Anonym (man) skrev 2025-06-28 09:43:09 följande:
Ursäkta, men du verkar leva i en fantasivärld. Det är klart att det förekommer att kvinnor som är 40+ kan få barn, men det är ett synnerligen välkänt faktum att fertiliteten i den åldersgruppen är ytterst låg. På motsvarande sätt är det med ett ungdomligt utseende. Vi män tycker i allmänhet att kvinnor är som allra mest attraktiva när de är 20-25 eller någonting sådant. En kvinna som är 40+ ser inte ung ut på det sättet. Hon kan förstås vara vacker och sexig ändå, men det kan ändå inte jämföras med hur det kan vara för yngre kvinnor. Det är ett totalt faktum att kvinnor (i mäns ögon) tappar mycket i attraktionskraft ju äldre de blir, och det verkar som att den effekten träder in vid mycket lägre ålder än vad det gör för män i förhållande till kvinnor.
Detta är inte misogyni på något sätt, det är bara fakta om hur män tenderar att attraheras kvinnor. Lyckligtvis är det ju för de flesta män inte så att det bara är det ungdomliga utseendet som har betydelse. Jag är 44 och är tillsammans med en kvinna som är 46 som är väldigt vacker och het, och hon är en fantastisk person på alla sätt. Ska jag titta rent krasst på det så finns det massor av 25-åringar som är mycket mer fysiskt attraktiva, men väldigt få av hennes jämnåriga som är lika attraktiva som hon. Nu är ju inte det fysiska det enda som är viktigt för mig, utan det är också viktigt att man är på ungefär samma plats i livet och har gemensamma erfarenheter osv. En 25-åring är något av ett barn i mina ögon så det skulle inte alls kännas aktuellt för mig att vara tillsammans med en tjej i den åldern.
Det är alltså inte så att det bara är en massa äckliga gubbar som tycker att unga kvinnor är mest attraktiva, utan det gäller i princip alla män. Och när det gäller att skaffa barn på naturlig väg är det ett biologiskt faktum att den sannolikheten är extremt mycket större med en kvinna som är 25 än en som är 40+. Jag är ledsen om verkligheten inte är på det sätt som du önskar, men jag skriver detta i hopp om att du ska kunna se på saker som de faktiskt är.
Du behöver inte ens försöka övertyga. All forskning påvisar att män attraheras av fertilitet, och den har tyvärr dalat väsentligt vid 40. Man kan dock ha en bra relation ändå eftersom förhållanden även har andra kvaliteer.
Anledningen att du får mothugg beror på att ingen vill känna att bäst före datumet håller på att gå ut.