• ITrust

Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Anonym (J) skrev 2025-05-31 12:17:48 följande:

Känslor är sunt att ha. Det är bra. Man ska inte bara stänga in dom, hålla käften. Vara tyst. Svälja allt. 

Det är inte hälsosamt. 

Prata prata prata. Tills det inte behövs längre för henne.

Det är på så vis man kommer över sånt här. 

Känslor är mänskliga och visst befinner sig ts i en jobbig sits. Det gör (nästan) alltid ont att bli lämnad. Men det är också en del av livet. Att prata är bra, men till en viss gräns. Att fastna i ältande är inte bra. 

Som sagt, att prata är bra, men det beror också på vilka frågor man ställer. Jag tror inte att ts kommer må bättre genom att ställa frågor om hans nya tjej här på fl. Det kanske inte är det man ska prata om för att må bättre och kunna gå vidare. Jag skulle däremot gärna ge tips på hur man kan tänka för att ta sig vidare. 

Däremot tycker jag att ts har visat upp en gränslös sida som känns långt ifrån okej. Nämligen att hon åkte hem till mannen oinbjuden, utan att säga en exakt tid hon skulle komma. Så gör man ju inte. Hur sårad man än är så är det inte okej att bara dyka upp på det sättet hemma hos någon. Gränslöst och obehagligt. 

• ITrust
    Anonym (Sanningen och en ko) skrev 2025-05-31 13:34:51 följande:
    Faktum är att män attraheras mycket mer av yngre än äldre kvinnor. De som är mest eftertraktade av männen är tjejer i övre tonåren - 25 år isch. 
    Efter 30 börjar det snabbt gå utför för kvinnor och efter 40 så är det mer eller mindre kört. Män attraheras av ungdom, vitalitet, skönhet, oskuldhet. Kvinnor och män attraheras inte av samma saker generellt utan har olika preferensmallar. Det är just därför som män klarar sig bättre högre upp i åldern än kvinnor.  

På individnivå kan det ju skilja dock. Om en kvinna var 10 av 10 när hon var 18 år och hon sedan tagit väl hand om sig så kommer hon sannolikt vara mer attraktiv när hon är 40 år än en 18 åring som är 5 av 10. Men jämför man kvinnor inom ungefär samma utseendeintervall så kan inte en 40 åring mäta sig med en 18 åring.

Det man kan göra som kvinna är att ta väl hand om sitt utseende. Undvika solen då det föråldrar huden. Undvika alkohol, rökning, droger, skräpmat och godis. Istället äta mycket antioxidanter, vitaminer, motionera regelbundet och hålla sig smal, använda hudkrämer och käka kollagen, sova minst 8 timmar varje natt. Undvika skaffa barn är också bra om man vill hålla sig ung längre.    

Jo, det är faktiskt ett faktum att män attraheras mest av yngre kvinnor. Inte äldre kvinnor. Det har med fertilitet att göra. Det är biologiskt.

Sen får tanter bli hur arga de vill pga detta men oavsett om man gillar det eller ej så är det så här verkligheten ser ut.
  • ITrust
    Anonym (Sanningen och en ko) skrev 2025-05-31 13:46:25 följande:
    Så är det. Det är ett faktum. 
    Som inte verkar vara särskilt populärt här på familjeliv. Då ska man minsann rösta tumme ner!
  • ITrust
    Anonym (Medelålderskris deluxe) skrev 2025-05-31 12:06:02 följande:

Jag är som sagt klar med off topic. Men jag håller med om att vi dras till män som är äldre, men inte dubbelt så gammla. 

Håller inte med om att kvinnor förfaller snabbare än män. Män är oftast överviktiga, gubbmagar och håravfall tidigt. Kvinnor äter oftast nyttigare, bättre på att träna, dricker minre alkohol, sminkar sig och använder skönhetsprodukter och vissa filler/botox osv. Men skräckexempel finns på båda sidor såklart. Jag har sett 30 åringar som ser ut som tanter också. 

Oftast mäns åsikt att kvinnor förfaller snabbare än män. För dom tror ofta att dom ser yngre ut än dom faktiskt gör. 

Nej. Kvinnor förfaller snabbare, eftersom kvinnor anses se bäst ut när de är yngre, inte äldre. Män attraheras mest av yngre kvinnor, inte äldre. Äldre kvinnor signalerar inte fertilitet och ungdomlighet, därför förfaller kvinnor snabbare än män. Kvinnor ser bäst ut när de har ett ungdomligt utseende, inte när de är 50 med rynkor och hängpattar. Män däremot, kan ofta se mer attraktiva ut när de är runt 40, än vad de gjorde som 20. De flesta kvinnor föredrar inte pojkspolingar, men de flesta män föredrar definitivt en 20 årig kvinna framför en 40 årig.
  • ITrust
    Anonym (Sanningen och en ko) skrev 2025-05-31 13:56:14 följande:
    Det är självklart att man inte gillar att höra det om man är kvinna på 40+ med två barn och de bästa åren är förbi sedan länge. Man vill leva kvar i en lögn, men alla vet att det är så. Män dras till 17-20 åringar, inte till 40-50 åringar.

Men det ska sägas att du som kvinna kan göra mycket på egen hand. Men då måste du börja tidigt, gärna när du är runt 18. Börja vårda dig själv på alla sätt och vis för att på så sätt förskjuta och minska förfallet. Jag gav tips på det i mitt första inlägg. 
    Många kvinnor tar ju till sig och lever efter de tipsen och klarar sig längre. Skönhetsindustrin, fitnessindustrin och hälsoindustrin är ju extremt lönsam av en anledning. För att många kvinnor använder det för att kunna förlänga sin attraktion och sin ungdom. 
    Även många män ska tilläggas. 

Precis, och istället för att ta till sig av faktan så försöker man förneka.

Jo, man får försöka göra det man kan. Om man vill. 
  • ITrust
    Anonym (Celine) skrev 2025-05-31 14:04:45 följande:
    Man "tänker inte bort" sorg. För det är  sorg det handlar det om när ett långt förhållande tar slut.

Man ska istället försöka genomlida känslostormarma utan att bete sig destruktivt.

Det vill säga man fortfarande behöver ta hand om sig, äta på normala tider trots att man inte har lust, försöka sova på regelbundna tider och exempelvis ta promenader eller göra annat fysislkt som man brukar göra.

Samtala med vänner och kanske en kurator/diakon om vad som har hänt.

Hela processen är mycket smärtsam, men så småningom kommer man att uppleva lättnader i vardagen, stunder när man känner sig O.K. Kunna tänka på saker som man trots allt vill göra och börja göra dem. Hitta nya vanor och ett nytt liv.

Det som man ska akta sig för är att fastna i att "sådant här inte får hända i livet". Alla möjliga olika  vidrigheter kan hända och händer hela tiden, tyvärr. Livet är faktiskt inte rättvist. Du kanske hade försökt att vara en bra partner och så händer det här. Så det känns svårt.

Men man måste acceptera att det dåliga har hänt. Vi kan inte förändra det genom att tänka att det är orättvist, även om det är så. 

Det enda vi kan göra är att acceptera verkligheten och försöka finna vägar hur vi själva ska kunna leva ett värdigt liv och bra liv i framtiden. Det. finns så många olika sätt att leva ett bra liv, det man behöver göra är att försöka hitta dem, med tiden. Det är inte gjort i en handvändning.

När har jag påstått att man tänker borg sorg, och varför skriver du denna roman till mig? Ja, jag har aldrig sagt att man inte ska försöka genomlida känslostormarna. Det är precis det man ska göra, och försöka att inte bete sig destruktivt. Vidare håller jag med om att man ska ta hand om sig själv och samtala med andra. 

Jag har aldrig påstått att man går vidare i en handvändning. Du verkar däremot helt inställd på att det tog slut för någon vecka sedan. Det är så det låter på dig. Vet du hur länge sedan ts och mannen separerade? Det kanske har gått ett år? Vad vet du om det?

Men, jag kan se att du ignorerade det jag skrev om att ts stack hem till mannen på ett gränslöst sätt. Det är definitivt inte så man ska göra om man vill gå vidare. Inte heller kommer det hjälpa att söka svar om mannens nya tjej från folk på familjeliv, för vi vet inget om dem. 

Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej