Inlägg från: felix le chat |Visa alla inlägg
  • felix le chat

Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Anonym (Medelålderskris deluxe) skrev 2025-05-28 10:33:26 följande:

Typisk manlig 50 årskris!

Hade du själv velat vara dubbelt så gammal som din partner? Jag hade känt mig pinsam, och definitivt äldre eftersom folk lär tänka att man är deras förälder. Det ironiska är att de vill känna sig yngre, genom att skaffa en yngre partner. Verkligheten kommer ikapp förr eller senare.

Det är något otroligt patetiskt över det beteendet. Istället för att skaffa en ny partner, ny bil, ny motorcykel borde de skaffa sig en hjärnskrynklare.

Vad skiljer en manlig 50 års kris mot en kvinnlig ? 
  • felix le chat
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-01 12:55:29 följande:
    Ja det finns forskning på att unga pojkar mognar långsammare (utvecklingen av hjärnan) än kvinnor, på gruppnivå. Det är en mognadsprocess som kan stäcka sig upp till 24-årsåldern. 

Så för många unga kvinnor är en jämnårig eller yngre man inte så attraktivt på det mentala planet. Om inte kvinnan själv mognat lite långsammare också. Sådant finns det ju individuella skillnader på. 

Däremot känner jag inte till någon forskning som kopplar mental mognad till fysisk attraktion. 

Jag tror att mekanismen är sådan att om en kille på ett foto ser väldigt ung ut, så kopplar tjejen undermedvetet ihop det med mental omognad. Så i forskningsstudien blir resultatet att tjejen föredrar en killa som ser lite äldre ut. 
    helt riktigt som du skriver men dom sista åren så sker en väldigt liten
    utveckling jmf med tidigare.  Händer inte mycket från 21-24 år
    Hos vissa inget alls.
Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej