Inlägg från: Anonym (Lyllo honom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lyllo honom)

Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Det är bara att gratulera ditt ex.

• Anonym (Lyllo honom)
    Anonym (Celine) skrev 2025-05-28 21:41:31 följande:
    Har du en liten nedsättning när det gäller att ta andras perspektiv?

Du vill väl gratulera mannen för att han hittat en ung, vacker tjej?!

Det är inte detsamma som att den kvinna han lämnat vill gratulera honom.
    Jag tycker det var en aning nedsättande av dig att kommentera mig.
  • Anonym (Lyllo honom)

Då är jag 20år yngre typ

• Anonym (Lyllo honom)
    Anonym (Celine) skrev 2025-05-29 07:23:24 följande:
    Det var avsikten.
    Det var ingen fin egenskap att medvetet låta nedlåtande. Du får jobba på den😉
  • Anonym (Lyllo honom)
    Anonym (Celine) skrev 2025-05-29 08:31:21 följande:
    Avsikten var bl.a. att du skulle försöka tänka utanför ditt eget perspektiv.

Du var dessutom nedlåtande när du skrev till TS att det bara är att gratulera mannen som hittat en ung snygg tjej.

Du skriver det till någon som precis har blivit lämnad för den tjejen. Sedan är du väldigt känslig för egen del när jag påpekar det nedlåtande i det. Du är oseriös bara.
    Jag är inte oseriös, du anser det.
  • Anonym (Lyllo honom)
    Anonym (omg) skrev 2025-05-29 08:38:27 följande:

Vem var det som ville skiljas? Är det gamla tanten så blir ju historien ännu mer fantastisk.
    Han hittade en ung vacker kvinna, hur vågar han!? 

Det är mer ok att som kvinna byta upp sig till en mer aktiv man som ger mer, men inte ok att som man byta upp sig till en kvinna som utseendemässigt ger mannen mer.

Om det nu är den äldre kvinnan som gjort slut så blir historien även tragikomisk.
  • Anonym (Lyllo honom)
    Klartsomvatten skrev 2025-05-29 13:31:46 följande:
    Helt rätt. Folk kan rösta ner ditt inlägg hur mycket de vill, men fakta är fakta. Det här är inget nytt. En enkel googling och man får direkt fram att män attraheras av yngre kvinnor och förklaring till varför. 
    Vetenskap är bara intressant om det styrker sin egen åsikt. Oftast när galoscherna inte passar och verkligheten inte är som man vill att den ska vara, så är det ingen riktig man eller så kör man någon annan sliten kommentar.
  • Anonym (Lyllo honom)
    Anonym (Medelålderskris deluxe) skrev 2025-05-30 16:30:05 följande:
    Nej, inte på så sätt men åldersmässigt är det ff så att han kan vara hennes pappa. Han hade ju en son i hennes ålder. Är det allmänt accepterat att dejta en tjej som skulle kunna vara sonens dejt? Nääää.

Klart man inte håller med om man själv är i 50-årsåldern. Men för mig som är ung är du säkert en gubbe. Inte ser jag min pappas vänner som relationsmaterial heller.

Visst finns det snygga män i 50 års ålder, om man tänker på vissa kändisar.  Fast det är knappast dom vanliga 50+ åriga männen i Sverige. Tror jag har sett en på miljonen kanske 😛 

Lessen, om jag förstör din dröm om att det är vanligt att unga tjejer faller för gubbar.
    Oddsen att du är en ung kvinna som sitter och gaggar i dessa trådar är sådär skulle jag gissa på. En ung kvinna har roligare för sig än att hänga i gamla trådar om gubbsjuka etc

Så du är troligen inte alls ledsen om du skulle förstöra tron om att det skulle vara vanligt att unga kvinnor gillar äldre män. Du njuter av att kanske kanske ha lyckats släcka ett hopp hos en gubbe att få en ung vacker kvinna.
  • Anonym (Lyllo honom)
    Anonym (Suck..) skrev 2025-06-28 02:18:29 följande:
    Kvinnor i gemen föredrar inte äldre män som pappor till deras barn. Detta ser man ganska tydliga bevis på ute i vardagen. Statistiken pekar också på en väldigt liten åldersskillnad mellan de allra flesta familjebildande par, på ca 3 år.
    Men kvinnor är mer benägna att bortse från åldern om mannen har andra kvaliteer. För en man är utseende mycket viktigt och har högre prioritet.

Utseende har såklart en stor roll även hos kvinnor, men jag tror att det är ännu viktigare för män.
  • Anonym (Lyllo honom)
    Anonym (man) skrev 2025-06-28 09:43:09 följande:
    Ursäkta, men du verkar leva i en fantasivärld. Det är klart att det förekommer att kvinnor som är 40+ kan få barn, men det är ett synnerligen välkänt faktum att fertiliteten i den åldersgruppen är ytterst låg. På motsvarande sätt är det med ett ungdomligt utseende. Vi män tycker i allmänhet att kvinnor är som allra mest attraktiva när de är 20-25 eller någonting sådant. En kvinna som är 40+ ser inte ung ut på det sättet. Hon kan förstås vara vacker och sexig ändå, men det kan ändå inte jämföras med hur det kan vara för yngre kvinnor. Det är ett totalt faktum att kvinnor (i mäns ögon) tappar mycket i attraktionskraft ju äldre de blir, och det verkar som att den effekten träder in vid mycket lägre ålder än vad det gör för män i förhållande till kvinnor.

Detta är inte misogyni på något sätt, det är bara fakta om hur män tenderar att attraheras kvinnor. Lyckligtvis är det ju för de flesta män inte så att det bara är det ungdomliga utseendet som har betydelse. Jag är 44 och är tillsammans med en kvinna som är 46 som är väldigt vacker och het, och hon är en fantastisk person på alla sätt. Ska jag titta rent krasst på det så finns det massor av 25-åringar som är mycket mer fysiskt attraktiva, men väldigt få av hennes jämnåriga som är lika attraktiva som hon. Nu är ju inte det fysiska det enda som är viktigt för mig, utan det är också viktigt att man är på ungefär samma plats i livet och har gemensamma erfarenheter osv. En 25-åring är något av ett barn i mina ögon så det skulle inte alls kännas aktuellt för mig att vara tillsammans med en tjej i den åldern.

Det är alltså inte så att det bara är en massa äckliga gubbar som tycker att unga kvinnor är mest attraktiva, utan det gäller i princip alla män. Och när det gäller att skaffa barn på naturlig väg är det ett biologiskt faktum att den sannolikheten är extremt mycket större med en kvinna som är 25 än en som är 40+. Jag är ledsen om verkligheten inte är på det sätt som du önskar, men jag skriver detta i hopp om att du ska kunna se på saker som de faktiskt är.
    Du behöver inte ens försöka övertyga. All forskning påvisar att män attraheras av fertilitet, och den har tyvärr dalat väsentligt vid 40. Man kan dock ha en bra relation ändå eftersom förhållanden även har andra kvaliteer.

Anledningen att du får mothugg beror på att ingen vill känna att bäst före datumet håller på att gå ut.
  • Anonym (Lyllo honom)
    Anonym (man) skrev 2025-06-28 11:08:28 följande:
    Nja, att män tenderar att attraheras av yngre kvinnor handlar inte nödvändigtvis om fertilitet. Vi attraheras ju lika mycket av en ung kvinna som av något skäl är infertil, så det är ju inte den höga fertiliteten i sig vi attraheras av utan det är i så fall mer av ett indirekt samband.

Sen är det ju också så att kulturen har viss betydelse. Det är svårt att veta i vilken grad detta fenomen är biologiskt grundat och i vilken grad det har att göra med vår kultur. Visserligen ser man detta mönstret i någon grad i de flesta mänskliga samhällen, men hur pass utpräglat det är skiljer sig stort mellan olika samhällen. Om man tittar på däggdjur i stort så finns detta mönster hos många arter, men det verkar också (efter lite googling och med stöd från AI) finnas många arter där fenomenet inte finns utan sexuell selektion sker på andra sätt. Många djur verkar också välja partner efter hälsa, tidigare reproduktiv framgång osv.

Det är väl ändå rimligt att anta att det finns en biologisk komponent i detta hos människor, men det är ju i så fall inte alls så enkelt som att vi "attraheras av fertilitet". Jag tycker det är vanskligt att reducera det till bara biologi, därför att vi då bortser från den enorma betydelse som konsumtionskulturen har på oss.
    Män attraheras av tecken på fertilitet, man kan inte veta om personen ifråga är fertil.

Precis som kvinnor attraheras av tecken som tyder på att det är en bra man. Dock kan det vara ett riktigt svin ändå.
  • Anonym (Lyllo honom)

Det finns många kvinnor som tycker dom är ett bättre kap och en kvinnligare kvinna vid 40, men peaken är oftast runt 25 som kvinna. Män åldras också, men har sin peak något senare.

Nu pratar vi bara om attraktivitet. Vilket är viktigt för män, men det innebär inte att man är körd. Man kan tom ha betydligt bättre förhållanden och relationer när man blir äldre skulle jag säga.

Vi pratar bara om när man är som mest fysiskt attraktiv.

Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej