig potatis utan skär ner dem i jämna bitar kokar upp och får sedan sjuda. Kolla med potatissticka - koka potatis är verkligen inte svårt.
Svar på tråden Hur kokar ni potatis?